بلک‌راک؛ رمزگشایی از پشت پرده فعالیت‌های غول سرمایه‌گذاری آمریکایی صهیونیستی

9:00 - 03 آبان 1403
کد خبر: ۴۸۰۰۰۷۰
دسته بندی: حقوق بشر ، عمومی
بلک‌راک؛ رمزگشایی از پشت پرده فعالیت‌های غول سرمایه‌گذاری آمریکایی صهیونیستی
بررسی فعالیت‌های بلک‌راک نشان می‌دهد که این شرکت به‌ظاهر فعال در حوزه سرمایه‌گذاری نقش بسزایی در جنگ‌ها و دیگر ابعاد رنج‌های انسانی دارد.

خبرگزاری میزان - زمانی که جنگ‌ها درمی‌گیرند، یکی از پرسش‌هایی که همواره در اذهان پدیدار می‌شوند، این است که کدام طرف‌ها و یا اشخاص از این جنگ‌ها سود می‌برند. 

با بررسی و جست‌وجو در اینترنت یک نام به‌چشم می‌خورد که می‌توان آن را یکی از اصلی‌ترین بازیگرانی که با جنگ به سود‌های هنگفت دست پیدا می‌کند، توصیف کرد؛ «بلک‌راک». 

بلک‌راک چیست؟

بلک‌راک BlackRock, Inc. یک شرکت سرمایه‌گذاری چندملیتی آمریکایی است. 

بلک‌راک که در سال ۱۹۸۸ تاسیس شد، در ابتدا به‌عنوان یک موسسه مدیریت ریسک سازمانی و مدیر دارایی‌های نهادی با درآمد ثابت فعالیت خود را آغاز کرد و درحال حاضر بزرگ‌ترین موسسه مدیریت دارایی جهان است.

براساس آمار‌های منتشرشده تا ۳۱ دسامبر ۲۰۲۳ (۱۰ دی ۱۴۰۲)، این شرکت ۱۰ تریلیون دلار دارایی تحت مدیریت خود داشت. این میزان درحال حاضر به ۱۱.۴۸ تریلیون دلار رسیده است. 

بلک‌راک که دفتر مرکزی آن در منطقه منهتن شهر نیویورک قرار دارد، دارای ۷۸ دفتر در ۳۸ کشور و مشتریانی از ۱۰۰ کشور است. 

این شرکت همچنین مدیر گروه iShares از صندوق‌های قابل معامله در بورس است و همراه با ونگاردگروپ The Vanguard Group و استیت‌استریت State Street، یکی از مدیران صندوق‌های Big Three index (بلک‌راک، ونگاردگروپ و استیت‌استریت) محسوب می‌شود.

نرم‌افزار «علاءالدین» بلک‌راک سبد سهام سرمایه‌گذاری بسیاری از موسسه‌های مالی بزرگ را پیگیری و بخش بلک‌راک سولوشن BlackRock Solutions خدمات مدیریت ریسک مالی را ارائه می‌کند.

بلک‌راک از سال در رتبه ۲۲۹ فهرست ۵۰۰ شرکت آمریکا (فهرست فورچون) از نظر درآمد قرار داشته است. 

بلک‌راک؛ غول سرمایه‌گذاری آمریکایی-صهیونیستی که از رنج‌های انسانی سود می‌برد

 

با جست وجو در فضای اینترنت دیده می‌شود که بلک‌راک به دلیل سرمایه‌گذاری در شرکت‌هایی که در زمینه سوخت‌های فسیلی، صنعت تسلیحات و نقض حقوق بشر فعالیت دارند، مورد انتقاد قرار گرفته است؛ این شرکت همچنین به دلیل روابط نزدیک خود با بانک مرکزی آمریکا در طول همه‌گیری کرونا نیز با انتقاداتی روبرو شده است.

بلک‌راک به دلیل قدرت، اندازه و گستره دارایی‌ها و فعالیت‌های مالی خود، از سوی مجله اکونومیست و باسلر زیتانگ بزرگ‌ترین بانک در سایه جهان نامیده شده است.

به دلیل حجم سرمایه بلک‌راک، این شرکت در میان سهامداران برتر بسیاری از شرکت‌ها قرار دارد؛ بلک‌راک بیان می‌کند که این سهام در نهایت متعلق به مشتریان شرکت است، نه خود بلک‌راک؛ اما تصدیق می‌کند که می‌تواند از طرف این مشتریان، در بسیاری از موارد بدون نظر مشتری، از آرای سهامداران استفاده کند.

تاکنون فرضیه‌هایی نیز درباره بلک‌راک شکل گرفته، ازجمله اینکه این شرکت هم مالک شبکه خبری فاکس‌نیوز و هم سیستم رای‌دهی دومینیون Dominion است. 

یکی از نکات مهمی که با بررسی شرکت بلک‌راک به چشم می‌خورد، یهودی بودن موسس آن، یعنی رابرت کاپیتو است.

سود هنگفت بلک‌راک از جنگ‌ها

کارشناسان ارشد حقوق بشر سازمان ملل از شرکت‌های تسلیحاتی غربی خواسته‌اند که ارسال سلاح به اراضی اشغالی را متوقف کنند و استدلال می‌کنند که ممکن است این شرکت‌ها در جنایت‌های جنگی رژیم صهیونیستی شریک باشند.

کارشناسان سازمان ملل همچنین هشدار دادند که سردمداران غربی حوزه دارایی مانند بلک‌راک و بانک‌های وال‌استریت ممکن است از جنگ رژیم صهیونیستی علیه غزه سود ببرند.

بلک‌راک؛ غول سرمایه‌گذاری آمریکایی-صهیونیستی که از رنج‌های انسانی سود می‌برد

با بررسی شرکت‌های مالی غربی که به میزان قابل توجهی در صنعت تسلیحات سرمایه‌گذاری کرده‌اند باز هم به نام شرکت بلک‌راک می‌رسیم. 

به‌گفته کارشناسان، ناتوانی در جلوگیری یا تمایل نداشتن به کاهش روابط تجاری با این سازندگان تسلیحات که به رژیم صهیونیستی اسلحه منتقل می‌کنند، می‌تواند باعث ارتباط مستقیم و مشارکت شرکت‌های مانند بلک‌راک در نقض حقوق بشر در جنگ‌های رژیم صهیونیستی علیه مردم غزه و لبنان شود؛ این موضوع پیامد‌های احتمالی را برای همدستی در جنایت‌های وحشیانه رژیم صهیونیستی خواهد داشت.

فعالان در شهر نیویورک در ماه نوامبر (آبان/آذر ۱۴۰۲) تظاهراتی را در خارج از مقر بلک‌راک برگزار کرده و این شرکت را به سود بردن از جنایت‌های رژیم صهیونیستی متهم کردند.

بلک‌راک همچنین از سال ۲۰۱۶ فعالیت خود را در اراضی اشغالی نیز آغاز کرده و به‌شدت سرمایه‌داران را به سرمایه‌گذاری در آنجا تشویق می‌کند. 

بلک‌راک؛ غول سرمایه‌گذاری آمریکایی-صهیونیستی که از رنج‌های انسانی سود می‌برد

بلک‌راک سرمایه‌گذاری‌های هنگفتی در اراضی اشغالی و در شرکت‌های تسلیحاتی ازجمله لاکهید مارتین، آرتی‌ایکس، نورتروپ‌گرومن، بوئینگ و جنرال داینامیکس دارد. اسامی اشاره شده شرکت‌هایی هستند که سلاح‌هایی را که رژیم صهیونیستی برای کشتار فلسطینی‌ها استفاده می‌کند، تامین می‌کنند. 

درواقع، بلک‌راک در شرکت‌هایی سرمایه‌گذاری می‌کند که ماشین جنگی رژیم صهیونیستی را مسلح می‌کنند. 

لری فینک، مدیرعامل بلک‌راک نیز از حامیان صریح آپارتاید رژیم صهیونیستی بوده و همواره جنگ منطقه‌ای را تبلیغ کرده است. زمانی که دولت جو بایدن، رئیس‌جمهور آمریکا یک ناو هواپیمابر هسته‌ای را در منطقه مستقر کرد، فینک آن را یک اقدام تماشایی ازسوی آمریکا خواند.

سودجویی بلک‌راک از رنج ملت‌ها، حتی مردم آمریکا

رشد غیرقابل توقف بلک‌راک و قدرت عظیم بازار با مجموعه‌ای از شیوه‌های تجاری نامطلوب و بسیار مخرب همراه شده است؛ ازجمله این شیوه‌ها می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

- لابی کردن علیه مقرراتی که سود را برای کشور‌های در حال توسعه که در چرخه بدهی به دام افتاده‌اند محدود می‌کند (پدیده‌ای که خود بلک‌راک ترجیح می‌دهد از آن به‌عنوان «باز کردن پتانسیل درآمد در اوراق با بازده بالا» یاد کند). در عمل، این به معنای سرمایه‌گذاری‌های سنگین بر روی بار بدهی کشور‌هایی مانند اتیوپی، غنا، سریلانکا، سورینام و زامبیا و امتناع از لغو بدهی یا تلاش‌های امدادی است؛ این روش تضمین می‌کند که این کشور‌ها مدت‌ها پس از پرداخت بدهی اولیه خود، مجبور خواهند بود که ده‌ها میلیارد دلار به‌عنوان بهره بپردازند. 

- خرید ده‌ها هزار خانه و سایر املاک مسکونی در سراسر آمریکا از طریق واسطه‌ها از سال ۲۰۰۸ به بعد و تبدیل نسل‌های کامل آمریکایی‌ها به افراد اجاره‌نشین دائمی که قادر به خرید خانه برای خود نیستند. 

- لابی کردن با سیاستمداران برای بهره‌مندی شرکت‌های تحت مدیریت بلک‌راک و تضمین مقررات مطلوب، مالیات و غیره.

- سود بردن از بیماری همه‌گیر کرونا بین سال‌های ۲۰۲۰ تا ۲۰۲۳ از طریق سرمایه‌گذاری در سهام شرکت‌های فناوری و مراقبت‌های بهداشتی، ازجمله کسب مالکیت بیش از ۷ درصد از شرکت‌های تولید واکسن مانند آسترازنکا، فایزر، و جی‌اند‌جی. این سرمایه‌گذاری به افزایش دارایی‌های تحت مدیریت بلک‌راک از ۷.۴۳ تریلیون دلار در سال ۲۰۱۹ به ۸.۶۸ تریلیون دلار در سال ۲۰۲۰ و ۱۰ تریلیون دلار در سال ۲۰۲۱ کمک کرد. 

بلک‌راک؛ غول سرمایه‌گذاری آمریکایی-صهیونیستی که از رنج‌های انسانی سود می‌برد

 

نتیجه‌گیری

مرور پیشینه شرکت بلک‌راک و فعالیت‌های آن طی سال‌های گذشته، ابعاد گسترده‌ای را درباره واقعیت و اهداف پنهان آن و همچنین شرکت‌های آمریکایی مشابه افشا می‌کند. 

یکی از مواردی دیگری که برجسته می‌شود، این است که آمریکا، کشوری که خود را برای دهه‌ها به جهان به‌عنوان مدافع اصلی حقوق بشر معرفی کرده، درواقع بستری را برای نقض حقوق بشر ازسوی شرکت‌های فعال در این کشور فراهم کرده است. 

بررسی این شرکت‌ها همچنین یک نقطه مشترک را به این بسیاری از این شرکت‌ها روشن می‌کند؛ اینکه بیشتر این شرکت‌ها ارتباط گسترده‌ای با رژیم صهیونیستی دارند و این درحالی است که این رژیم خود اصلی‌ترین ناقض حقوق بشر و مورد حمایت آمریکا است؛ بنابراین باید توجه ویژه‌ای به روش‌های فریبکارانه این شرکت‌ها داشت.

انتهای پیام/



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *