«غریب قریب» شرح ِفضیلت و قدرت است
سعید تشکری از نویسندگان نام آشنای خراسانی کشور است که توانسته کتاب تاثیرگذاری درباره ساخت و بازسازی بارگاه امام رضا علیه السلام در طول فرمانروایی سلسلههای مختلف بنویسد. وی در گفتگو با خبرنگار گروه فرهنگی ایدههای نگارش کتاب «غریب قریب» و نوع نگاهش در پرداخت به این موضوع را تشریح کرده است.
میزان_ایده نگارش رمان «غریب قریب» از چه زمانی و چگونه شکل گرفت؟
سعید تشکری_حوالی سال ۱۳٩٠ درگیر نگارش رمان «مفتون و فیروزه» بودم که رمان «بار باران» برگزیده کتاب سال شد. این اتفاق پیشنهاد دیگری را برایم به سوغات آورد. گویا که یک ادامه باید برای خود بوجود میآوردم! و همین شروع نگارش کتاب «غریب قریب» شد که هم چنان ادامه دارد.
میزان_این کتاب به چه چیزی اشاره دارد؟
سعید تشکری_«غریب قریب» سرگذشت َحرم و بارگاه قدسی امام رضا علیه السلام و تباری که با عشق و حتی دشمنی، این حَرم را آبادان و گاه ویران کردند. رمان «غریب قریب» شرح ِفضیلت و قدرت است.
میزان_هدفتان از نگارش این داستان چه بود؟
سعید تشکری_کوشش کردم تا برای مخاطب داستانهای فارسی، اثری به وجود بیاورم که مخاطب را غرق در گنج بهشتی که در مشهد است، کند و داستانهای مردم در یک لوکیشن قدسی بازگو شوند!
من اعتقاد دارم، در پَس هر نوشتن، باید یک پیشنهاد هم برای ادبیات داشته باشیم. سهم ادبیات رضوی در میان ادبیات داستانی ما بسیار کم است و تشنگی بسیار، البته آفرینشهای هنری آستان قدس رضوی همچنان به شکوفایی اینگونه آثار نیاز دارد.
میزان_موسسه آفرینشهای هنری آستان قدس رضوی در این میان چه نقشی دارد؟
سعید تشکری_سهم موسسه آفرینشهای هنری آستان قدس رضوی در خلق این اثر بسیار تاثیرگذاراست چراکه این جریانسازی است که باعث رشد میشود تا ادبیات رضوی پیشنهاد جدی برای ادبیات ملی داشته باشد و نویسندگان با طیب خاطر به آن ورود کنند.
میزان_رویدادهای تاریخی را با چه شیوه و تکنیکی در قالب داستان مطرح کردید؟
سعید تشکری_من نویسندهای میان رشتهای هستم؛ یعنی کارم پدیدآوری آثار دراماتیک است. حوزه کاریام هم سینما، تلویزیون، رادیو و ادبیات داستانی است که اولویت اول من هم همین ادبیات داستانی و رمان است، پس به دلیل شناختم از این حوزهها تلاشم، پدیدآوردن رمانهایی است که دیدنی و خواندنی باشند که تئوری شاخصش ادبیات سینما و ادبیات معماری میشود، کاری که سالهاست در اروپا، بویژه فرانسه و روسیه هم پشتوانه نظری و نمونه دارد.
میزان_آیا در این کتاب اشارهای به فرهنگ ایرانیان و خراسانیها هم شده؟ یعنی علاوه بر روایت تاریخی که همراه با قدرت نویسنده است، به شرایط جغرافیایی و نگاه مردم هم پرداختید؟
سعید تشکری_خراسان و مشهد اصل حرف من است و حرم و بارگاه رضوی همه وظیفه من در حوزه پدیدآوردن و بهروزآوری ادبیات شهری رضوی محسوب میشود.
ما در داستاننویسی شهری، باید شهر را با رویکرد ملی و جهانی ببینیم و نه اینکه لهجهنویسی کنیم و آوانویسی لهجهها را گسترش دهیم و پاورقیها را در تن ِمتن، گسترش دهیم، بلکه باید بوم و زادگاه اقلیم شهری را به مثابه خُرده فرهنگ جهانی، جستجو کنیم!
کتاب «غریب قریب» برای نخستین بار سال ۱۳۹۴ در قالب ۶۴۰ صفحه از سوی کتابستان معرفت به چاپ رسید.