انباشت مطالبات دلیل اقتصاد نامتوازن در صنعت برق

17:37 - 30 مهر 1403
کد خبر: ۴۷۹۹۷۱۳
دسته بندی: اقتصاد ، عمومی
انباشت مطالبات دلیل اقتصاد نامتوازن در صنعت برق
رئیس هیئت مدیره سندیکای صنعت برق ایران با اشاره به مشکلات صنعت برق کشور گفت: یکی از مشکلات بحث مطالبات است و دلیل اقتصاد نامتوازن در صنعت برق نیز انباشت مطالبات است.

خبرگزاری میزان - پیام باقری، رئیس هیئت مدیره سندیکای صنعت برق ایران در نشست خبری اظهار کرد: رشد ۸ درصدی اقتصاد به به عنوان هدف در برنامه هفتم توسعه آمده نیاز به بسترسازی‌هایی است که بخش خصوصی یکی از مهمترین بخش‌ها محسوب می‌شود.

وی ادامه داد: مجری امر بخش خصوصی است که در مواجه با این امر مهم نقش اصلی را بر عهده داردو در این زمینه دولت از هرگونه مداخله باید پرهیز کند و تفاوتی میان دخالت و نظارت درنظر گرفته شود

رئیس هیئت مدیره سندیکای صنعت برق ایران گفت: قیمت‌گذاری دستوری و تکلیفی نیز باعث شده امروز شاهد مشکلاتی در صنایع باشیم و با تاترازی برق مواجه شویم. 

باقری تصریح کرد: از گذشته نیز با مشکلاتی در صنعت مواجه بودیم که یکی از موضوعات بحث مطالبات صنعت برق بوده و دلیل اقتصاد نامتوازن در صنعت برق نیز انباشت مطالبات است.

وی به مشکلات دیگر صنعت برق اشاره کرد و افزود: موضوع تخصیص ارز به فعالین اقتصادی و موضوع رفع تعهدات ارزی نیز هرکدام اقتصاد صنعت برق را تحت تاثیر قرار می‌دهد و صدور بخشنامه‌های مختلف باعث می‌شود پیش‌بینی‌پذیری به حداقل برسد. 

رئیس هیئت مدیره سندیکای صنعت برق با بیان اینکه برای اولین بار، قراردادهای تیپ را به ثبت و تأیید رسانده‌ایم، گفت:  فعالاناقتصادی در بخش انتقال و توزیع، از فضای قراردادهای یک‌طرفه خارج شدند.

وی افزود: در پایان برنامه ششم توسعه می‌بایست ۸۰درصد مالکیت نیروگاه‌های کشور از آن بخش خصوصی می‌شد اما این رقم اکنون۶۰ درصد است و همچنان مالکیت ۴۰درصد نیروگاه‌ها با بخش دولتی است.

باقری تاکید کرد: در گذشته سرمایه‌گذاری‌ها توسط دولت انجام می‌شد اما دیگر منابع دولتی پاسخگو نیاز سرمایه‌گذاری‌ها نیست؛ منابعمالی در کشور موجود است و در وجود منابع مالی محدودیت نداریم اما در هدایت منابع مالی به بخش تولید، دچار مشکل هستیم.

در ادامه جعفر جولا، نایب رئیس سندیکای صنعت برق اظهار کرد: در سال ۱۴۰۱ بالغ بر ۱۵ هزار میلیارد تومان و در سال ۱۴۰۲ بالغ بر۳۰ هزار میلیارد تومان اوراق اسناد خزانه صادر شد و بخشی از مشکلات پیمانکاران را حل کرد.

وی افزود: با رویکرد خوب صورت گرفته در توسعه فروش برق در بورس انرژی، شاهد رشد بی‌سابقه معاملات برق در بورس انرژی هستیم.

جولا ادامه داد: حجم و ارزش معاملات برق در بورس انرژی در ۶ ماهه نخست سال گذشته به‌ترتیب ۲ میلیارد کیلووات ساعت و ۶۴۰میلیارد تومان بود که در نیمه نخست سال جاری به ۷۸ میلیارد کیلووات ساعت و ۱۱ هزار میلیارد تومان رسید.

نایب رئیس سندیکای صنعت برق با بیان اینکه اگر مکانیزم‌های بورس انرژی درست تعریف شود کشف قیمت مناسبی صورت می‌گیرد،اظهار کرد: در این صورت اقتصاد نامتوازن برق تا حدودی اصلاح می شود و رویه‌های صنعت برق به سمت اصلاح و بهبود سوق پیدامی‌کند.

وی ادامه داد: خواسته ما این است که تمام برق مشترکان صنعتی از طریق بورس انرژی با قیمت منصفانه عرضه شود تا ناترازی بخشمالی و به‌تبع آن ناترازی در تولید و مصرف برق رفع شود.

انتهای پیام/


ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *