پنهان‌کاری دولت کانادا درباره آلودگی آب‌های مورد استفاده بومیان

14:38 - 17 مهر 1403
کد خبر: ۴۷۹۷۴۲۳
دسته بندی: حقوق بشر ، عمومی
پنهان‌کاری دولت کانادا درباره آلودگی آب‌های مورد استفاده بومیان
بومیان در کانادا، که یکی از پرآب‌ترین کشور‌های جهان است، همواره طی سال‌های گذشته با بحران تامین آب آشامیدنی سالم روبرو بوده‌اند.

خبرگزاری میزان - دسترسی به آب سالم یکی از چالش‌هایی است که مردم بومی کانادا طی دهه‌های گذشته همواره با آن روبرو بوده‌اند. 

این درحالی است که کانادا یکی از پرآب‌ترین کشور‌های جهان است. استان انتاریو دارای دریاچه‌های بزرگ (شامل ۱۸ درصد از آب‌های سطحی شیرین جهان) به‌طور مشترک با آمریکا است.

دسترسی به آب آشامیدنی کافی، مقرون به صرفه و سالم و سرویس بهداشتی کافی برای بیشتر کانادایی‌ها آسان است. اما این شرایط برای بسیاری از افراد بومی صادق نیست. 

کارشناسان می‌گویند: آبی که برای بسیاری از جوامع بومی ازطریق ذخایر زیرزمینی تامین می‌شود، آلوده بوده و دسترسی به آن دشوار است؛ بومیان همچنین به‌دلیل سیستم‌های تصفیه معیوب در معرض خطر هستند. 

توصیه‌های مربوط به آب آشامیدنی درزمانی که آب مورد استفاده برای آشامیدن سالم نباشد، به جوامع هشدار می‌دهد. با بررسی‌ها مشخص شده که جوامع بومی بیشترین هشدار را دریافت می‌کنند. 

این هشدار‌ها نشان‌دهنده بحران سیستمی گسترده‌تر هستند که بسیاری از بومیان را با چالش‌های روزانه، تنها برای دسترسی به آب سالم برای آشامیدن و بهداشت مواجه می‌کند؛ دسترسی به آب آشامیدنی سالم یک حق اساسی بشری است که بیشتر کانادایی‌ها (غیربومی) به‌راحتی از آن بهره می‌برند.

پنهان‌کاری دولت کانادا درباره آلودگی آب‌های مورد استفاده بومیان

 

آلودگی پنهان‌شده ازسوی دولت کانادا 

سران جوامع بومی کانادا خواهان اقدام فوری درمورد آب‌های آلوده هستند که به گفته آن‌ها دولت این کشور سال‌ها آن را پنهان کرده و نادیده گرفته است. 

آلن آدام، رئیس جامعه بومیان آتاباسکا گفت که دولت مردم محلی را دست‌کم گرفته است. 

وی اظهار کرد: فکر می‌کنم دولت کانادا در درک اینکه مردم دیگر بی‌سواد نیستند، مشکل دارد؛ مردم می‌دانند که چه خبر است.

آدام اضافه کرد که شدت وضعیت پس از تماس سران جوامع بومی با دولت فدرال برای لایروبی یک سکله آشکار شد. 

وی همچنین گفت: زمانی که سازمان حمل‌ونقل کانادا از لایروبی اسکله خودداری کرد، مردم محلی فرآیند لایروبی آن را خودشان آغاز کردند؛ در ادامه، ساکنان در مورد آلودگی آب، ازجمله وجود مواد سرطان‌زای بالاتر از حد مجاز، آگاه شدند. 

پنهان‌کاری دولت کانادا درباره آلودگی آب‌های مورد استفاده بومیان

این موضوع در گزارشی در سال ۲۰۱۷ تهیه شده بود، تایید شد، اما دولت هرگز این گزارش را به‌صورت عمومی منتشر نکرد. کارشناسان معتقدند که اقدام نکردن دولت فدرال به‌دلیل نژادپرستی زیست‌محیطی است. 

آلن آدام در ادامه تاکید کرد: ما این مسائل را مطرح کردیم و به‌نظر می‌رسد هیچ‌کس زنگ خطر را از طرف مقابل (دولت) به‌صدا درنمی‌آورد که بگوید اتفاق جدی در جامعه در حال وقوع است.

این آلودگی خطر بزرگی برای سلامتی مردم محلی بوده که عمدتا در حال شنا و ماهیگیری در آب‌ها بزرگ شده‌اند. 

نرخ بالای سرطان‌های نادر در مناطقی که بومیان در آن‌ها زندگی می‌کنند به‌خوبی شناخته شده و براساس آمارها، ۲ برابر میانگین بسیاری از مناطق دیگر کانادا است. 

سران بومی کانادا می‌گویند: در یک جامعه هزار و ۲۰۰ نفری که در آن مردم بومی براثر بیماری‌های نادر سرطان جان خود را از دست می‌دهند، اینکه هیچ‌کس به ما نمی‌گوید که چه خبر است، قابل قبول نیست.

فرار دولت فدرال کانادا از مسئولیت

وکلای دولت کانادا می‌گویند که دولت فدرال هیچ وظیفه قانونی برای اطمینان از وجود آب آشامیدنی تمیز برای بومیان ندارد. این دفاعی است که انتظار می‌رود دولت فدرال به‌زودی در اتاوا، در دادگاه فدرال به‌کار گیرد. 

این درحالی است که دولت کانادا پیش از این نیز با یک شکایت دسته‌جمعی ازسوی برخی گروه‌های بومی در سال ۲۰۲۲ روبرو بوده است. 

انتهای پیام/



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *