توطئه رژیم صهیونیستی برای شمال غزه؛ درباره طرح ژنرال‌ها چه می‌دانیم؟

12:26 - 02 آبان 1403
کد خبر: ۴۸۰۰۰۴۸
توطئه رژیم صهیونیستی برای شمال غزه؛ درباره طرح ژنرال‌ها چه می‌دانیم؟
رژیم صهیونیستی با مطرح کردن برنامه موسوم به طرح ژنرال‌ها به دنبال ادامه دستور کار خود برای اجرای پاکسازی قومی در شمال نوار غزه است.

خبرگزاری میزان - جنگ رژیم صهیونیستی در غزه اکنون بیش از ۴۲ هزار فلسطینی را به شهادت رسانده و هیچ چشم‌اندازی برای پایان آن در شرایط کنونی وجود ندارد.

در اراضی اشغالی، نارضایتی از عدم پیشرفت درباره توافق آتش‎بس و آزاد نشدن افراد بازداشت‎شده وجود دارد و در همین حال جبهه دومی در رمز‌های لبنان گشوده شده است.

بسیاری در ارتش رژیم صهیونیستی و مقام‌های صهیونیست از طرحی با عنوان «طرح ژنرال‌ها» که به نام طرح ایلند نیز شناخته می‌شود، صحبت می‌کنند.

توطئه رژیم صهیونیستی برای پاکسازی قومی در شمال غزه؛ درباره طرح ژنرال‌ها چه می‌دانیم

طرح ژنرال‌ها؛ ادامه پاکسازی قومی شمال نوار غزه

به گزارش میدل‌ایست‌ آی، هدف این طرح ادعایی تضمین پیروزی در نوار غزه عنوان شده است؛ در ساده‌ترین حالت، این پیشنهاد گروهی از نیرو‌های ذخیره ارشد شامل پاکسازی قومی شمال نوار غزه از مردم و سپس محاصره منطقه، از جمله توقف ورود تدارکات بشردوستانه، برای گرسنگی دادن به افراد باقی مانده است.

نظریه‌پرداز طرح ژنرال‌ها کیست؟

این طرح در اواخر سپتامبر ۲۰۲۴ (اوایل مهرماه گذشته) از سوی انجمن فرماندهان و نظامیان ذخیره، یک سازمان صهیونیستی، منتشر شد که خود را به‌عنوان یک نهاد با بیش از هزار و ۵۰۰ افسر ارتش عنوان می‌کند، ارائه شد.

این گروه از راهبرد ارتش رژیم صهیونیستی در غزه از اکتبر ۲۰۲۳ و ناکام ماندن آن در دستیابی به اهداف جنگی خود انتقاد کرده است.

توطئه رژیم صهیونیستی برای پاکسازی قومی در شمال غزه؛ درباره طرح ژنرال‌ها چه می‌دانیم

گیورا ایلند کیست؟

شخصیت مرکزی پشت این طرح، گیورا ایلند، یک ژنرال ذخیره بازنشسته رژیم صهیونیستی است که رئیس بخش عملیات و برنامه‌ریزی ارتش رژیم صهیونیستی بود و سپس ریاست شورای امنیت داخلی را بر عهده داشت.

در طول جنگ کنونی غزه او بار‌ها به دلیل ارائه طرح‌هایی برای ارتش رژیم صهیونیستی که مصداق جنایت جنگی به شمار می‌روند، به تیتر اخبار تبدیل شده است.

اواخر اکتبر سال ۲۰۲۳ (آبان ۱۴۰۲) و تنها چند هفته پس از آغاز جنگ غزه، ایلند خواستار اعمال فشار بیشتر به غزه شده و همکاری برای ارائه کمک‌های بشردوستانه را اشتباهی جدی توصیف کرد.

در ماه دسامبر گذشته (آذر ۱۴۰۲) نیز او ارائه کمک‌های بشردوستانه را به نوار غزه به امور دیگری مشروط کرد.

توطئه رژیم صهیونیستی برای پاکسازی قومی در شمال غزه؛ درباره طرح ژنرال‌ها چه می‌دانیم

این مقام صهیونیستی موافق جنایت‌هایی مانند گرسنگی دادن به ساکنان غزه بوده و معتقد است که بحران‌هایی مانند شیوع بیماری در غزه باید نادیده گرفته شود.

ایلند پیش از این بار‌ها خواستار قطع ارسال کمک‌های بشردوستانه به نوار غزه شده است.

اجرای طرح ژنرال‌ها در شمال نوار غزه

ارتش رژیم صهیونیستی از حدود ۳ هفته پیش دور جدید حملات زمینی خود را در شمال نوار غزه آغاز کرده و پیش از آغاز این حمله با انتشار اعلامیه‌هایی از ساکنان شمال غزه از جمله اردوگاه آوارگان جبالیا و بیت‌لاهیا خواست تا این مناطق را ترک کنند.

همزمان با این حمله، رژیم صهیونیستی محاصره همه‌جانبه را علیه مناطق شمالی نوار غزه اعمال کرده و از رسیدن هرگونه اقلام حیاتی به این مناطق جلوگیری می‌کند.

علاوه بر این جنگنده‌ها و توپخانه رژیم صهیونیستی نیز در هفته‌های اخیر مناطق مختلف را در شمال نوار غزه هدف حملات مداوم خود قرار می‌دهند و در چندین نوبت مراکز اسکان آوارگان و منازل مسکونی را هدف قرار داده‌اند.

آویخای ادرعی، سخنگوی ارتش رژیم صهیونیستی، در ۷ اکتبر ۲۰۲۴ (۱۶ مهر) اخطاریه تخلیه ساکنان جبالیا، بیت‌حانون، بیت‌لاهیا و سایر مناطق شهر غزه را صادر کرد.

۲ روز بعد، ارتش رژیم صهیونیستی حمله بزرگی را به اردوگاه آوارگان جبالیا در شمال غزه انجام داد و به‌طور همزمان دستور تخلیه ۳ بیمارستان را صادر کرد.

توطئه رژیم صهیونیستی برای پاکسازی قومی در شمال غزه؛ درباره طرح ژنرال‌ها چه می‌دانیم

جلوگیری از رسیدن کمک‌های بشردوستانه؛ هسته اصلی طرح ژنرال‌ها

هسته اصلی این طرح جلوگیری از رسیدن کمک‌های بشردوستانه به شمال غزه و استفاده از گرسنگی به‌عنوان اهرم فشار است که این طرح دو مرحله دارد.

اولین مورد تخلیه جمعیت از شمال نوار غزه است که بخشی از تفکر ارتش رژیم صهیونیستی حتی پیش از طرح ژنرال‌ها بود.

طبق برآورد‌ها ۴۰۰ هزار فلسطینی در شمال نوار غزه حضور دارند و بیشتر آن‌ها در مناطقی پناه گرفته‌اند که ارتش رژیم صهیونیستی به آن‌ها دستور تخلیه اجباری داده است.

ارتش رژیم صهیونیستی از این ساکنان خواسته تا به اردوگاه پرجمعیت المواصی در جنوب نوار غزه بروند.

این طرح پیش‌بینی می‌کند که با خروج غیرنظامیان از شمال غزه مرحله دوم اجرایی می‌شود که شامل تبدیل شمال غزه به یک منطقه نظامی بسته است.

طرح ژنرال‌ها مدعی است که این منطقه تحت «محاصره کامل و شدید، که شامل جلوگیری از تردد به آن و جلوگیری از ورود منابع، از جمله غذا، سوخت و آب» خواهد بود.

توطئه رژیم صهیونیستی برای پاکسازی قومی در شمال غزه؛ درباره طرح ژنرال‌ها چه می‌دانیم

این طرح مدعی است که پس از صدور دستور تخلیه در شمال غزه، همه افرادی که در آن باقی مانده‎اند به عنوان «هدف مشروع» تلقی می‌شوند.

حمایت مقام‌های صهیونیست از طرح ژنرال‌ها

ایده پشت این طرح، یعنی رانده شدن فلسطینی‌ها از سرزمین خود، همیشه در میان صهیونیست‌ها مورد پسند بوده است؛ آوارگی اجباری جمعیت غزه یکی از اهداف اصلی رژیم صهیونیستی از زمان آغاز جنگ بوده است.

اخراج مردم فلسطین بار‌ها در بیانیه‌های مقام‌های رژیم صهیونیستی از جمله بزالل اسموتریچ و ایتامار بن‌گویر، وزیران کابینه این رژیم، مطرح شده است.

انتهای پیام/



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *