سردار جلالی: صنعت برق باید خود را در برابر تهدید‌های الکترومغناطیس آماده کند

16:49 - 06 آبان 1403
کد خبر: ۴۸۰۰۸۶۵
دسته بندی: سیاست ، مجلس و دولت
سردار جلالی: صنعت برق باید خود را در برابر تهدید‌های الکترومغناطیس آماده کند
رئیس سازمان پدافند غیرعامل کشور بر ضرورت آمادگی صنعت برق در برابر تهدیدات الکترومغناطیس تاکید کرد.

خبرگزاری میزان - به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی پایداری ملی، سردار غلامرضا جلالی، رئیس سازمان پدافند غیرعامل کشور در رزمایش ملی قطع برق و ارزیابی آماده‌به‌کاری مولد‌های برق اضطراری که در شرکت توانیر برگزار شد، با اشاره به اهمیت زیرساخت برق و ضرورت رعایت پدافند غیرعامل در حوزه انرژی، اظهار داشت: موضوع برق و تامین انرژی از جمله مباحث کلیدی و بنیادین هر کشور است. توسعه کشور و زیرساخت‌های آن، به طور فزاینده‌ای وابسته به برق و سامانه‌های مرتبط با آن است. به گونه‌ای که این زیرساخت به یک عنصر حیاتی و کلیدی برای کشور تبدیل شده و از دو بعد حائز اهمیت است. برخی آن را «مادر زیرساخت‌ها» و برخی دیگر «زیرساخت زیرساخت‌ها» می‌نامند.

وی ادامه داد: این سطح از اهمیت، موضوع را به شدت برجسته می‌کند. در کنار این نقش و اهمیت، تکلیف نیز بر دوش ما سنگینی می‌کند. ا توجه به تغییر الگو‌های تهدید در عصر حاضر، که به سمت مردم‌محوری سوق پیدا کرده است، کانون اثرگذاری تهدیدات جدید، مردم هستند. به همین دلیل، زنجیره‌های تولید خدمت به مردم به عنوان هدف تعریف و دنبال می‌شوند. در این میان، زنجیره تولید برق و انرژی الکتریسیته، یکی از مهم‌ترین زنجیره‌ها برای کشور محسوب می‌شود.

به گفته سردار جلالی بر این اساس، مفاهیم جدیدی مانند آمادگی به کار، تداوم کار، برگشت‌پذیری سریع و جایگزینی خدمت، در حوزه پدافند برق، جایگاه ویژه‌ای پیدا کرده‌اند. به گفته وی از همین رو فرهنگ‌سازی در جامعه و ایجاد رویه‌های قانونی دقیق، برای هوشمندسازی و مدیریت مصرف برق ضروری است. هر فرد باید متناسب با نیاز خود، به مصرف برق بپردازد و در حفظ و تأمین این انرژی ارزشمند برای کشور، سهیم باشد.

دستیار ویژه رئیس جمهور در امور پدافند غیرعامل با اشاره به آسیب‌پذیری‌ها و چالش‌های حوزه برق و ضرورت بازنگری در مدل‌های انتقال و توزیع، خاطرنشان کرد: در حوزه برق، با آسیب‌پذیری‌هایی در بخش‌های انتقال و توزیع مواجه هستیم که نیازمند بازنگری و بررسی دقیق هستند.

به گفته جلالی، تهدیدات مختلف می‌توانند منجر به قطع برق و بروز پیامد‌های جدی شوند. در این شرایط، عملیات تخصصی مبتنی بر پدافند غیرعامل، نقش مهمی در مقابله با این چالش‌ها ایفا می‌کند. با وجود اقدامات انجام شده، به نظر می‌رسد که نیازمند حرکت به سمت عملیات تخصصی‌تر در حوزه برق هستیم. این عملیات باید شامل شناسایی زنجیره تولید و خدمت با تمرکز بر شناسایی نقاط ضعف و آسیب‌پذیر در زنجیره تولید و ارائه خدمات برق، احصای وابستگی متقابل باشد.

به گفته سردار جلالی، تهدیدات الکترومغناطیسی برای حوزه برق بسیار جدی هستند. امروزه شاهد حملات به باتری‌ها، شبکه‌ها و مدار‌ها هستیم. این حملات، اگرچه به طور مستقیم منجر به تلفات انسانی نمی‌شوند، اما می‌توانند مشکلات و مصائب فراوانی را برای جامعه ایجاد کنند. بنابراین، ضرورت انجام ارزیابی دقیق در این زمینه امری حیاتی است. موضوع مخاطرات در حوزه برق، یک بحث مهم و کلیدی است که باید به آن توجه ویژه داشت.

وی خاطر نشان کرد: امروزه، حفظ تداوم کارکرد در بخش‌های حیاتی، یک واجب دستگاهی، عینی و در برخی موارد، واجب شرعی محسوب می‌شود. به عنوان مثال، در بیمارستان‌ها، حفظ تداوم کارکرد نه تنها یک وظیفه اخلاقی و قانونی است، بلکه یک ضرورت برای حفظ جان انسان‌ها محسوب می‌شود.

رئیس سازمان پدافند غیرعامل کشور با بیان اینکه موضوع مبارزه با اقدامات تروریستی و راهکار‌های مرتبط با آن همواره از اهمیت بالایی برخوردار است، متذکر شد: در این راستا، ما تحت عنوان «دستورالعمل عملیاتی پدافند کالبدی و حفاظت‌های حیاتی شهید سرلشکر مهندس مهدی باکری» به تصویب و ابلاغ این مهم پرداخته‌ایم. تمامی دستگاه‌ها و نهاد‌های مرتبط با صنعت برق موظف به اجرای این دستورالعمل هستند. طبیعی است که برخی از این تکالیف مربوط به توانیر و شرکت‌های برق می‌باشد و در عین حال دستگاه‌های دیگر نیز باید در راستای تحقق این اهداف با پدافند غیرعامل و حوزه انرژی همکاری کنند.

وی تاکید کرد: با توجه به مصوبه کمیته دائمی اگر مرکز دارای اهمیت مولد برق اضطراری نداشته باشد مصداق استنکاف از قانون است و با دستگاه برخورد قانونی صورت می‌گیرد.

سردار جلالی ابراز امیدواری کرد که نتایج برگزاری چنین رزمایش‌های به شناسایی و برطرف کردن نقاط ضعف و تقویت نقاط قوت تبدیل شده و سبب ارتقای تاب آوری و پایداری ملی شود.

اهمیت تامین سوخت مولد‌های برق اضطراری

مصطفی رجبی مشهدی مدیرعامل شرکت توانیر نیز در این رزمایش گفت: یکی از مواردی که روی آن حساس هستیم و عملکرد آن را رصد می‌کنیم مولد‌های برق اضطراری مستقر در نیروگاه‌ها و پست‌های فشار قوی است، آمادگی مولد‌های این مراکز در شرایط سخت، اولویت بیشتری پیدا می‌کند به همین منظور این مولدها، هفته‌ای یک بار ارزیابی می‌شوند.

وی افزود: مشکل اساسی در زمینه مولد‌های برق اضطراری تامین سوخت آنهاست. تامین سوخت مخازن نیروگاه‌های بزرگ در اولویت قرار می‌گیرد، اما جا دارد تامین سوخت مولد‌های اضطراری آنها نیز در اولویت باشد.

مدیرعامل شرکت توانیر گفت: پدافند غیرعامل در شرکت توانیر نهادینه شده است، موضوعات پدافندی را به جد دنبال می‌کنیم و برای آن کارگروه‌های ویژه داریم. همچنین با توجه به اتفاقات اخیر جلسات متعددی با شرکت‌های زیرمجموعه برگزار شده است و آنان با هوشیاری کامل نکات مطرح شده در این جلسات را پیگیری و اجرا می‌کنند و امیدواریم که بتوانیم در خدمات‌رسانی و تامین برق پایدار موفق باشیم.

به گزارش پایداری ملی در سیزدهمین رزمایش سراسری ارزیابی آماده به کاری مولد‌های برق اضطراری مراکز حیاتی، حساس و مهم، مولد‌های ۴۵۸ مرکز، مورد ارزیابی قرار گرفت و در پایان، آمادگی ۹۱ درصدی مولد‌ها احصا شد.

انتهای پیام/


ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *