وزیر آموزش و پرورش: آموزشگاههای زبان به دلیل عدم موفقیت مدارس پدید آمدند

نخستین رویداد ملی آموزش زبانهای خارجی صبح روز امروز دوشنبه ۲۹ بهمن ماه ۱۴۰۳ با حضور وزیر آموزش و پرورش برگزار شد.
در ابتدای این مراسم احمد محمودزاده رئیس مدارس غیردولتی و مشارکتهای مردمی اظهار داشت: این رویداد، یک برنامه ملی است، که براساس دغدغه و منویات رهبر انقلاب برگزار میشود.
رئیس مدارس و مراکز غیر دولتی با طرح پرسشی عنوان کرد: سوالی که مطرح میشود این است چطور میتوان یک زبان خارجی را فرا گرفت، اما از فرهنگ نهفته در آن که تناسب با فرهنگ بومی و اسلامی ایرانی نداشته باشد تاثیر کمتری پذیرفت؟ در برابر آثار سوء آموزش زبانهای خارجی چه باید کرد؟ پاسخ به این سوالات مستلزم مشورت و خرد جمعی به ویژه با استفاده از ظرفیت نخبگانی مدرسان و اساتید این حوزه در کشور است.
محمودزاده با بیان اینکه باید مدلی را طراحی کنیم که این مشکلات زبان آموزی را مرتفع کند، افزود: باید محتوای آموزشی زبانهای خارجی نه تنها به فرهنگ یک کشور خاص محدود نباشد، بلکه با توجه به هویت بومی و اسلامی ایران، آموزشها به گونهای طراحی شوند که آگاهی بینفرهنگی در زبانآموزان تقویت شود.
محمودزاده در ادامه به ارائه آمارهایی درباره رویداد ملی زبان پرداخت و گفت: تعداد آثار رسیده به دبیرخانه در مجموع ۲۵۰۲ اثر بود و حدود هزار طرح به مرحله کشوری و در نهایت ۳۰ اثر به مرحله نهایی راه یافت.
محمودزاده بر اهمیت توانمندسازی معلمان در حوزه آگاهی بینفرهنگی و آموزش منتقدانه تأکید کرد و گفت: هدف ما از آموزش زبان خارجی، انتقال مفاهیم و ارزشهای فرهنگی خودمان است، نه اینکه زبان خارجی را در اختیار فرهنگ بیگانه قرار دهیم.
آموزشگاههای زبان بالهای نظام تعلیم و تربیت
در ادامه علیرضا کاظمی وزیر آموزش و پرورش در جایگاه حاضر شد و اظهار کرد: بخشی از بالهای نظام تعلیم و تربیت آموزشگاههای زبان است، اما باید پیش از این به این دست آموزشگاهها فکر میکردیم.
وی افزود: نقش زبان در توسعه جایگاه علمی کشور بر همگان ثابت شده است.
وزیر آموزش و پرورش ضمن بیان اینکه ما نتوانستیم در فراگیری زبان انگلیسی مدارس موفق باشیم، گفت: به همین دلیل این آموزشگاهها پدید آمدند؛ و اکنون با تراز مدارس فاصله بسیار دارند و باید با برنامه ویژهای برای آموزشگاههای زبان تلاش کنیم.
وی ادامه داد: محتوا و نوع نگاه مدرسان، و مدیران این مراکز جای سوال دارد و نکات تربیتی را نباید فراموش کنیم. نگاه تربیتی در سرفصلهای آموزشی آموزشگاه باید نهادینه شود.
وزیر آموزش و پرورش تاکید کرد: یکی از مهمتریهن راههای نفوذ به کشور نفوذ فرهنگی است که این از مدارس آغاز میشود و مسیر دیگر این نفوذ آموزشگاههای زبان است.
کاظمی با بیان اینکه رویداد ملی زبان تنها آغازی برای این مسیر طولانی است، تصریح کرد: باید توجه کنیم که محتوا را چه کسی قرار است تدریس کند، نیروی انسانی نکته بسیار مهمی است.
وزیر آموزش و پروش گفت: چالش بزرگ ما متاسفانه در بحث نظارت است که با نگرانیهای بسیاری مواجه هستیم. ما در مسیر رشد و توسعه مدارس و آموزشگاهها دچار نقایصی هستیم. باید بدانیم چه رفتار، چه محتوا و چه سرفصلهایی به فرزندانم تدریس میکنیم.
انتهای پیام/