رئیس‌جمهور: کاهش تورم سرلوحه احکام برنامه بودجه است

8:49 - 01 آبان 1403
کد خبر: ۴۷۹۹۷۵۸
دسته بندی: سیاست ، مجلس و دولت
رئیس‌جمهور: کاهش تورم سرلوحه احکام برنامه بودجه است
پزشکیان با بیان اینکه یکی از اولویت های دولت در ارقام بودجه اطمینان از تقویت بنیه دفاعی کشور بوده است گفت: توجه جدی به رشد اقتصادی و کاهش تورم سرلوحه اهداف برنامه بودجه بوده است.

خبرگزاری میزان - مسعود پزشکیان برای تقدیم لایحه بودجه سال ۱۴۰۴ کل کشور در مجلس شورای اسلامی حضور یافت و اظهار کرد: امروز لایحه بودجه ۱۴۰۴ را که دست رنج دوماه کار مستمر همکاران بنده در دولت بوده است تقدیم می کنم و هرگونه اصلاح اقتصادی صرفا با وفاق صورت خواهد گرفت. 

وی با بیان اینکه سعی کردیم با مردم و نمایندگان صادقانه صحبت کنیم گفت: با توجه به شرایط موجود منطقه‌ای و تهدیداتی که متوجه ملت ایران است در ارقام بودجه اطمینان حاصل شده که تقویت بنیه دفاعی یکی از اولویت های اصلی دولت باشد.

رئیس جمهور  ادامه داد: من متعهد شده‌ام در مسیر وفاق حرکت کنم؛ هر گونه اصلاح اقتصادی صرفا با وفاق تحقق خواهد یافت، تلاش کردیم در تدوین بودجه همه گروه‌ها را در نظر بگیریم.در تدوین بودجه سعی کردیم با مردم و نمایندگان مجلس صادق باشیم و اعداد را واقعی بنویسیم و مواردی که در توان داریم را تعهد کنیم.

وی در تشریح جزئیات لایحه بودجه گفت: این لایحه مخصوصا در موارد اقتصادی، نتیجه جلسات متعدد با اساتید دانشگاه، روسای کمیسیون‌های اقتصادی مجلس و کارشناسان خبره دولت است.

پزشکیان ادامه داد: در برنامه بودجه ارائه شده به حمایت از محرومین تاکید شده است، تلاش دولت این است که به سمت رفع تبعیض حرکت کند.

رئیس جمهور افزود: توجه جدی به رشد اقتصادی و کاهش تورم به عنوان هدف عالی برنامه هفتم سرلوحه اهداف برنامه بودجه بوده است.

وی با بیان اینکه شرط لازم برای یک لایحه باکیفیت، رعایت نظم و انضباط در تدوین لایحه و تدوین سند در زمان مقرر است اظهار کرد: لایحه بودجه دقیقا مطابق با قانون در اول آبان‌ماه تقدیم مجلس شد‌ه است و مجلس فرصت کافی برای بررسی بودجه را دارد.

رئیس جمهور ضمن اشاره به این نکته که سالیان دراز موارد فرابودجه‌ای مورد انتقاد کارشناسان بود گفت: امسال برای اولین بار تمام موارد فرابودجه‌ای به‌صورت یکپارچه درون سقف بودجه قرار گرفته‌ است.

پزشکیان ادامه داد: احکام اجرای بودجه با هدف تحقق برنامه هفتم تبیین و پیشنهاد شده است.

رئیس جمهور در ادامه تشریح جزئیات لایحه بودجه گفت: افزایش ظرفیت تولید نفت، ایجاد ذخایر دارویی از طریق مشارکت با بخش خصوصی، تقویت منابع بنیه دفاعی، مدیریت توزیع عادلانه آب و حمایت از مسکن محرومین در لایحه بودجه پش‌بینی شده است.

رئیس جمهور گفت: اجرای کامل قانون جوانی جمعیت در راستای عدالت است، بدیهی است هزینه‌های زندگی خانوارهای پرجمعیت بیشتر از خانواده‌های کم‌جمعیت باشد.

وی ادامه داد: در بودجه به تامین نظام سلامت و کاهش پرداختی از جیب مردم، توجه شده‌است تا منابع لازم برای بخش بهداشت سلامت دیده شود.

رئیس جمهور گفت: در سنوات اخیر توجه کم‌تری به بخش توسعه ریلی، محیط زیست و مسکن محرومین شده بود، در لایحه بودجه علاوه بر آن که اعتبارات این بخش‌ها تقویت شده، احکام لازم جهت هزینه هدفمند منابع پیشنهاد شده است.

پزشکیان اظهار کرد: در بخش مصارف، اعداد واقعی برای پرداخت پاداش بازنشستگان دیده شده؛ رقم‌های مطالبات گندم‌کاران هم به صورت واقعی در بودجه آمده است.

رئیس‌جمهور در ادامه با بیان اینکه حرکت به سمت تک نرخی شدن ارز علاوه بر آنکه موجب رشد اقتصادی می‌شود مهمترین راهکار برای کاهش رانت در اقتصاد ملی است گفت: برای تامین کالاهای اساسی و افزایش تاب آوری در مقابل تحریم‌ها به ناچار سیاست نرخ ارز ترجیحی را ادامه دادیم.

هزینه تمام شده تامین بنزین بیش‌از ۸ هزار تومان است

پزشکیان با بیان اینکه مصرف بنزین در سال جاری نسبت به مدت مشابه در سال ۹۸ چهل درصد افزایش یافته است اظهار کرد: این در حالی است که درآمد ملی کمتر از این مقدار است، هزینه تمام شده برای تولید بنزین بدون درنظرگرفتن قیمت نفت و پالایش و حمل آن هشت هزار تومان است.

وی با بیان این نکته که امسال به میزان ۹۰هزار میلیارد تومان و در صورت ادامه وضع موجود در سال آینده به میزان صد و سی هزار میلیارد تومان باید بنزین به کشور وارد شود بیان کرد: هزینه واردات هر لیتر بنزین سی الی چهل هزار تومان خواهد بود.

این خبر درحال تکمیل است...



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *