۹ هزار رای و قرار جایگزین حبس توسط قضات کرمان صادر شد

9:23 - 25 مهر 1403
کد خبر: ۴۷۹۸۷۳۰
دسته بندی: قضایی ، حقوقی
۹ هزار رای و قرار جایگزین حبس توسط قضات کرمان صادر شد
رئیس کل دادگستری کل استان کرمان گفت: در اجرای منویات ریاست قوه قضاییه و سیاست مقنن مبنی بر حبس زدایی، قضات استان کرمان طی ۶ ماهه سال جاری در مجموع بیش از ۹ هزار و ۳۱ مورد، قرار و آرای جایگزین حبس مرتبط با کاهش جمعیت کیفری زندان‌ها صادر کردند.

خبرگزاری میزان - حجت‌الاسلام والمسلمین ابراهیم حمیدی در تشریح این خبر افزود: از مجموع قرار‌ها و آرای مرتبط با کاهش جمعیت کیفری زندان‌ها در استا ن کرمان، ۲۸۵ مورد مربوط به آزادی مشروط، یک هزا ر و ۶۷۵ فقره قرار تعلیق تعقیب، ۱۶۱ مورد قرار تعویق صدور حکم، ۵۰۶ مورد تعلیق اجرای حکم و دو هزار و ۸۹۵ مورد استفاده از مجازات‌های جایگزین حبس از قبیل الزام به خدمات عمومی رایگان، جزای نقدی، دوره مراقبت و محرومیت از حقوق اجتماعی و ۲۵۸ مورد نظام نیمه آزادی تحت نظارت سامانه‌های الکترونیکی و ... بوده است.

وی خاطرنشان کرد: در راستای اجرای سیاست‌های مقنن مبنی بر حبس زدایی، پیگیری استقرار کارشناسان رسمی دادگستری و کارشناسان رسمی قوه قضاییه به صورت کشیک در دادسرا‌ها به منظور ارزیابی ملک مورد وثیقه، راه اندازی ارتباط آنلاین و مکانیزه مراجع قضایی سراسر استان با ادارات ثبت اسناد و املاک استان در راستای توقیف ملک مورد وثیقه و ... وانجام مکاتبه با رؤسا و دادستان‌های سراسر استان در جهت بازدید مستمر و مکرر قضات از زندان‌های تابعه در جهت رفع مشکلات احتمالی زندانیان نیز انجام شده است.

رئیس کل دادگستری کل استان کرمان اظهارکرد: در حال حاضر شورا‌های حل اختلاف در اکثر زندان‌های سطح استان کرمان راه اندازی شده و عملکرد مثبت و مؤثری داشته است.

حجت‌الاسلام والمسلمین حمیدی اظهارکرد: طی شش ماهه سال جاری دو هزار و ۲۲۲ فقره پرونده جهت صلح و سازش به شورا‌های حل اختلاف ویژه زندان‌ها وارد شده از این تعداد دو هزار و ۱۷۹ فقره مختومه شده و در مجموع یک هزار و ۸۰۶ مورد با مصالحه خاتمه یافته است.

وی عنوان کرد: درشش ماهه سال جاری براساس پیگیری شورا‌های حل اختلاف ویژه زندان ها، زمینه آزادی ۷۳۴ نفر فراهم شده و تعدادهشت نفر از محکومین قصاص نفس نیز برمبنای اقدامات سازشی شورا‌ها به صلح و سازش دست یافته اند.

رئیس کل دادگستری استان کرمان با اشاره به این مطلب که مطالبه لیست متهمین تحت قرار زندان‌های سراسر استان در بازه‌های زمانی هر دو ماه یکبار و مکاتبه با مراجع قضایی جهت تعیین تکلیف و تسریع در رسیدگی و اتخاذ تصمیم به منظور کاهش جمعیت کیفری زندان نیز انجام شده است، تصریح کرد: در اجرای ماده ۹ دستورالعمل کاهش جمعیت کیفری زندان مقرر شده است در تمامی دادسرا‌ها شعب ویژه جهت رسیدگی به جرائمی که صرفاً دارای مجازات جزای نقدی و فاقد مجازات حبس و نیز مواردی که حداقل مجازات حبس آن ۶ ماه است، تعیین شود تا چنانچه متهم قادر به سپردن تأمین نباشد، بدون فوت وقت پرونده با صدور کیفرخواست شفاهی به دادگاه ارسال و خارج از نوبت مورد رسیدگی و صدور حکم قرار گیرد.

حجت‌الاسلام و المسلمین حمیدی گفت: حسب اعلام معاونت آمار و فناوری اطلاعات این دادگستری در شش ماهه سال جاری یک هزار و ۵۰۷ مورد کیفرخواست شفاهی و فوری صادر شده است.

وی گفت: برگزاری مستمر جلسات ویدیو کنفرانس با رؤسا و دادستان‌ها و زندان‌های سراسر استان و همچنین ارتباط ویدیویی با تعدادی از زندانیان در جهت رفع مشکلات پیرامونی و عنداللزوم ارشاد قضایی، برگزاری جلسات مستمر ستاد دیه و انجمن حمایت از زندانیان، تشدید بازدید از کانون اصلاح و تربیت توسط قضات ویژه رسیدگی به جرائم اطفال و بررسی مشکلات آن‌ها و افزایش ساعات کشیک و هماهنگی با نظارت کشیک با امکان استخراج پرونده از شعبه در صورت لزوم در امر پذیرش کفیل یا وثیقه نیز در راستای کاهش جمعیت کیفری زندان‌ها انجام شده است.

رئیس کل دادگستری استان کرمان یادآور شد: براساس امار موجود، طی شش ماهه سال جاری تعداد ۱۶۷ نفر با حمایت‌های مالی ستاد دیه و تعداد ۵۴ نفر با پیگیر‌ها و حمایت مالی انجمن حمایت از زندانیان کرمان از زندان آزاد شده اند.

وی به برگزاری مستمر جلسات کمیسیون عفو استان نیز اشاره و بیان کرد: از ابتدای سال تاکنون تعداد ۷ جلسه کمیسیون عفو استان تشکیل و ۲۸۶ پرونده در کمیسیون عفو استان مطرح شده است که در این جلسات با ۱۴۸ پرونده موافقت و با ۱۳۸ پرونده مخالفت شده است.

حجت‌الاسلام و المسلمین حمیدی تصریح کرد: در مجموع طی شش ماهه امسال، تعداد ۳۰۰ نفر از محکومین زندان‌های استان پس از سیر مراحل کمیسیون عفو، مشمول عفو مقام معظم رهبری واقع شده اند.

وی یادآور شد: رسیدگی به ۷۶۴ فقره دادخواست تعدیل و تقسط مهریه و آزادی ۱۷۴ نفر از محکومین در این راستا نیز در راستای سیاست کاهش جمعیت کیفری زندان‌ها در استان کرمان صورت گرفته است.

انتهای پیام/


ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *