گفت‌وگو|

اتصال مستقیم گازی به هند و روسیه، مهم‌ترین پیش‌نیاز تبدیل‌شدن ایران به هاب گازی منطقه

13:20 - 02 آبان 1403
کد خبر: ۴۸۰۰۰۷۵
دسته بندی: اقتصاد ، عمومی
اتصال مستقیم گازی به هند و روسیه، مهم‌ترین پیش‌نیاز تبدیل‌شدن ایران به هاب گازی منطقه
اتصال مستقیم گاز روسیه به هند از طریق ایران، پروژه‌ای محوری است که می‌تواند مسیر‌های انرژی در منطقه را بازتعریف کند کارشناسان معتقدند اگر این امر با موفقیت اجرا شود، نه تنها بازطراحی تجارت انرژی و تبدیل شدن ایران به هاب گازی منطقه می‌تواند چشم انداز اقتصادی کشور را تقویت کند، بلکه موقعیت ژئوپلیتیکی آن را نیز افزایش می‌دهد و ایران را به محل اصلی ترانزیت گاز طبیعی از منطقه خزر به جنوب آسیا تبدیل کند.

زهرا فلاحی، کارشناس انرژی در گفت‌وگو با میزان در مورد اهمیت و ویژگی مهم گازی ایران نسبت به دیگر کشور‌های منطقه در زمینه تبدیل‌شدن به هاب گازی گفت: در سال‌های اخیر، ایران گام‌های قابل توجهی در جهت تثبیت خود به عنوان یک مرکز گاز مرکزی در خاورمیانه برداشته است.

وی ادامه داد: توافق‌های اخیر گازی که با روسیه و ترکمنستان نیز منعقد شد، نشان‌دهنده تغییری اساسی در این مسیر است. ایران به دنبال تبدیل شدن به عنوان یک بازیگر کلیدی در ترانزیت گاز و تجارت بین کشور‌های همسایه است و در این مسیر مهم‌ترین نیاز کشور اتصال مستقیم گازی به روسیه و هند است که باید انجام بپذیرد.

فلاحی با اشاره به رویکرد جدید ایران در بازطراحی تجارت انرژی خود مبتنی بر مسیر حداکثری تجارت گاز از طریق تبدیل شدن به هاب انتقال گاز اظهار کرد: مسئله بازطراحی تجارت انرژی ایران از مدت‌ها قبل مطرح شده است و بر رویکرد متوازن جدیدی استوار است که در آن تجارت گاز و قرارگیری در مسیر حداکثری تجارت گاز از طریق تبدیل شدن به هاب انتقال گاز منطقه است که این مسئله راهبردی نیازمند ارتباط بیشتر و مستقیم کشور به کشور‌های دارنده گاز و نیازمند گاز است که باید صورت بپذیرد.

این کارشناس انرژی در ادامه گفت: در همین راستا نیز قرارداد واردات و سوآپ گاز با روسیه و ترکمنستان امضا شده است. هدف قرارداد مبادله گاز با روسیه تسهیل انتقال گاز روسیه به پاکستان و هند است، در حالی که توافق با ترکمنستان شامل انتقال گاز به عراق است. این توافقنامه‌ها هماهنگی استراتژیک میان همسایگان شمالی را برجسته می‌کند و ایران را به عنوان یک گره مرکزی در زنجیره تامین گاز قرار می‌دهد.

وی با اشاره به اهداف همکاری‌های جدید ایران با روسیه و ترکمنستان در قالب قرارداد‌های واردات و سوآپ گاز گفت: توافق ایران با روسیه با اتصال مستقیم گازی روسیه به ایران از طریق خط لوله در کف دریای خزر بسیار مهم است، زیرا نه تنها کانالی مستقیم برای گاز روسیه برای رسیدن به بازار‌های آسیای جنوبی است، بلکه بر ظرفیت ایران برای تسهیل ارتباط متقابل در مقیاس بزرگ بین کشور‌های اوراسیا تاکید می‌کند. تهران با انتقال گاز روسیه از طریق ایران به پاکستان و هند، نه تنها چشم انداز اقتصادی خود را بهبود می‌بخشد، بلکه همکاری ژئوپلیتیکی با مسکو را نیز افزایش می‌دهد.

این کارشناس انرژی در ادامه افزود: به طور مشابه، توافق با ترکمنستان برای تسهیل تحویل گاز به عراق، نقش ایران را در امنیت انرژی منطقه‌ای به نمایش می‌گذارد. با تبدیل شدن به واسطه گاز ترکمنستان، ایران می‌تواند به تامین نیاز‌های انرژی عراق کمک کند و در عین حال جایگاه خود را به عنوان یک کشور ترانزیتی قابل اعتماد افزایش دهد.

فلاحی در پایان گفت: اتصال مستقیم گاز روسیه به هند از طریق ایران، پروژه‌ای محوری است که می‌تواند مسیر‌های انرژی در منطقه را بازتعریف کند و تامین کنندگان اصلی را با بازار‌های قابل توجهی پیوند دهد. اگر این امر با موفقیت اجرا شود، نه تنها بازطراحی تجارت انرژی و تبدیل شدن ایران به هاب گازی منطقه می‌تواند چشم انداز اقتصادی کشور را تقویت کند، بلکه موقعیت ژئوپلیتیکی آن را نیز افزایش می‌دهد و ایران را به محل اصلی ترانزیت گاز طبیعی از منطقه خزر به جنوب آسیا تبدیل کند.

انتهای پیام/


برچسب ها: هاب انرژی

ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *