رشد ۱۰ برابری مرگ‌ومیر مهاجران در مرز آمریکا و مکزیک

9:59 - 25 مهر 1403
کد خبر: ۴۷۹۸۷۴۰
دسته بندی: حقوق بشر ، عمومی
رشد ۱۰ برابری مرگ‌ومیر مهاجران در مرز آمریکا و مکزیک
نرخ مرگ‌ومیر مهاجران در مرزهای آمریکا و مکزیک در مسیر صعودی پیش می‌رود و جان مهاجران را با تعداد فزاینده‌ای می‌گیرد.

خبرگزاری میزان – بحران حقوق بشری و انسانی در مرز آمریکا و مکزیک سال‌ها است که ادامه دارد و تراژدی‌های مرگ‌باری را رقم می‌زند.

این روند با تشدید سیاست‌های ضدمهاجرتی آمریکا در سال‌های اخیر تشدید شده و اعتراض‌ها و انتقاد‌های جهانی گسترده‌ای را درپی داشته است.

به گزارش گاردین، از آغاز سال جاری تاکنون جسد ۱۰۸ مهاجر در نزدیکی مرز آمریکا و مکزیک پیدا شد؛ این رقم به معنای افزایش ۱۰ برابری تلفات مهاجرتی در ۲ سال گذشته در این منطقه است؛ تقریبا تمام مرگ‌ومیر‌ها مربوط به گرما بود.

براساس آخرین داده‌های موجود در این باره، طی هشت ماه نخست سال ۲۰۲۴، اجساد ۱۰۸ مهاجر عمدتا اهل مکزیک و آمریکای مرکزی در نزدیکی مرز آمریکا و مکزیک پیدا شدند؛ نیمی از این تلفات زن بودند و زنان ۲۰ تا ۲۹ ساله بیشترین بخش این مرگ‌ومیر‌ها را تشکیل می‌دادند.

بسیاری از اجساد در فاصله ۱۶ کیلومتری ال‌پاسو ایالت تگزاس آمریکا کشف شدند؛ منطقه‌ای که گرمای هوا در تابستان در آنجا بسیار کُشنده است.

در سال ۲۰۲۳، اجساد ۱۱۳ مهاجر در نزدیکی مرز این ایالت با مکزیک پیدا شد؛ در سال ۲۰۲۰، جسد ۹ مهاجر و در سال ۲۰۱۹ نیز جسد ۱۰ مهاجر در همین منطقه پیدا شدند.

دلیل نرخ بالای جان باختن مهاجران در این منطقه هنوز دقیقا مشخص نیست، اما بسیاری از کارشناسان می‌گویند که قاچاقچیان عامدانه مهاجران را در مسیر‌هایی حرکت می‌دهند که در تابستان دمای هوای مرگ‌باری دارند.

دفتر تحقیقات پزشکی دانشگاه نیومکزیکو آمریکا که کالبدشکافی این اجساد را انجام می‌دهد، اعلام کرد که تقریبا همه مرگ‌ومیر‌ها ناشی از گرما بوده است.

یکی از پزشکان این دفتر اعلام کرد: این غم‌انگیز و وحشتناک است؛ تعداد تلفات تا سال‌های اخیر مداوما پایین بود؛ افزایش تلفات سبب نیاز به افزایش کارکنان ما شده است.

در حالی که مهاجرت و امنیت مرزی از دغدغه‌های اصلی رای‌دهندگان در انتخابات ریاست‌جمهوری ۵ نوامبر (۱۵ آبان) آمریکا است، اما دونالد ترامپ و کامالا هریس، نامزد‌های جمهوری‌خواه و دموکرات انتخابات بر دور نگه داشتن مهاجران از آمریکا و اخراج آن‌هایی که قبلا به این کشور آمده‌اند، تمرکز کرده‌اند.

افزایش تلفات مهاجران در مرزهای آمریکا و مکزیک سبب نگرانی‌ها شدید بشردوستانه شده است.

یک فعال حقوق مهاجران تصریح کرد: مهاجران در نزدیکی مناطق شهری و در برخی موارد در فاصله‌های بسیار کوتاه از جاده‌ها می‌میرند؛ احداث ایستگاه‌های آب، بهبود ارتباطات از راه دور و تلاش‌های نجات‌دهنده بیشتر، می‌تواند به جلوگیری از تشدید بحران کمک کند.

سازمان‌های امدادی تلاش‌های خود را برای نجات مهاجران افزایش داده‌اند؛ آن‌ها می‌گویند که جرایم سازمان‌یافته در این مناطق به‌صورت نظام‌مند در حال رشد هستند، اما آنچه سبب افزایش شمار تلفات مهاجران می‌شود، تشدید سیاست‌های ضدمهاجرتی در مرز‌های آمریکا و اعمال محدودیت‌های جدید پناهندگی ازسوی این کشور است.

افزایش مرگ‌ومیر مهاجران در مرز مکزیک و آمریکا در حالی رخ می‌دهند که بحران آب‌وهوایی احتمال موج‌های گرما را افزایش می‌دهد؛ دمای بالای هوا می‌تواند برای مهاجران به‌عنوان افرادی که سفر‌های سختی را طی کرده اند، کُشنده باشد.

مقام‌های آمریکایی در میانه تشدید سیاست‌های ضدمهاجرتی مدعی هستند که در حال مبارزه با شبکه‌های قاچاق انسان هستند.

انتهای پیام/



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *