گسترش رفتار‌های نژادپرستانه علیه مسلمانان در اروپا

11:39 - 06 آبان 1403
کد خبر: ۴۸۰۰۷۵۸
دسته بندی: حقوق بشر ، عمومی
گسترش رفتار‌های نژادپرستانه علیه مسلمانان در اروپا
کشور‌های اروپایی که همواره خود را مدافع برابری و حقوق بشر معرفی می‌کنند، در مقابله با اسلام‌ستیزی نهادینه در این قاره شکست خورده‌اند.

خبرگزاری میزان - مسلمانان در سراسر اروپا با موج نگران‌کننده نژادپرستی دست‌وپنجه نرم می‌کنند که با گسترش اظهارات اسلام‌ستیزانه، تقویت شده است. این نتیجه نظرسنجی بود که از سوی آژانس حقوق اساسی اتحادیه اروپا (FRA) منتشر شد و تقریبا نیمی از پاسخ‌دهندگان مسلمان در این نظرسنجی گفتند که به‌تازگی یک رفتار تبعیض‌آمیز را تجربه کردند.

نظرسنجی از ۹ هزار و ۶۰۰ مسلمان از ۱۳ کشور عضو اتحادیه اروپا نشان داد که نژادپرستی و تبعیض در بیشتر جنبه‌های زندگی آنها جریان دارد.

این افراد اعلام کردند که فرزندانشان در مدرسه مورد آزار و اذیت قرار می‌گیرند یا نابرابری‌هایی را در دسترسی به فرصت‌های شغلی و اجاره یا خرید خانه تجربه کردند.

این نظرسنجی پیش از آغاز جنگ غزه در ۷ اکتبر ۲۰۲۳ (۱۵ هر ۱۴۰۲) انجام شده بود.

براساس گزارش آژانس حقوق اساسی اتحادیه اروپا، امروزه از هر ۲ مسلمان در اتحادیه اروپا یک نفر قربانی نژادپرستی و تبعیض در زندگی روزمره است.

براساس نظرسنجی دیگری در سال ۲۰۱۶، ۳۹ درصد از مسلمانان تبعیض نژادی را تجربه کرده بودند؛ درحال حاضر این نرخ به ۴۷ درصد افزایش یافته است.

مسلمانان دومین گروه مذهبی بزرگ اتحادیه اروپا هستند. براساس گزارش مرکز تحقیقات پیو، ۲۶ میلیون مسلمان در سال ۲۰۱۶ در این قاره زندگی می‌کردند.

اسلام‌ستیزترین کشور‌های اتحادیه اروپا

این گزارش تفاوت‌های قابل توجهی را در ۱۳ کشور عضو مورد بررسی نشان می‌دهد؛ اتریش اسلام‌ستیزترین کشور بوده و ۷۱ درصد مسلمانان این کشور تبعیض و آزار را تجربه‌کرده‌اند؛ و آلمان و فنلاند پس از اتریش در رتبه‌های بعدی قرار دارند. 

براساس این گزارش، میزان تبعیض نژادی در اسپانیا و ایتالیا پایین‌تر از دیگر کشور‌های اتحادیه اروپا بود. 

تحقیق‌های انجام‌شده نشان می‌دهد که به‌طور کلی بیشترین آسیب در کشور‌های اروپایی متوجه جوانان مسلمان و زنان باحجاب است.

در رفتار اسلام‌ستیزانه شهروندان اتحادیه اروپا نه تنها عناصر مذهبی، بلکه رنگ پوست و پیشینه قومی مسلمان نیز در هم تنیده شده است.

مدیر آژانس حقوق اساسی اتحادیه اروپا گفت: لفاظی‌های غیرانسانی ضداسلامی که در سراسر این قاره مشاهده می‌کنیم، بدتر شده است.

تاثیر اسلام‌ستیزی بر اشتغال و مسکن

اسلام‌ستیزی عمدتا خود را در حقوق اشتغال و مسکن نیز نشان می‌دهد. 

براساس این نظرسنجی، ۳۹ درصد مسلمانان هنگام جست‌وجوی کار و ۳۵ درصد در محل کار تبعیض را تجربه می‌کنند که این رقم در سال ۲۰۱۶، ۳۱ درصد و ۲۳ درصد بود. این رقم برای زنان باحجاب، که در ۴۵ درصد موارد در جست‌وجوی کار با تبعیض مواجه می‌شوند، به‌شدت افزایش می‌یابد.

علاوه بر این، از هر ۵ مسلمان، ۲ نفر (۴۱ درصد) برای صلاحیت بیشتری درمقایسه با مشاغل خود دارند، در حالی که به‌طور کلی این میزان برای خود اروپایی‌ها ۲۲ درصد است. 

هنگام جست‌وجوی خانه نیز همین مشکلات وجود دارد؛ یک‌سوم پاسخ‌دهندگان گفتند که به‌دلیل اعتقادات مذهبی خود نمی‌توانند آپارتمانی بخرند یا اجاره کنند. در تازه‌ترین نظرسنجی مربوط به سال ۲۰۱۶ بود، ۲۲ درصد افراد این موضوع را عنوان کرده بودند. 

تاثیر اسلام‌ستیزی بر تحصیل در اروپا

آژانس حقوق اساسی اتحادیه اروپا شکاف نگران‌کننده‌ای را در آموزش مشاهده کرد؛ احتمال ترک تحصیل زودهنگام مسلمانان ۳ برابر بیشتر از جمعیت عمومی اتحادیه اروپا است (۳۰ درصد در مقایسه با ۹.۶ درصد).

به‌گفته کارشناسان، این موضوع خطر فقر را افزایش می‌دهد، به طوری که ۳۱ درصد از خانوار‌های مسلمان مورد بررسی برای گذران زندگی خود با مشکل مواجه هستند، در حالی که این رقم در کل خانواده‌های اروپایی ۱۹ درصد است. 

برای تکمیل تصویری که ازسوی آژانس اتحادیه اروپا ترسیم شده، تقریبا از هر ۳ مسلمان یک نفر (۲۷ درصد) مورد آزار و اذیت نژادی قرار می‌گیرد؛ همچنین نیمی از کسانی که در سال قبل از نظرسنجی ازسوی پلیس متوقف شده‌اند، معتقدند که قربانی پرونده‌سازی‌های نژادی بوده‌‎اند. 

انتهای پیام/



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *