گزارش|

همکاری کارآفرینان و قوه قضاییه توانمندسازی زندانیان را به همراه دارد

10:15 - 29 مهر 1403
کد خبر: ۴۷۹۹۳۲۸
همکاری کارآفرینان و قوه قضاییه توانمندسازی زندانیان را به همراه دارد
برنامه قوه قضاییه به منظور همکاری با کارآفرینان در زندان‌ها به منظور توانمندسازی و اشتغال زندانیان مقوله‌ای مهم است که به اصلاح و تربیت مجرمان و در عین حال کاهش جرم کمک کرده و بازگشت به زندان را به حداقل می‌رساند.

خبرگزاری میزان - اشتغال راهبردی موثر برای عدم بازگشت زندانیان به چرخه جرم محسوب می‌شود. این مهم فواید بسیاری دارد که علاوه بر تامین نیاز زندانیان زمینه را برای اصلاح زندگی و تامین معاش آن‌ها در زندان فراهم می‌کند.

کارشناسان علوم اجتماعی ضمن تاکید بر ساختار‌های آموزشی و اصلاحی تاکید دارند، ایجاد اشتغال پایدار برای زندانیان در توفیق فعالیت‌های اصلاحی و تربیتی، اجتماع‌پذیری مددجویان و کاهش نرخ بازگشت آن‌ها تاثیری قابل توجه دارد و در تامین معیشت فرد زندانی و خانواده‌هایشان موثر است. این امر در کاهش آسیب‌های اجتماعی مبتلابه خانواده زندانی نقش بسیار چشم‌گیری دارد.

اشتغال زندانیان در محیط‌های کارگاهی را به عنوان یکی از ابزار‌های تامین آرامش در زندان و کاهش آسیب‌های درون مراکز ندامتگاهی باید دانست. کارگاه‌های داخل زندان‌ها نیز بر همین اساس در سال‌های اخیر در داخل و خارج از ندامتگاه‌ها گسترده شدند تا با مشغول کردن مددجویان از بازگشت مجدد آن‌ها به چرخه بزهکاری، بعد از اتمام دوره محکومیت جلوگیری کنند.

این مهم برای سرمایه گذاران و کارآفرینان نیز به لحاظ مادی ارزشمند است و تاثیرات قابل توجهی را بر چرخه اقتصادی خواهد گذاشت.

غلامرضا دوستی کارآفرین صنعت چرم در گفت‌وگو با میزان در مورد اشتغال آفرینی در زندان گفت: هم اکنون حدود دو سال است که در زندان مرکزی تبریز مشغول به کارآفرینی هستم. در کارگاه این زندان تمام محصولات چرمی اعم از کمربند، انواع کیف و کفش زنانه و مردانه همچنین کاپشن چرمی نیز تولید می‌شود. نکته قابل توجه اینکه چرم به کار رفته برای تولید کاپشن‌ها از چرم گوسفند است در حالی که غالبا برای سایر تولیدات از چرم گاو بهره گرفته می‌شود.

وی در مورد اشتغال‌زایی در زندان مرکزی استان تبریز بیان کرد: تولید و اشتغال‌زایی در زندان علاوه بر مهارت آموزی نقش مهمی در تجربه اندوزی و کسب اطلاعات برای زندانیان و در عین حال نقش مهمی در پر کردن اوقات فراغت آن‌ها دارد. شرکت در برنامه‌های تولیدات چرمی زندان می‌تواند بخشی از هزینه‌های زندانیان را تامین کند.  دستمزد‌های آنها فاصله چندانی با دستمزد‌های در نظر گرفته شده در اداره کار ندارد.

دوستی به آموزش‌های لازم برای تولید محصولات چرمی اشاره و بیان کرد: در ابتدا کلاس‌هایی برای مهارت‌آموزی در زمینه تولیدات چرمی برگزار کردیم و پس از آن بحث تولید محصولات را به اجرا گذاشتیم. تعدادی از افرادی که در این زندان دوره‌های لازم برای تولید محصولات چرمی را دیده‌اند، بعد از اینکه از زندان خارج شدند و این حرفه را در پیش گرفتند کم نیست.

وی افزود: توانمندی در زندان و آموزش و تجربه سبب می‌شود تا برخی از زندانیان که دوره‌های محکومیت خود را گذرانده و اصلاح شده‌اند، بتوانند بعد از خارج شدن از زندان وارد بازار کار شوند. نمونه چنین افرادی در زندان وجود دارد. چنانچه تعداد این افراد افزایش پیدا کند امکان دادن سفارش تولید محصولات چرمی بسیار زیاد خواهد شد، بدین ترتیب محصولات مستقیماً وارد بازار فروش می‌شود.

همکاری کارآفرینان و قوه قضاییه توانمندسازی زندانیار را به همراه دارد

تسهیلات به کارآفرینان

این کار آفرین درباره همکاری قوه قضاییه به منظور فراهم کردن فضایی برای اشتغال‌زایی در زندان تصریح کرد: قوه قضاییه تسهیلاتی را برای کارآفرینانی که در زندان‌ها به تولید بپردازند در نظر دارد؛ از جمله آن‌ها می‌توان به در نظر گرفتن فضایی برای تولید محصولات و یا معافیت از مالیات اشاره کرد همچنین معافیت از پرداخت هزینه‌های جاری مانند آب، برق و گاز لحاظ می‌شود.

دوستی تاکید کرد: آذربایجان شرقی یکی از استان‌هایی است که آمار بیکاری در آن بسیار پایین است نکته دیگر اینکه نیروی کار مناسبی در اختیار اشتغال آفرینان قرار داده شده این یک امتیاز و تسهیلات ویژه‌ای محسوب می‌شود که دادستانی آذربایجان شرقی آن را برای کارآفرینان در نظر گرفته است.

سیاستگذاری‌های ویژه قوه قضاییه

سیاست‌گذاران از این رهگذر شماری از اسناد بنیادین و فراگیر، از جمله سیاست‌های کلی قضائی مصوب ۱۳۸۱ و سیاست‌های کلی قضائی پنج‌ساله مصوب ۱۳۸۸ و سیاست‌های کلی برنامۀ ششم توسعه مصوب ۱۳۹۱ و سند تحول قضائی در گام دوم انقلاب مصوب ۱۳۹۹، خط مشی‌های اساسی برای قانون‌گذاری و مدیریت زندان و شناسایی و تضمین رویکرد‌های بشرگرایانه و همچنین چگونگی استفاده از این مجازات را تعیین و به تصویب رساندند.

محمد مرسلی یکی از مسئولان زندان‌های استان آذربایجان شرقی که در نمایشگاه صنایع‌دستی و گردشگری تبریز غرفه زده است نیز در مورد زمینه‌سازی برای توانمند کردن زندانیان گفت: هدف ما توانمندسازی زندانیان است بنابراین طی یک طبقه‌بندی و بر اساس و دسته‌بندی مشخص زمینه برای سرمایه‌گذاری کارآفرینان و اشتغال‌زایی فراهم شده است.

وی اشاره‌ای به دلایل شکل‌گیری جرم داشت و بیان کرد: عموما بزهکاری‌ها محصول و نتیجه شکل‌گیری مثلث فقر است. این امر شامل فقره اعتقادی و فقر مهارتی و دانشی است بنابراین تعداد جرایم افزایش پیدا می‌کند؛ رویکرد قوه قضاییه، مبتنی بر توانمندسازی زندانیان با تکیه بر برنامه‌هایی ویژه و همکاری با اشتغال آفرینان در عرصه تولید مسیری مناسب برای توانمند کردن زندانیان فراهم می‌کند.

مسئول کارآفرینی زندان آذربایجان شرقی ادامه داد: برنامه‌هایی مبتنی بر توانمندسازی شغلی برای زندانیان و بر اساس قابلیت‌های آن‌ها که همسو با نیاز بازار کار است در پیش گرفته شده و طی ۱۰ سال گذشته به اجرا در آمده است. چنانچه بخواهیم سه رتبه نخست اشتغال‌زایی را در سطح کشور داشته باشیم، همراهی و همکاری قوه قضاییه با کارآفرینان یک امر مهم خواهد بود و این امر سبب می‌شود تا کفه جرم و بزه کاهش را نشان دهد.

همکاری کارآفرینان و قوه قضاییه توانمندسازی زندانیار را به همراه دارد

همکاری با شرکای اجتماعی

وی اظهار کرد: با استفاده از شرکای اجتماعی و اداره فنی و حرفه‌ای استان، برنامه‌هایی را به اجرا گذاشته‌ایم، اگرچه متاسفانه انتقال اطلاعات و تجربه به واسطه بخش‌هایی همانند فنی و حرفه‌ای بر گرفته از بخش تئوری و نظریه پردازنه است و کمتر در انتقال تجربه فعالیت دارند، اما برای حل این معضل به سراغ اتحادیه‌ها رفتیم تا با اتکا به تکنیک، تجربه را مستقیم به زندانیان انتقال دهیم.

مرسلی به توانمندسازی در بخش کشاورزی زندانیان اشاره و تصریح کرد: کارآفرینان برتر در حوزه کشاورزی و حتی شیلات را برای انتقال اطلاعات و تجربه به زندانیان در نظر گرفته شده است تا در ادامه زندانیان به سمت اشتغال و کسب و کار‌های خرد و مزیت‌دار سوق داده شوند، بدین ترتیب ضریب اشتغال افزایش داده شده و تثبیت شود. خوشبختانه طی ۳ الی ۴ سال اخیر با توکل بر خداوند و در جهت توصیه‌های ریاست قوه قضاییه به منظور همسویی مدیران سازمانی، شورای پول و اعتبار و همچنین بانک مرکزی، تسهیلات لازم را برای اشتغال در اختیار زندانیان قرار داده شده است.

این مسئول قضایی تاکید کرد: اگر زندانی مهارتی در زندان می‌آموزد باید به نحوی باشد که آموخته و تجربه بتواند خارج از زندان در قالب مهارت به اجرا گذاشته شود و از طریق آن به درآمدزایی برای خود و خانواده بپردازد تا بازگشت مجدد زندانیان به زندان را به حداقل برساند.

وی تاکید کرد: زندانیانی که در چرخه کسب تجربه و توانمندسازی برای اشتغال قرار گرفته‌اند هر زمان که آزاد شوند امکان اینکه بتوانند جذب بازار کار شوند، دارند، اما کسانی که تجربه‌آموزی نکرده و توانمند نشدند عموماً شاهد بازگشتشان به زندان هستیم بنابراین نگاه ما توانمندسازی زندانیان است.
انتهای پیام/



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *