لزوم توجه دولت چهاردهم به توسعه پتروپالایشگاه‌ها/ راه‌اندازی این مجتمع‌ها می‌تواند کشور را به هاب انرژی منطقه تبدیل کند

8:01 - 28 مرداد 1403
کد خبر: ۴۷۸۸۶۹۰
دسته بندی: اقتصاد ، عمومی
لزوم توجه دولت چهاردهم به توسعه پتروپالایشگاه‌ها/ راه‌اندازی این مجتمع‌ها می‌تواند کشور را به هاب انرژی منطقه تبدیل کند
نایب‌رئیس کمیسیون انرژی اتاق بازرگانی، صنایع و معادن تهران با تاکید بر اینکه توسعه پتروپالایشگاه‌ها مزیت‌های زیادی برای کشور دارد، گفت: راه‌اندازی این مجتمع‌های بزرگ صنعتی می‌تواند به کشور در راستای تبدیل شدن به هاب انرژی منطقه کمک کند و دولت چهاردهم باید برنامه مدونی برای این موضوع داشته باشد.

خبرگزاری میزان - پتروپالایشگاه‌ها مجتمع‌های عظیم صنعتی هستند که سود سرشاری را نصیب صاحبان خود می‌کنند. با توجه به مزیت‌هایی که این واحد‌های صنعتی دارند، توسعه آن‌ها در کشور‌های مختلف با جدیت در دستور کار قرار دارد. شواهد نشان می‌دهد که در کشور‌های پیشرفته، پالایشگاه‌ها و پتروشیمی‌ها به صورت جداگانه وجود ندارند، بلکه در کنار یکدیگر توسعه یافته‌اند. به نحوی که زمینه برای فعالیت به عنوان پتروپالایشگاه فراهم شده است.

در شرق آسیا طی سال‌های اخیر توسعه مینی‌پتروپالایشگاه‌ها در دستور کار قرار گرفت. چین دارای تعداد زیادی از این واحد‌های صنعتی است و از منافع سرشار آن‌ها بهره می‌برد. در کشور ما نیز ضرورت توسعه پتروپالایشگاه‌ها درک شده است. مجلس ریل‌گذاری‌های قانونی را به لحاظ تخصیص تنفس خوراک و جذب سرمایه‌گذاران بخش خصوصی مصوب کرده است. 

برخی از کارشناسان اعتقاد دارند بستر لازم برای توسعه پتروپالایشگاه‌ها در کشور فراهم است و از آنجاکه این واحد‌های صنعتی پرسود نیازمند سرمایه‌گذاری‌های کلانی هستند، حمایت لازم به لحاظ خوراک باید از این واحد‌ها به‌عمل بیاید. در همین راستا، تنفس خوراک برای بازگشت سرمایه اولیه سرمایه‌گذاران پیش‌بینی شده که در انتظار اجرا قرار دارد.

در همین زمینه حمیدرضا صالحی، نایب‌رئیس کمیسیون انرژی اتاق بازرگانی، صنایع و معادن تهران در گفت‌وگو با میزان با اشاره به اینکه پتروپالایشگاه‌ها باید جزو اولویت‌ها و ضرورت‌های کشور باشند، اظهار کرد: این مجتمع‌های صنعتی بزرگ سود کلانی برای کشور دارند. مزیت‌های پتروپالایشگاه‌ها بر کسی پوشیده نیست و همگان بر لزوم راه‌اندازی این واحد‌های صنعتی در کشور اذعان دارند؛ چرا که تولیدات پتروپالایشگاهی می‌توانند نقش ما را در بازار‌های بین‌المللی تقویت کنند و برای کشور سودآوری داشته باشند. همچنین با راه‌اندازی پتروپالایشگاه‌ها می‌توان به کشور در راستای تبدیل‌شدن به هاب انرژی منطقه کمک کرد. اما باید از ارائه رانت خوراک پرهیز کنیم و مقابل برخی سوءاستفاده‌ها را در این زمینه بگیریم.

صالحی در ادامه افزود: قطعاً باید جلوی اعطای رانت خوراک را در کشور بگیریم. اما به‌عنوان کشوری که دومین منابع گاز جهان را در اختیار داریم، نمی‌توانیم خوراک را مانند کشور‌هایی که به منابع دسترسی ندارند، در اختیار فعالان قرار دهیم. اگر این‌طور باشد، امکان رقابت را از تولیدکنندگان داخلی در مقابل فعالان کشور‌های دیگر که از مزیت خوراک بهره‌مند هستند، می‌گیریم.

وی درباره لزوم اجرای قانون تخصیص تنفس خوراک که در مجلس مصوب شده و هنوز عملیاتی نشده است، گفت: مشوق‌هایی که برای سرمایه‌گذاران در نظر می‌گیریم، باید قابل لمس باشد و اجرایی شود. مشوق‌ها باید طوری پیش بروند که از یک طرف منافع سرمایه‌گذار را تأمین کنند و از طرف دیگر، برای دولت، مردم و کشور مزیت ایجاد کنند. 

نایب‌رئیس کمیسیون انرژی اتاق بازرگانی، صنایع و معادن تهران با تاکید بر اینکه اجرای مشوق‌ تخصیص تنفس خوراک در راستای ایجاد توسعه اقتصادی و صنعتی در کشور ضرورت دارد، اظهار کرد: این سیاست‌گذاری‌ها باید با جدیت و به‌صورت دقیق اجرایی شوند تا منافع کشور را تأمین کنند. دولت چهاردهم باید برنامه مدونی برای توسعه پتروپالایشگاه‌ها داشته باشد. نیاز است دولت رابطه خودش را با پتروپالایشگاه‌ها مشخص کند و وزیر نفت برنامه مدونی در جهت حمایت از توسعه ظرفیت پتروپالایشگاهی با محوریت بخش غیردولتی و خصوصی اقتصاد داشته باشد.

دبیرکل فدراسیون صادرات انرژی و صنایع وابسته گفت: دولت باید نقش تسهیل‌کننده، نظارت و هدایت امور را برعهده بگیرد و بستر را برای فعالیت بخش خصوصی در حوزه پتروپالایشگاه‌ها فراهم کند. 


برچسب ها: پالایشگاه

ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *