نقشه‌ راه توسعه اقتصاد دانش‌بنیان در برنامه هفتم چیست؟

9:00 - 04 آبان 1403
کد خبر: ۴۷۹۹۶۴۹
دسته بندی: اقتصاد ، عمومی
نقشه‌ راه توسعه اقتصاد دانش‌بنیان در برنامه هفتم چیست؟
تقویت اعطای اعتبار مالیاتی تحقیق و توسعه، حذف حق بیمه قرارداد و تامین مالی توسعه زنجیره ارزش از محل اخذ مالیات خام و نیمه‌خام از جمله مصوباتی است که در برنامه هفتم توسعه آمده و کارشناسان معتقدند که اجرای آن‌ها می‌تواند به توسعه اقتصاد دانش‌بنیان در کشور کمک کند.

خبرگزاری میزان - دانش‌بنیان‌ها به‌عنوان موجودیت‌هایی دانش‌محور مطرح هستند که طی سال‌های اخیر کارایی خود را در بیشتر نقاط دنیا نشان داده‌اند. در دنیای امروز که علم و فناوری به اجزای جدایی‌ناپذیر اقتصاد کشور‌ها تبدیل شده‌، دسترسی به توسعه صنعتی و اقتصادی بدون گسترش اکوسیستم اقتصاد دانش‌بنیان امکان‌پذیر نیست.

در راستای عملیاتی‌سازی منویات مقام معظم رهبری در زمینه اقتصاد دانش‌بنیان، مجلس نیز مصوباتی در برنامه هفتم توسعه در بخش علم و فناوری داشته که به گفته کارشناسان اجرای این مصوبات می‌تواند زمینه‌ساز رونق تولید توسط دانش‌بنیان‌ها و کاهش بروکراسی‌های عریض و طویل باشد.

مصوبات راهبردی برنامه هفتم توسعه در حوزه علم و فناوری می‌تواند نقشه راهی برای معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری محسوب شود. در این چارچوب، بند‌هایی همچون اخذ مالیات از صادرات محصولات خام و نیمه‌خام و به‌کار انداختن این مبالغ به نفع دانش‌بنیان‌ها، حذف حق بیمه قرارداد و اعمال‌نکردن ضریب حق بیمه بر قرارداد‌های شرکت‌های دانش‌بنیان و اعتبار مالیاتی تحقیق و توسعه در نظر گرفته شده است.

در همین راستا محمد بیات، نماینده مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با میزان در مورد لزوم اجرای مصوبات برنامه هفتم توسعه در زمینه علم و فناوری گفت: نیاز است دانش خود را به‌روز کنیم و از ظرفیت دانش‌بنیان‌ها در کشور بهره ببریم؛ واقعیت این است که در دنیای امروز نمی‌توانیم با روند‌های سنتی به سمت توسعه اقتصادی حرکت کنیم.

وی با بیان اینکه پیشرفت ملی در گرو توسعه اکوسیستم اقتصاد دانش‌بنیان کشور است، اظهار کرد: در دنیای معاصر، دانش از اهمیت اساسی برخوردار است و مردم به‌دنبال محصولاتی هستند که از فناوری‌های روز دنیا در آن‌ها استفاده شده و بازدهی بالایی داشته باشند.

نماینده مجلس شورای اسلامی با تاکید بر اینکه دست‌یابی به فناوری‌های روز در گرو استفاده از ظرفیت‌های دانش‌بنیان‌ها است، ادامه داد: رسیدن به حداکثری بهره‌وری با استفاده از کمترین امکانات از طریق بهره‌بردن از ظرفیت دانش‌بنیان‌ها میسر است. دانش‌بنیان‌ها در حوزه‌های مختلف می‌توانند به حل مشکلات کشور کمک کنند. به‌طور مثال، در بخش ناترازی انرژی می‌توانیم از توانمندی شرکت‌های دانش‌بنیان برای تولید محصولات با بهره‌وری بالا استفاده کنیم.

به گفته بیات، برنامه هفتم توسعه یک برنامه کامل است که باید دولت در راستای اجرای دقیق و جامع آن گام بردارد. نمی‌توانیم بخش‌هایی از آن را اجرایی کنیم و بخش‌هایی را کنار بگذاریم. این برنامه باید به‌صورت کامل اجرایی شود تا کشور از مزیت‌های آن بهره‌مند شود.

وی در مورد لزوم اجرای مصوبه برنامه هفتم توسعه مبنی بر حذف اخذ حق بیمه قرارداد از تمام شرکت‌های دانش‌بنیان و اعمال‌نکردن ضریب حق بیمه قرارداد توسط سازمان تأمین اجتماعی گفت: این‌ها بند‌های قانونی هستند که در برنامه هفتم توسعه آمده‌اند و هر آنچه در قانون آمده لازم‌الاجراست. اگر مصوبات مجلس اجرایی نشود، کار مجلس بیهوده خواهد بود و ثمری ندارد.

این نماینده مجلس توسعه اکوسیستم علم و فناوری را یکی از مزیت‌های راهبردی کشور در مسیر توسعه صنعتی و اقتصادی دانست و اظهار کرد: طبق برنامه هفتم توسعه تمهیدات مناسبی برای تسهیل مسیر تامین مالی تولیدات دانش‌بنیان و تقویت حضور دانش‌بنیان‌ها در صنعت اندیشیده شده است.

وی تاکید کرد: مسئله حق بیمه قرارداد به‌عنوان یکی از موانع جدی پیش‌روی همکاری و توسعه اقتصاد دانش‌بنیان که هزینه جدی و بزرگی به شرکت‌ها وارد می‌کرد نیز به‌طور کل حذف شده است و از این پس شرکت‌های دانش‌بنیان صرفا بر اساس لیست باید بیمه پرداخت کنند.

بیات با اشاره به اینکه بند‌های برنامه هفتم توسعه در حوزه علم و فناوری بر اساس ساعت‌ها کار کارشناسی به تصویب رسیده، گفت: نیاز است تمام بند‌های این قانون به‌درستی اجرا و زمینه برای توسعه اقتصاد دانش‌بنیان در کشور فراهم شود.

انتهای پیام/


برچسب ها: دانش بنیان ها

ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *