نماینده مجلس: اجرای طرح «اختصاص بنزین به نفر» به اجرای عدالت کمک می‌کند

17:32 - 18 مهر 1403
کد خبر: ۴۷۹۷۶۸۶
دسته بندی: اقتصاد ، عمومی
نماینده مجلس: اجرای طرح «اختصاص بنزین به نفر» به اجرای عدالت کمک می‌کند
نماینده مجلس شورای اسلامی با تاکید بر اینکه باید عدالت در توزیع یارانه‌ها را مدنظر داشته باشیم، گفت: دولت برای حل مسئله ناترازی بنزین و پایان بخشیدن به قاچاق، باید به سمت اجرای طرح اختصاص سهمیه بنزین به نفر برود و سازوکار‌های لازم را ایجاد کند.

خبرگزاری میزان - بنزین به عنوان یک کالای استراتژیک در کشور مطرح است که دسترسی آسان به آن جزو ضروریات زندگی ماشینی امروز به حساب می‌آید. برخی کارشناسان معتقدند که هزینه تولید و واردات این ماده استراتژیک چند برابر قیمتی است که در اختیار مصرف‌کننده نهایی قرار می‌گیرد.

برخی نیز دلیل افزایش میزان مصرف بنزین را در کشور به قیمت پایین و یارانه‌ای آن ربط می‌دهند. به زعم‌آنان، وقتی قیمت بنزین به این اندازه پایین است، افراد دلیلی برای مدیریت مصرف خود نمی‌بینند. 

از سوی دیگر، قیمت پایین بنزین در کشور و تفاوت قیمت با کشور‌های همسایه ممکن است وسوسه قاچاق بنزین را به وجود بیاورد. 

حسنعلی اخلاقی امیری، نماینده مجلس شورای اسلامی در گفتگو با میزان درباره اجرای طرح اختصاص سهمیه بنزین به نفر، اظهار کرد: اگر قرار باشد دولت اجرای عدالت در توزیع یارانه‌ها را سرلوحه کارش قرار دهد، باید به سمت اجرای این طرح برود. سال‌ها است که این طرح مطرح شده، اما متأسفانه تا الان اجرایی نشده است. 

وی ادامه داد: بنزین جزو اقلامی است که در کشور مشمول یارانه می‌شود و اگر می‌خواهیم عدالت در توزیع یارانه‌ها را مدنظر داشته باشیم، در این زمینه نیز باید به فکر چاره‌ای باشیم. به نظر می‌رسد، طرح اختصاص سهمیه بنزین به نفر می‌تواند کمک‎‌کننده باشد.

این نماینده مجلس خاطرنشان کرد: طرح مورد بحث به توزیع امکانات به نحو عادلانه کمک می‌کند. بنزین جزو انفال محسوب می‌شود و به بیت‌المال تعلق دارد، به همین دلیل لازم است به نحو عادلانه بین اقشار مختلف جامعه تقسیم شود. 

اخلاقی امیری با تاکید بر اینکه در حال حاضر، بنزین با قیمت یارانه‌ای و پایین در اختیار بخشی از جامعه قرار دارد که از امکانات بیشتری برخوردار هستند و می‌توانند خودرو در اختیار داشته باشند، گفت: هر چقدر خانوار‌ها از تمکن مالی بیشتری برخوردار باشند و بتوانند خودرو بیشتری بخرند، از سهمیه بنزین یارانه‌ای بیشتری هم استفاده می‌کنند. این در حالی است که اقشار ضعیف که عمدتاً خودرو ندارند، از یارانه بنزین هم بی‌بهره هستند. 

وی ادامه داد: قطعاً اگر طرح اختصاص سهمیه بنزین به نفر اجرایی شود و سازوکار جا به‌جا کردن بنزین نیز برای افراد فراهم شود، به‌لحاظ توزیع عادلانه یارانه بنزین موفقیت بیشتری خواهیم داشت. از سوی دیگر، اجرای این طرح باعث می‌شود که افراد خودشان مدیریت مصرف داشته باشند و به کنترل این امر بپردازند. 

این نماینده مجلس با اشاره به اینکه ما باید به مردم در زمینه کنترل مصرف اعتماد کنیم، عنوان کرد: با در اختیار قرار دادن سهمیه یارانه‌ای بنزین به هر فرد اجازه دهیم که مدیریت مصرف توسط مردم صورت بگیرد. این اقدام گام مثبتی خواهد بود و به ساماندهی امور در حوزه بنزین کمک خواهد کرد. 

اخلاقی امیری در باره در نظر گرفتن سهمیه ۳۰ لیتر بنزین برای هر فرد در ماه گفت: بنده بررسی کارشناسی در این زمینه که به هر فرد چقدر بنزین سهمیه‌ای تعلق بگیرد، نداشته‌ام. اما اگر کارشناسان با بررسی‌های دقیق به این نتیجه رسیده‌اند که ۳۰ لیتر بنزین سهمیه‌ای در هر ماه نیاز افراد را برطرف میک‌ند، ما هم در مجلس از این نظر کارشناسی حمایت می‌کنیم. 

وی در مورد ایجاد یک بازار ثانویه برای خرید و فروش بنزین و کشف قیمت واقعی تصریح کرد: ما هرگز نتوانسته‌ایم با قیمت‌های دستوری و سرکوب‌شده موفقیتی به دست بیاوریم. بنابراین، اگر بتوانیم با سازوکاری به قیمت‌های واقعی برسیم، برایمان نفع دارد. در این زمینه نیز از گزینه اعتماد به مردم استفاده می‌کنیم و اجازه می‌دهیم بازار قیمت را مشخص کند. 

این نماینده مجلس تأکید کرد: به این ترتیب، به مردم اعتماد می‌کنیم که سهمیه بنزین یارانه‌ای را در اختیارشان قرار می‌دهیم تا به این ترتیب علاوه بر توزیع عادلانه یارانه بنزین و بهبود ضریب جینی، افراد پرمصرف نیز برای مصارف خارج از الگوی بهینه مصرف، با قیمت واقعی بنزین را خریداری کنند.

انتهای پیام/



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *