سلیمی: لایحه تقدیمی بودجه ۱۴۰۴ دارای اشکالات اساسی است

9:32 - 01 آبان 1403
کد خبر: ۴۷۹۹۷۶۹
دسته بندی: سیاست ، مجلس و دولت
سلیمی: لایحه تقدیمی بودجه ۱۴۰۴ دارای اشکالات اساسی است
رئیس مجلس شورای اسلامی گفت: سه‌شنبه هفته آینده کلیات بودجه ۱۴۰۴ با حضور رئیس جمهور، مسئولان سازمان برنامه، وزرا و مخالفان و موافقان مورد بررسی قرار می‌گیرد.

خبرگزاری میزان - علیرضا سلیمی در نشست علنی امروز (سه شنبه، یکم آبان ماه) مجلس شورای اسلامی پس از تقدیم لایحه بودجه سال ۱۴۰۴ از سوی رئیس جمهور در تذکری با استناد به ماده ۱۸۲ آئین نامه داخلی مجلس، گفت: بخش اول بودجه باید شامل ۴ قسمت از جمله احکام موردنیاز، سقف منابع، تراز عملیاتی و سرمایه‌ای و مالی بودجه عمومی دولت و همچنین فروض برآورد منابع و مصارف باشد.

این نماینده مردم در مجلس شورای اسلامی ضمن تشکر از تقدیم به موقع لایحه بودجه از سوی دولت، عنوان کرد: در لایحه بودجه ارائه شده فروضات مطرح نشده، به عنوان مثال قیمت نفت، دلار مشخص نشده که چه میزان است و معمولا در جلسه‌ای که رئیس جمهور برای تقدیم لایحه در مجلس حاضر می‌شود این مطالب را بیان می‌کند، البته ممکن است این مطالب به صورت مکتوب باشد، اما نمایندگان نمی‌توانند کشف المراد کنند.

نماینده مردم تهران، ری، شمیرانات، اسلامشهر و پردیس در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه تراز‌های عملیاتی، سرمایه ای، مالی بودجه نیز ارائه نشده است، تصریح کرد: نبود این موارد نقص محسوب شده و باید به این موضوع اشاره کنم البته ممکن است همانطور که گفته شده فروضات در جای دیگری نوشته شده است، اما تراز‌های عملیاتی باید بیان می‌شد.

وی اضافه کرد: لایحه بودجه باید یک پنجم احکام برنامه هفتم را پوشش دهد، اما بسیاری از موارد در این لایحه مغفول مانده شده است ضمن اینکه برای کالای اساسی ۱۲ میلیارد دلار دیده شده است و چطور می‌توان با این رقم موضوع تامین کالای اساسی را پوشش دهیم چرا که امسال با ۱۵ الی ۱۸ میلیارد دلار با مشکلاتی در خرید گندم مواجه شده ایم. همچنین به رشد ۸ درصدی اشاره نشده است ضمن اینکه پیش بینی شده ۴۴۳ هزار میلیارد تومان از صندوق توسعه قرض گرفته شود، همیشه اینگونه بوده که بودجه در زمان ارائه تراز بوده، اما اکنون ناتراز آمده، با فرض اینکه از صندوق توسعه برداشت شود لذا حتما باید به این موضوع توجه شود، از طرفی افزایش حقوق‌ها ۲۰ درصد پیش بینی شده که بر اساس نرخ تورم و مطابق با برنامه هفتم نیست.

سلیمی خاطرنشان کرد: مشکلات جدی در لایحه بودجه وجود دارد.

رئیس مجلس شورای اسلامی در پاسخ به تذکر علیرضا سلیمی و هادی قوامی در خصوص وضعیت بودجه ارائه شده به مجلس گفت: امروز زمان تقدیم بودجه بود و مباحث مطرح شده در روز سه شنبه آینده که کلیات بودجه مورد بررسی قرار می‌گیرد با حضور رئیس جمهور و مسئولان سازمان برنامه و وزرا و نیز موافقت و مخالفین بحث خواهد شد.

قالیباف اضافه کرد: نکاتی در خصوص ۴ بخش لایحه بودجه از جمله احکام، سقف منابع، تراز‌های عملیاتی- سرمایه‌ای و مالی بودجه عمومی و فروضات مطرح شد، این مطالب در جداول و در کتابچه بودجه تنظیم شده و ترازنامه هم وجود دارد که تقدیم کمیسیون تلفیق می‌شود تا مورد بحث قرار بگیرد.

انتهای پیام/


برچسب ها: جلسه علنی مجلس

ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *