کشتار بدون توقف؛ جنگ یک‌ساله رژیم صهیونیستی علیه غزه از دریچه اعداد

7:45 - 23 مهر 1403
کد خبر: ۴۷۹۷۳۹۰
دسته بندی: حقوق بشر ، عمومی
کشتار بدون توقف؛ جنگ یک‌ساله رژیم صهیونیستی علیه غزه از دریچه اعداد
بی‌توجهی و بی‌عملی جامعه و محاکم بین‌المللی به جنگ جنایت‌کارانه رژیم صهیونیستی علیه غزه در یک سال گذشته، وضعیت این منطقه را به اعداد و ارقامی جهت توصیف یک جنایت بشری بزرگ تبدیل کرده است.

خبرگزاری میزان – یک سال از زمان آغاز کارزار نسل‌کشی رژیم صهیونیستی در غزه می‌گذرد؛ قتل‌عام ۴۲ هزار نفر که نیمی از آنان زنان و کودکان هستند، نیز نتوانست جامعه بین‌المللی را برای متوقف ساختن این جنایت طولانی‌مدت، هماهنگ و مصمم کند.

جنایت‌های ضدبشری، جنگی و نسل‌کشی رژیم صهیونیستی علیه غزه در حالی رخ داد که این منطقه به دلیل قرار گرفتن در محاصره رژیم صهیونیستی از سال ۲۰۰۷ به‌عنوان بزرگ‌ترین زندان روباز جهان شناخته می‌شد.

کارزار بمباران غزه از سوی رژیم صهیونیستی طی یک سال گذشته به‌طور متوسط از هر ۵۵ نفر ساکن غزه یک نفر را به شهادت رسانده است.

 

توصیف جنگ یک ساله رژیم صهیونیستی علیه غزه با اعداد

 

سهم کودکان از شمار قربانیان جنایت یک‌ساله رژیم صهیونیستی علیه غزه، ۱۶ هزار و ۷۵۶ نفر بوده است؛ این رقم بالاترین میزان از کشتار کودکان در یک سال درگیری طی ۲ دهه گذشته در سراسر جهان است.

در عین حال، بیش از ۱۷ هزار کودک در غزه یک یا هر ۲ نفر از والدین خود را بر اثر جنگ رژیم صهیونیستی از دست داده‌اند.

با وجود محکومیت‌های جهانی و درخواست‌های سازمان‌های بین‌المللی و گروه‌های حقوق بشری، رژیم صهیونیستی به کارزار بی‌رویه‌ای که باعث ایجاد رعب و وحشت در میان مردم غزه شده و خانواده‌های چند نسلی را کشته، ادامه داده است.

 

توصیف جنگ یک ساله رژیم صهیونیستی علیه غزه با اعداد

دست‌کم ۹۷ هزار و ۳۰۳ نفر در غزه طی یک سال گذشته بر اثر حمله‌های رژیم صهیونیستی مجروح شده‌اند؛ این رقم معادل مجروح شدن یک نفر از هر ۲۳ نفر است.

براساس گزارش سازمان جهانی بهداشت، نزدیک به یک چهارم از مجروحان که حدود ۲۲ هزار و ۵۰۰ نفر تخمین زده می‌شوند، آسیب‌های تغییردهنده زندگی را متحمل شده‌اند و نیاز‌های توانبخشی آن‌ها برآورده نمی‌شود.

آسیب‌های شدید اندام عامل اصلی نیازها به توانبخشی است.

براساس اعلام آنروا، آژانس امدادرسانی و کاریابی سازمان ملل برای آوارگان فلسطینی UNRWA، هر روز ۱۰ کودک یک یا هر ۲ پای خود را از دست می‌دهند؛ در عین حال، عمل جراحی برای قطع عضو بدون داروی بیهوشی یا میزان اندکی از آن انجام می‌شود، زیرا محاصره مداوم غزه ازسوی رژیم صهیونیستی به کمبود دارو در این منطقه منجر شده است.

آمار شهدا و مجروحان در غزه در حالی اعلام می‌شود که ارزیابی‌ها نشان می‌دهند که بیش از ۱۰ هزار نفر از ساکنان غزه همچنان زیر آوار مدفون هستند.

 

توصیف جنگ یک ساله رژیم صهیونیستی علیه غزه با اعداد

 

این در حالی است که ابزار‌های اندکی برای برداشتن آوار و نجات کسانی که زیر بتن‌های ساختمان گرفتار شده‌اند، وجود دارد.

در عین حال، تخمین زده می‌شود که ۷۵ هزار تن مواد منفجره بر روی غزه ریخته شده و کارشناسان پیش‌بینی می‌کنند که پاکسازی آوارها معادل بیش از ۴۲ میلیون تن مملو از بمب‌های منفجر نشده، ممکن است سال‌ها طول بکشد.

رژیم صهیونیستی طی یک سال گذشته تقریبا به تمام بیمارستان‌ها و مراکز درمانی غزه حمله کرده است؛ در طول سال گذشته، دست‌کم ۱۱۴ بیمارستان و کلینیک پزشکی در غزه غیرفعال شده و بسیاری از بیماران از دسترسی به خدمات ضروری پزشکی محروم شده‌اند.

 

توصیف جنگ یک ساله رژیم صهیونیستی علیه غزه با اعداد

 

براساس اعلام دفتر رسانه‌های دولتی غزه، ۳۴ بیمارستان و ۸۰ مرکز بهداشتی در غزه از کار افتاده، ۱۶۲ موسسه بهداشتی توسط نظامیان صهیونیست مورد حمله قرار گرفته و دست‌کم ۱۳۱ آمبولانس مورد اصابت قرار گرفته و آسیب دیده است.

کارشناس استدلال می‌کنند که حمله به بیمارستان‌ها به‌ویژه بیمارستان‌هایی که بیماران و نوزادان بدحال را درمان می‌کنند، می‌تواند طبق قوانین بین‌المللی، یک جنایت جنگی باشد.

ازسوی دیگر حمله‌های رژیم صهیونیستی به بیمارستان‌ها و بمباران مستمر غزه، دست‌کم ۹۸۶ کارمند پزشکی از جمله ۱۶۵ پزشک، ۲۶۰ پرستار، ۱۸۴ کارمند بهداشت، ۷۶ داروساز و ۳۰۰ کارمند مدیریتی و پشتیبانی را قتل‌عام کرده است.

 

توصیف جنگ یک ساله رژیم صهیونیستی علیه غزه با اعداد

در میان کارکنان خط مقدم خدمات شهری و امدادی، دست‌کم ۸۵ نیرو به شهادت رسیده‌اند.

براساس آمار‌ها تاکنون ۵۲۰ پیکر از هفت گور دسته‌جمعی کشف‌شده در غزه، پیدا شده‌اند.

 

توصیف جنگ یک ساله رژیم صهیونیستی علیه غزه با اعداد

ارتش رژیم صهیونیستی چندین بیمارستان غزه را محاصره و صد‌ها نفر را زندانی کرده است؛ در آوریل ۲۰۲۴ (فروردین سال جاری) حدود ۳۰۰ پیکر مرد، زن و کودک در مجتمع پزشکی ناصر در خان‌یونس کشف شد.

در همان ماه، گور دسته‌جمعی دیگری در محوطه مدرسه‌ای در بیت لاهیا کشف شد.

دفتر رسانه‌های دولتی غزه در ماه مه (اردیبهشت)، اعلام کرد که گور دسته‌جمعی دیگری در بیمارستان الشفاء کشف شده است که سر برخی از پیکر‌ها از تن جدا شده بود.

براساس آمار‌ها تاکنون ۱.۷ میلیون نفر در غزه به بیماری‌های واگیردار مبتلا شده‌اند.

در یک سال گذشته، سه چهارم (۷۵ درصد) جمعیت ۲.۳ میلیونی غزه به دلیل فقدان سرویس بهداشتی، فاضلاب باز و دسترسی ناکافی به بهداشت، به بیماری‌های مسری مبتلا شده‌اند.

در عین حال، امتناع رژیم صهیونیستی از ورود تدارکات پزشکی جان دست‌کم ۳۵۰ هزار بیمار مزمن را که نیاز به درمان فوری دارند، به خطر انداخته است.

 

توصیف جنگ یک ساله رژیم صهیونیستی علیه غزه با اعداد

دست‌کم ۱۰ هزار بیمار سرطانی دیگر نمی‌توانند درمان لازم را دریافت کنند، در حالی که دست‌کم ۱۵ هزار نفر که مجروح یا بیمار هستند، باید برای درمان به خارج از غزه سفر کنند.

آمار‌ها تایید می‌کنند که حدود ۹۶ درصد مردم غزه با کمبود غذا مواجه هستند؛ براساس اساسنامه رم دیوان بین‌المللی کیفری، گرسنگی عمدی یک جمعیت در میانه درگیری مسلحانه یک جنایت جنگی است.

در حالی که رژیم صهیونیستی به‌طور نظام‌مند دسترسی مردم به آب و غذا را مسدود کرده است، سند‌ها و شواهد و مدارک مربوط به این جنایت را رد می‌کند؛ ازسوی دیگر استیسی گیلبرت، یکی از مقام‌های سابق وزارت خارجه آمریکا، گفت: آژانس‌های امدادی و آمریکا به‌طور گسترده و مستندی آگاهی یافته‌اند که اسرائیل جلوی ورود کمک‌های بشردوستانه به غزه را گرفته است.

در حال حاضر، دست‌کم ۲.۱۵ میلیون نفر یا ۹۶ درصد از جمعیت غزه با کمبود شدید غذا مواجه هستند.

 

توصیف جنگ یک ساله رژیم صهیونیستی علیه غزه با اعداد

بر‌اساس طبقه‌بندی مرحله امنیت غذایی یکپارچه (IPC) از هر پنج فلسطینی یک نفر یا حدود ۴۹۵ هزار نفر با گرسنگی مواجه هستند.

رژیم صهیونیستی طی یک سال جنگ علیه غزه، ۷۰۰ حلقه چاه آب را تخریب کرده است؛ براساس اعلام آنروا در مارس ۲۰۲۴ (اسفند سال گذشته) حدود ۹۵ درصد از جمعیت غزه برای ماه‌ها بدون دسترسی به آب سالم بودند.

در سراسر غزه، فقط ۱.۵ تا ۱.۸ لیتر آب در روز برای هر نفر در دسترس است؛ میزان توصیه‌شده روزانه سازمان جهانی بهداشت برای آب تمیز ۱۰۰ لیتر برای هر نفر است.

دفتر سازمان ملل برای هماهنگی امور بشردوستانه OCHA در ماه سپتامبر (مرداد) اعلام کرد که هر سه نقطه اتصال آبی که از اراضی اشغالی به غزه می‌آیند تا حدی کارکرد دارند و از سه کارخانه آب‌شیرین‌کن، ۲ مورد به‌طور متناوب کار می‌کنند.

مردم غزه اکنون به نوشیدن آب شور غیرقابل شرب و استحمام و شستن لباس‌های خود در دریا روی آورده‌اند.

 

توصیف جنگ یک ساله رژیم صهیونیستی علیه غزه با اعداد

غزه طی یک سال گذشته مرگ‌بارترین مکان برای خبرنگاران و اهالی رسانه بوده است؛ براساس گزارش گزارشگران بدون مرز، بیش از ۱۳۰ خبرنگار که تقریبا همگی فلسطینی بودند، طی یک سال گذشته قتل‌عام شده‌اند.

دفتر رسانه‌های دولتی در غزه شمار خبرنگاران و اهالی رسانه شهید در غزه را ۱۷۵ نفر اعلام می‌کد؛ به‌طور میانگین از ۷ اکتبر ۲۰۲۳ (۱۵ مهر ۱۴۰۲) تاکنون هر هفته چهار خبرنگار به شهادت رسیدند.

 

توصیف جنگ یک ساله رژیم صهیونیستی علیه غزه با اعداد

در عین حال، هزاران نفر از اهالی غزه طی یک سال گذشته بازداشت و به زندان‌های رژیم صهیونیستی منتقل شدند.

در حال حاضر، بیش از ۱۰ هزار فلسطینی در زندان‌های رژیم صهیونیستی در شرایط سخت نگهداری می‌شوند که دست‌کم ۲۵۰ نفر از آن‌ها کودک و ۸۰ نفر از آن‌ها زن هستند.

دست‌کم ۳ هزار و ۳۳۲ فلسطینی بدون اتهام یا محاکمه تحت بازداشت اداری هستند.

 

توصیف جنگ یک ساله رژیم صهیونیستی علیه غزه با اعداد

بخش‌های گسترده‌ای از غزه طی یک سال گذشته بر اثر بمباران‌های مستمر رژیم صهیونیستی تخریب شدند.

دفتر رسانه‌های دولتی در غزه، خسارت مستقیم حمله‌های رژیم صهیونیستی به نوار غزه را ۳۳ میلیارد دلار برآورد کرده است.

بر اثر حمله‌های هوایی یک سال گذشته رژیم صهیونیستی به غزه، حدود ۱۵۰ هزار خانه به‌صورت کامل ویران شدند؛ براساس گزارش دفتر سازمان ملل در امور هماهنگی‌های بشردوستانه، تا ژانویه سال جاری (دی ۱۴۰۲) حدود ۶۰ درصد از منازل مسکونی و ۸۰ درصد از تمام تاسیسات تجاری آسیب دیده یا تخریب شده‌اند.

 

توصیف جنگ یک ساله رژیم صهیونیستی علیه غزه با اعداد

دفتر رسانه‌های دولتی غزه تخمین می‌زند که ۱۵۰ هزار خانه به همراه بیش از ۳ هزار کیلومتر شبکه برق به‌طور کامل ویران شده است.

با این همه خانه ویران‌شده، صد‌ها مدرسه غزه به سرپناه تبدیل شده و دست‌کم ۶۲۵ هزار کودک غزه بدون آموزش هستند؛ در طول سال گذشته رژیم صهیونیستی ۱۲۳ مدرسه و دانشگاه را به‌طور کامل ویران کرده و به دست‌کم ۳۳۵ مدرسه دیگر آسیب رسانده است.

 

توصیف جنگ یک ساله رژیم صهیونیستی علیه غزه با اعداد

ازسوی دیگر، دست‌کم ۱۱ هزار و ۵۰۰ دانش آموز و ۷۵۰ معلم و کارمند آموزشی طی یک سال گذشته به شهادت رسیدند.

 

توصیف جنگ یک ساله رژیم صهیونیستی علیه غزه با اعداد

رژیم صهیونیستی طی یک سال جنگ علیه غزه بار‌ها به اماکن فرهنگی، مساجد و کلیسا‌ها حمله کرده و دست‌کم ۲۰۶ محوطه باستانی و میراثی را تخریب کرد.

حمله‌های رژیم صهیونیستی دست‌کم ۶۱۱ مسجد را به‌طور کامل ویران کرده و به ۲۱۴ مسجد دیگر آسیب جزئی وارد کرده است.

مسجد العمری غزه در ۸ دسامبر سال گذشته (۱۸ آذر ۱۴۰۲)، بر اثر حمله هوایی رژیم صهیونیستی آسیب زیادی دید؛ کتابخانه ۷۴۷ ساله آن که زمانی محل نگهداری نسخه‌های خطی کمیاب از جمله نسخه‌های قدیمی قرآن بود، ویران شد.

هر سه کلیسای غزه بر اثر حمله‌های رژیم صهیونیستی آسیب دیده‌اند.

 

توصیف جنگ یک ساله رژیم صهیونیستی علیه غزه با اعداد

کلیسای سنت پورفیریوس، کلیسای قرن پنجم و یکی از قدیمی‌ترین عبادتگاه‌های غزه، در ۱۷ اکتبر ۲۰۲۳ (۲۶ مهر ۱۴۰۲) و سپس دوباره در ۳۰ جولای همان سال (۹ مرداد) مورد حمله قرار گرفت.

نظامیان صهیونیست طی یک سال جنگ، دست‌کم ۳۴ مرکز ورزشی، ورزشگاه و سالن ورزشی را تخریب کرده‌اند.

 

توصیف جنگ یک ساله رژیم صهیونیستی علیه غزه با اعداد

براساس اعلام اتحادیه فوتبال فلسطین، تا ماه آگوست (شهریور)، دست‌کم ۴۱۰ ورزشکار، مقام‌های ورزشی یا مربیان به شهادت رسیدند

از این تعداد، ۲۹۷ فوتبالیست، از جمله ۸۴ کودک که رویای بازی برای تیم ملی فوتبال فلسطین را در سر داشتند، جان باختند.

انتهای پیام/


برچسب ها: جنگ غزه

ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *