جرم سرقت در استان تهران ۱۸ و نیم درصد نسبت به سال قبل کاهش یافته است

12:07 - 02 آبان 1403
کد خبر: ۴۸۰۰۰۵۸
دسته بندی: قضایی ، حقوقی
جرم سرقت در استان تهران ۱۸ و نیم درصد نسبت به سال قبل کاهش یافته است
معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری تهران گفت: با توجه به اقداماتی که از طریق دادگستری تهران و دادسرا‌ها و شورای پیشگیری و استانداری و فرمانداری‌ها انجام شده جرم سرقت ۱۸ ونیم درصد نسبت به سال گذشته کاهش یافته است.

خبرگزاری میزان- ابوالفضل نیکوکار در نشست خبری با اصحاب رسانه بیان کرد: ۱۲ کارگروه در حوزه اقتصاد مقاومتی با توجه به دستور رئیس قوه قضاییه در سال ۹۸ از باب کمک به تولید تشکیل شده است و با همکاری استانداری و دیگر ارگان‌ها تشکیل جلسه می‌دهند تا موانع تولید را برطرف کنند.

معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری تهران افزود: حامی تولید، تجارت، صنایع و کشاورزی هستیم و هدف تشکیل این کارگروه‌ها هم همین است تا کمک کار باشند و مشکلات را برطرف کنند.

وی با اشاره به رصد کردن برخی تبلیغات در صداوسیما و مراکز فضای مجازی با بیان اینکه بیشتر تبلیغات پرتکرار را رصد می‌کنیم، گفت: تبلیغات مربوط به کارخانه‌های موتورسیکلت، سرا‌ها و فروشگاه‌های بزرگ را رصد می‌کنیم تا اگر به تعهدات خود عمل نکنند و تولید پرونده داشته باشند، تذکرات لازم را بدهیم.

وی با اشاره به جرایم، پرتکرار در تهران گفت: بالاترین جرم سرقت تعزیری است و ۱۸ ونیم درصد نسبت به سال قبل کاهش یافته است.

نیکوکار با اشاره به اینکه جرم دوم کلاهبرداری است، افزود: سومین مورد توهین به اشخاص است و موارد بعدی، تحصیل مال نامشروع، ضرب و حرج، تهدید و خیانت در امانت و افتراست.

معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری تهران افزود: در شهرستان‌های استان تهران سیمای جرایم شامل سرقت مستوجب تعزیر، توهین، ضرب و جرح عمدی، کلاهبرداری، تهدید، تحصیل مال از طریق نامشروع است.

وی تاکید کرد: دادگستری استان تهران با اعطای نهاد‌های ارفاقی به محکومان جرم سرقت بشدت مخالفت می‌کند. برای این محکومان استفاده از پابند الکترونیک نیز موافقت نمی‌شود.

نیکوکار عنوان کرد: طبق دستور العمل دادستان کل کشور، محکومانی که سابقه تکرار جرم داشته باشند، ولی آزاد هستند، تحت نظر قرار می‌گیرند.

وی با اشاره به راه‌اندازی مراکز مشاوره خانواده گفت: تعداد ۳۳ مرکز مشاوره و ۱۶۵ مشاور در تهران داریم و همچنین در شهرستان‌ها ۱۶ مرکز و ۸۰ مشاور داریم

معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری تهران با اشاره به موضوع رمزارز‌ها افزود: با ارسال پیامک‌هایی برای افراد در استان تهران اطلاع رسانی و هشدار‌های لازم در حوزه رمز ارز‌ها ارائه شد. ۲۱ عنوان و ۲۵۰ میلیون پیامک هشداری و اطلاع رسانی درباره رمزارز‌ها ارسال شده است.

وی تاکید کرد: در حوزه رمزارز‌ها باید سیاست‌گذاری مدونی انجام شود و وزارت اقتصاد و بانک مرکزی در این رابطه فعال شوند، در گذشته لایحه‌ای در این رابطه تدوین شده بود که مسکوت مانده است. انتظار داریم بانک مرکزی در این رابطه فعال شده و اقدامات لازم را انجام دهند. 

نیکوکار با بیان اینکه بیش ۲۲ رمز ارز معروف داریم و تعداد زیاد دیگری هم هستند که آنچنان معروف نیستند، گفت: با توجه به اینکه افراد به قواعد معادلات رمز ارز آشنایی ندارند بعضا با ورود به این حوزه، جرایمی مانند کلاهبرداری و خیانت در امانت رخ می‌دهد. از سوی دیگر، کسانیکه رمز ارز‌ها را ارائه می‌کنند شاید در دیگر کشور‌ها باشند لذا دسترسی به آن‌ها مشکل است. 

معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری تهران با اشاره به جمع آوری کودکان کار از سطح معابر گفت: ۸۵ درصد کودکان کار از اتباع بیگانه هستند. 

وی با اشاره به اجرای قانون الزام به ثبت رسمی معاملات اموال غیرمنقول گفت: این قانون یک نظام حقوقی خاصی را در حوزه اموال غیر منقول ایجاد کرد که باید ۱۴ آیین نامه برای آن نوشته شود و ۶ وزارتخانه و ۱۴ دستگاه در این حوزه دخالت دارند. از اهداف مهم آن ساماندهی اسناد غیر رسمی و ساماندهی مشاوران املاک است که در میان مردم استفاده می‌شد و مشکلات خود را داشت و با دو سامانه اصلی با عنوان ساماندهی اسناد غیر رسمی و سامانه ثبت الکترونیک اسنا‌د کار می‌کند. 

نیکوکار گفت: در رابطه با قانون الزام به ثبت رسمی معاملات اموال غیرمنقول، آموزش‌هایی به مشاوران دادیم و در تهران ۱۷۰۵ نفر و در شهرستان‌های استان نیز بیش از ۲ هزار نفر آموزش دیدند که به طور کل ۴ هزار و ۳۰۰ نفر آموزش دیدند و برای بیش از هزار نفر پروانه صادر شده است. 

وی با اشاره به اقداماتی که در حوزه کاهش تصادفات انجام شد، گفت: در استان تهران حدود ۹.۳ درصد کاهش تعداد فوتی‌ها را در شش ماهه نخست امسال نسبت به مدت مشابه سال قبل داشتیم، اما تعداد مصدومان ۱۰ درصد افزایش داشته است. 

انتهای پیام/


ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *