لبنان؛ کانون نقض مجموعه‎ای از قوانین بین‎المللی

10:09 - 28 مهر 1403
کد خبر: ۴۷۹۹۱۸۸
دسته بندی: حقوق بشر ، عمومی
لبنان؛ کانون نقض مجموعه‎ای از قوانین بین‎المللی
گزارش‌ها و شواهد نشان می‌دهد که رژیم صهیونیستی همانند رویکرد خود در نوار غزه، نقض قوانین بین‌المللی و بشردوستانه را در لبنان در پیش گرفته است.

خبرگزاری میزان - رژیم صهیونیستی طی هفته‌های گذشته مناطق مختلف لبنان را هدف بمباران‌های گسترده قرار داده است. 

استفاده رژیم صهیونیستی از تسلیحات ممنوعه

بازرسان و کارشناسان حقوق بین‌الملل رژیم صهیونیستی را به استفاده از سلاح‌های غیرمتعارف، مانند اورانیوم ضعیف‌شده در موج اخیر حمله‌ها به لبنان متهم کرده و این موضوع را نقض آشکار قوانین بین‌المللی خواندند. 

کمیسیون انرژی اتمی لبنان اعلام کرد که در حال تحقیق درمورد استفاده رژیم صهیونیستی از اورانیوم ضعیف‌شده در تسلیحات خود، مانند بمب‌های فسفری، بمب‌های هدایت‌شونده هوشمند، و به‌تازگی بمب‌های سنگرشکن، به ویژه در حمله‌های هوایی به بیروت، پایتخت لبنان در ۳ هفته گذشته است. 

شدت انفجارها، به‌ویژه در ضاحیه بیروت، بسیاری از کارشناسان را به این باور رسانده که تسلیحات غیرمتعارفی ازسوی رژیم صهیونیستی استفاده می‌شود.

لبنان؛ کانون نقض مجموعه‎ای از قوانین بین‎المللی

سوء‌ظن درمورد استفاده از سلاح‌های غیر متعارف نخستین‌بار ازسوی اتحادیه شیمیدانان لبنان، پس از مشاهده شکل و رنگ دود متساعدشده پس از حمله‌ها و ماهیت مخرب انفجارها، مطرح شد.

در همین حال، استفاده از فسفر سفید در مناطق پرجمعیت (که براساس قوانین بین‌المللی ممنوع است) به‌طور گسترده از زمان آغاز درگیری‌های مرزی میان رژیم صهیونیستی و حزب‌الله در اکتبر ۲۰۲۳ (مهر ۱۴۰۲) گزارش شد و رسانه‌های لبنانی متعددی موارد استفاده از آن را در سراسر کشور مستند کردند.

براساس گزارش‌ها، رژیم صهیونیستی از تسلیحات حاوی فسفر سفید در بمباران چندین هدف در لبنان استفاده کرده است.

روزنامه L'Orient-Le Jour هم به‌تازگی این موضوع را مطرح کرد که ممکن است رژیم صهیونیستی در تازه‌ترین حمله‌های خود به لبنان نیز مانند جنگ سال ۲۰۰۶ از بمب‌های خوشه‌ای استفاده کرده باشد. 

این روزنامه گزارش کرد که رژیم صهیونیستی در سال ۲۰۰۶ حدود ۴ میلیون مهمات ممنوعه بین‌المللی را در سراسر لبنان پرتاب کرد.

حزب‌الله نیز به‌تازگی اعلام کرده بود که رژیم صهیونیستی علیه شهر‌های مرزی در جنوب لبنان از بمب‌های خوشه‌ای استفاده کرده است.

نقض حریم هوایی لبنان و حمله به نیروهای یونیفل

بمباران گسترده رژیم صهیونیستی و حمله‌های مداوم هوایی و همچنین نقض حریم هوایی لبنان همچنان در حال افزایش است. این موضوع به‌طور مستقیم ازسوی سخنگوی نیرو‌های حافظ صلح سازمان ملل در لبنان بیان شده است.

آندریا تننتی گفت: در روز‌های اخیر تعداد بمباران‌ها و حمله‌های شدید هوایی و همچنین نقض حریم هوایی لبنان افزایش یافته است.

علاوه بر این، افزایش قابل توجهی در بمباران‌ها، به‌ویژه در جنوب لبنان، جایی که یونیفیل در آن فعالیت می‌کند. 

لبنان؛ کانون نقض مجموعه‎ای از قوانین بین‎المللی

 

قطعنامه ۱۷۰۱ سازمان ملل که در سال ۲۰۰۶ به تصویب رسید، خواستار آتش‌بس بین لبنان و رژیم صهیونیستی و ایجاد یک منطقه غیرنظامی بین خط آبی یا مرز لبنان و اراضی اشغالی با رودخانه لیتانی شد، جایی که تنها نیرو‌های لبنانی و یونیفل مجاز به فعالیت در آنجا هستند.

اما رژیم صهیونیستی در روز‌های اخیر بار‌ها مواضع یونیفل را در جنوب لبنان هدف قرار داده که باعث محکومیت جهانی و نگرانی درمورد اهداف نظامی گسترده‌تر شده است.

تخریب زیرساخت‌های لبنان

کودکان در لبنان در معرض خطر فزاینده‌ای از مسائل بهداشتی و حفاظتی (ازجمله بیماری‌های ناشی از مصرف آب آلوده مانند وبا، هپاتیت و اسهال) قرار دارند؛ بمباران مداوم لبنان به‌طور فزاینده‌ای خدمات ضروری را که خانواده‌ها به آن‌ها وابسته هستند، مختل می‌کند. 

براساس گزارش‌ها، دست‌کم ۲۸ تاسیسات آبی براثر حمله‌های رژیم صهیونیستی آسیب دیده‌اند و بر تامین آب بیش از ۳۶۰ هزار نفر، عمدتا در جنوب این کشور تاثیر گذاشته است.

با این حال، میزان واقعی آسیب به سیستم‌های آب احتمالا بیشتر بوده، زیرا چندین منطقه آسیب‌دیده برای تیم‌های فنی ارزیابی آسیب، تحویل سوخت و انجام تعمیرات ضروری، غیرقابل دسترس است.

لبنان؛ کانون نقض مجموعه‎ای از قوانین بین‎المللی

همچنین خسارت‌های ناشی از بمباران چندین مدرسه، دست‌کم ۱۵ بیمارستان و ۷۰ مرکز مراقبت‌های بهداشتی اولیه و خدمات فوریت‌های پزشکی گزارش شده است. به‌گفته وزارت بهداشت عمومی لبنان، اکنون ۶ بیمارستان از کار افتاده و ۵ بیمارستان دیگر تنها تا حدی فعال هستند.

نماینده یونیسف در لبنان گفت: با افزایش دفعات و شدت بمباران‌ها در لبنان، خسارت‌های گسترده به زیرساخت‌های ضروری ثبت شده و ده‌ها نفر از کارکنان بخش پزشکی و خدمات ضروری جان خود را از دست داده‌اند. 

این برای هر کودکی در لبنان فاجعه‌بار است. براساس قوانین بشردوستانه بین‌المللی، امدادگران و ارائه‌دهندگان خدمات ضروری باید مورد محافظت قرار گیرند، زیرا این افراد از خانواده‌ها و کودکان در شرایط ناامن حمایت می‌کنند و زیرساخت‌های غیرنظامی باید محافظت شوند.

اما کودکان از حمله‌های رژیم صهیونیستی علیه لبنان رنج می‌برند و جهان شاهد نادیده گرفتن آشکار این قوانین است.

انتهای پیام/



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *