هشدار گروه‌های حقوق بشری درباره سوءاستفاده باندهای جنایت‌کار هائیتی از کودکان

14:31 - 18 مهر 1403
کد خبر: ۴۷۹۷۶۳۱
دسته بندی: حقوق بشر ، عمومی
هشدار گروه‌های حقوق بشری درباره سوءاستفاده باندهای جنایت‌کار هائیتی از کودکان
گروه‌های حقوق بشری درپی تشدید فعالیت و خشونت باندهای جنایت‌کار در هائیتی درباره نقض حقوق کودکان ازسوی این گروه‌ها هشدار دادند.

خبرگزاری میزان - باندهای مسلح جنایت‌کار در هائیتی در ماه‌های اخیر این کشور را با موج گسترده‌تری از خشونت‌ و ناامنی سراسری مواجه کرده‌اند.

به گزارش رویترز، باند‌های مسلح هائیتی با به‌راه انداختن موج جدیدی از خشونت‌های جنیات‌کارانه، به‌طور فزاینده‌ای کودکان را وارد چرخه خشونت می‌کنند.

دیده‌بان حقوق بشر چهارشنبه، هجدهم مهر با اشاره به گسترش بحران قحطی در هائیتی، درباره ورود روزافزون کودکان به چرخه خشونت‌های مسلحانه هشدار دادند.

این نهاد حقوق بشری همچنین به گفت‌وگوی خود با شماری از کودکان پیوسته به باندهای جنایت‌کار اشاره  و اعلام کرد که این کودکان خواهان خروج از باندهای یادشده هستند.

در گزارش دیده بان حقوق بشر آمده است که دختربچه‌ها نیز از موج جدید جولان باندهای جنایت‌کار در هائیتی در امان نیستند؛ براساس این گزارش، این دختران مورد آزار و تجاوز جنسی قرار گرفته و ناچار به بیگاری و استثمار جنسی می‌شوند.

دیده‌بان حقوق بشر در گزارش خود آورده است که گروه‌های تبهکار در هائیتی به‌طور فزاینده‌ای از اپلیکیشن‌های محبوب رسانه‌های اجتماعی برای جذب نیرو استفاده می‌کنند.

باندهای جنایت‌کار در هائیتی در سال‌های اخیر با گسترش فعالیت‌های خلافکارانه خود قدرت قابل‌توجهی گرفته‌اند و قلمرویی را کنترل می‌کنند که حدود ۲.۷ میلیون نفر جمعیت شامل نیم میلیون کودک، دارد؛ در عین حال، نهادهای دولتی در این کشور به دلیل کمبود بودجه و بحران‌های سیاسی فلج شده‌اند.

براساس برآورد‌های سازمان ملل یک‌سوم اعضای باندهای جنایت‌کار در هائیتی از کودکان هستند.

سازمان ملل درخواست هائیتی را برای یک ماموریت امنیتی جهت کمک به پلیس این کشور در دریای کارائیب برای مبارزه با باند‌های جنایت‌کار در یک سال پیش تایید کرد، اما تاکنون فقط بخشی از این ماموریت در هائیتی مستقر شده است.

درپی بی‌فایده ماندن تلاش‌های سازمان ملل برای اعزام نیرو‌های چندملیتی به هائیتی جهت حل‌وفصل موج جدید خشونت در این کشور، آوارگی شهروندان هائیتی تشدید شده است.

براساس اعلام سازمان ملل تا نیمه سال ۲۰۲۳، بیش از ۲ هزار و ۴۰۰ شهروند اهل هائیتی بر اثر خشونت گروهی کشته و ۹۰۰ نفر دیگر ربوده شده‌اند.

در سال ۲۰۲۳، دست‌کم ۵ هزار نفر نیز مجبور به آوارگی و دست‌کم ۵ هزار نفر در معرض خطر سوءاستفاده باند‌های جنایت‌کار قرار داشتند.

هائیتی یکی از فقیرترین کشور‌های جهان است که با خشونت‌های گسترده گروهی مواجه شده است؛ بلایای طبیعی و بن‌بست سیاسی طولانی مدت سبب تشدید اوضاع غیرانسانی در این کشور شده‌اند.

وخامت اوضاع در هائیتی به شکل گرفتن موج‌های مهاجرت شهروندان این کشور به کشور‌های منطقه منجر شده است.

انتهای پیام/



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *