جلوگیری از هدررفت منابع ارزی با اجرای طرح اختصاص سهمیه بنزین به نفر

9:33 - 02 آبان 1403
کد خبر: ۴۸۰۰۰۰۳
دسته بندی: اقتصاد ، عمومی
جلوگیری از هدررفت منابع ارزی با اجرای طرح اختصاص سهمیه بنزین به نفر
نماینده مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه اختصاص بنزین به نفر موجب کاهش مصرف بنزین و کنترل مصارف شخصی افراد خواهد شد، گفت: این امر به تحقق عدالت در توزیع یارانه‌ها نیز کمک خواهد کرد و برای سال آتی جهت کاهش واردات بنزین و جلوگیری از هدررفت منابع ارزی، باید در جهت اجرای بنزین به نفر با فراهم کردن تمام شرایط لازم اقدام شود.

خبرگزاری میزان - بنزین به عنوان یک کالای استراتژیک و مهم در کشور‌ها مطرح است. در حالی که چند سال پیش صادرکننده بنزین بودیم، حالا به واردکننده تبدیل شده‌ایم و رسما چند میلیارد دلار برای واردات این نوع سوخت در بودجه سالانه کشور لحاظ می‌کنیم. به زعم کارشناسان، وابسته شدن به واردات بنزین به صلاح نیست.

باتوجه به نظر کارشناسان، دولت باید با عزم جدی به سمت اجرای طرح اختصاص سهمیه بنزین به نفر برود و زیرساخت‌های لازم را در این زمینه به وجود بیاورد.
از آنجائیکه در طرح اختصاص سهمیه بنزین به نفر، هر فرد میزان مشخصی از بنزین یارانه‌ای در ماه خواهد داشت، کنترل مصرف توسط افراد صورت می‌گیرد.بنابراین، طرح مورد بحث علاوه بر این که به لحاظ عدالت در توزیع یارانه‌ها برایمان نفع دارد، از نظر مدیریت مصرف نیز به نفع کشور است. 

به نظر می‌رسد، ادامه شرایط فعلی در حوزه بنزین امکانپذیر نیست و به منظور جلوگیری از خسارت اقتصادی بیشتر برای کشور باید به سمت اجرای طرح اختصاص سهمیه بنزین به نفر حرکت کنیم. 

در همین راستا غلامرضا میرزایی، نماینده مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با میزان در توضیح طرح اختصاص سهمیه بنزین به نفر تصریح کرد: قطعاً روشی که الان برای اختصاص سهمیه بنزین در پیش گرفته‌ایم که بنزین به خودرو اختصاص داده می‌شود، معقول نیست. در این سازوکار، دولت متحمل هزینه‌های اضافی می‌شود و شاهد استفاده بی مورد افراد متمکن از یارانه بنزین در کشور هستیم. 

وی ادامه داد: در شرایط فعلی که سهمیه بنزین به خودرو تعلق می‌گیرد، اقشار ضعیف جامعه که امکان خرید خودرو ندارند، از این یارانه محروم هستند. اجرای طرح اختصاص سهمیه بنزین به نفر می‌تواند این مشکل را حل کند. در اجرای این طرح باید دقت لازم را داشته باشیم که بازار سیاهی برای سودجویی برخی افراد به وجود نیاید. لازم است با کار کارشناسی دقیق به سمت اجرای این طرح برویم. 

این نماینده مجلس با بیان اینکه دولت باید تمهیدی به کار بگیرد که سهمیه بنزین افرادی که خودرو ندارند را ساماندهی کند، افزود: به نحوی که آنان به حق خودشان برسند و قطعاً اختصاص سهمیه بنزین به نفر نسبت به روش فعلی توزیع یارانه بنزین به عدالت نزدیک‌تر است و به کنترل مصرف نیز کمک می‌کند.

میرزایی تصریح کرد: اجرای صحیح این طرح می‌تواند کمک‌کننده باشد. معمولاً طرح‌ها، قوانین و برنامه‌های خوبی در کشور مطرح می-شوند. این که در عمل این طرح‌ها چه طور پیش بروند، اهمیت زیادی دارد. دولت باید با کارشناسی دقیق جوانب طرح و ایجاد زیرساخت‌ها به اجرای آن بپردازد. 

وی در مورد لزوم چاره‌اندیشی برای حل مشکلات حوزه بنزین با توجه به این که یارانه به صورت ناعادلانه توزیع می‌شود و هر چقدر به تولید و واردات می‌پردازیم، مصرف بی رویه افزایش پیدا می‌کند، تصریح کرد: دولت باید به چاره‌اندیشی در این حوزه بپردازد. نیاز است دولت در یک برنامه زمان‌بندی شده و دقیق به سمت اجرای طرح اختصاص سهمیه بنزین به نفر برود و طرح را به درستی اجرایی کند و این موضوع را در بودجه سال آتی در نظر بگیرد.

این نماینده مجلس با اشاره به اهمیت اجرای طرح بنزین به نفر گفت: بنزین به نفر موجب کاهش مصرف بنزین و کنترل مصارف شخصی افراد خواهد شد و به تحقق عدالت در توزیع یارانه‌ها نیز کمک خواهد کرد. برای سال آتی جهت کاهش واردات بنزین و جلوگیری از هدررفت منابع ارزی، باید در جهت اجرای بنزین به نفر با فراهم کردن تمام شرایط لازم اقدام شود.

وی در مورد نظر کارشناسان مبنی بر این که حداقل سهمیه بنزین که ماهانه برای هر فرد در نظر گرفته می‌شود، نباید از ۳۰ لیتر کمتر باشد، تصریح کرد: مشخص کردن این عدد نیازمند بررسی‌های دقیق است و باید طوری میزان سهمیه مشخص شود که کفاف نیاز‌های روزمره خانوار‌ها را برای عبور و مرور بدهد. همچنین باید با جزئیات مشخص کنیم که بنزین غیر سهمیه‌ای با چه قیمتی عرضه می‌شود.

این نماینده مجلس گفت: برای حل و فصل مشکلات حوزه بنزین نیازمند همکاری جمعی حاکمیت و مردم هستیم. وظیفه دولت است که در کنار اجرای طرح اختصاص سهمیه بنزین به نفر به تأمین ناوگان حمل و نقل عمومی مناسب نیز بپردازد.

انتهای پیام/


برچسب ها: بنزین

ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *