حملات رژیم صهیونیستی به لبنان و اختلال در عملیات‌ بشردوستانه

8:59 - 17 مهر 1403
کد خبر: ۴۷۹۷۲۹۳
دسته بندی: حقوق بشر ، عمومی
حملات رژیم صهیونیستی به لبنان و اختلال در عملیات‌ بشردوستانه
رژیم صهیونیستی که به هیچ قانونی پایبند نیست، از زمان آغاز حملات خود به لبنان همواره اهداف و زیرساخت‌های غیرنظامی را هدف قرار داده است.

خبرگزاری میزان - سازمان‌های حقوق بشری می‌گویند که حمله‌های هوایی رژیم صهیونیستی به گذرگاه اصلی مرزی بین لبنان و سوریه در ۴ اکتبر ۲۰۲۴ (۱۳ مهر) مانع از خروج غیرنظامیان شده و عملیات‌های بشردوستانه را مختل می‌کند؛ این وضعیت غیرنظامیان را در معرض خطر جدی قرار می‌دهد.

ارتش رژیم صهیونیستی در ۴ اکتبر بیانیه‌ای منتشر کرده و مدعی شد که گذرگاه مرزی مورد استفاده حزب‌الله بوده و به همین دلیل هدف قرار گرفته است. 

حمله‌های غیرقانونی به زیرساخت‌های غیرنظامی لبنان

سازمان‌های حقوق بشری اظهار کردند که حمله این رژیم به یک هدف که نظامی خوانده شده، اگر صدمه‌های فوری به غیرنظامیان بزند، همچنان غیرقانونی است. 

حملات رژیم صهیونیستی به لبنان و اختلال در عملیات‌ بشردوستانه

لاما فکیه، مدیر خاورمیانه و شمال آفریقا یک سازمان حقوق بشری، گفت: ارتش اسرائیل با غیرقابل دسترس کردن یک گذرگاه مرزی در زمانی که صد‌ها هزار نفر در حال دور شدن از مناطق مورد حمله هستند و بسیاری دیگر به کمک نیاز دارند، جان غیرنظامی قابل توجهی را تهدید می‌کند. 

اختلال عملیات بشردوستانه در لبنان

دفتر هماهنگی امور بشردوستانه سازمان ملل (UNOCHA) در ۲ اکتبر (۱۱ مهر) به‌نقل از مقام‌های لبنانی گزارش کرد که تقریبا ۱۷۷ هزار سوریه‌ای و ۶۳ هزار لبنانی از لبنان و از طریق مرز‌های زمینی برای دور شدن از مناطق جنگی وارد سوریه شده‌اند. پیش از حمله، از این گذرگاه برای رساندن کمک‌های بشردوستانه به لبنان نیز استفاده می‌شد. 

رولا امین، سخنگوی کمیساریای عالی پناهندگان سازمان ملل گفت: وضعیت ناامن امنیتی و حمله‌های هوایی مداوم اسرائیل باعث اختلال و تاخیر در تدارکات امدادی می‌شود.

ارتش رژیم صهیونیستی همچنین در ۲۶ سپتامبر (۵ مهر) به پلی در گذرگاه مرزی که لبنان را به سوریه متصل می‌کند، حمله کرد. مدیر این گذرگاه گفت که در این حمله ۸ نفر از نیرو‌های مرزی مجروح شدند. 

حملات رژیم صهیونیستی به لبنان و اختلال در عملیات‌ بشردوستانه

یک گروه حقوق بشری روز بعد گزارش کرد که ارتش رژیم صهیونیستی دومین حمله را به این گذرگاه انجام داد.

رژیم صهیونیستی همچنین چندین بولدوزر را که در حال ترمیم گذرگاه‌های آسیب‌دیده بودند، هدف قرار داده است. 

حملات نامتناسب شامل مواردی است که انتظار می‌رود خسارت زیادی به غیرنظامیان و اشیاء غیرنظامی وارد شود. این حملات براساس قوانین جنگ ممنوع است.

سازمان‌های حقوق بشری گفتند که لبنان باید به‌طور فوری به دادگاه بین‌المللی کیفری صلاحیت بدهد تا دادستان دادگاه بتواند جنایت‌های شدید بین‌المللی را بررسی کند.

این سازمان‌ها همچنین می‌گویند که متحدان کلیدی رژیم صهیونیستی باید کمک‌های نظامی و فروش تسلیحات به این رژیم را با توجه به خطر واقعی استفاده از آن‌ها برای ارتکاب تخلف‌های شدید، متوقف کنند.

بی‌تفاوتی غرب به کشتار مردم لبنان

درحالی که حمله‌های رژیم صهیونیستی به مردم لبنان در نشست ۲۰۲۴ مجمع عمومی سازمان ملل به‌طور گسترده محکوم شد، اما بی‌تفاوتی جنایت‌کارانه و سکوت دولت‌های غربی در قبال نقض حاکمیت لبنان از سوی رژیم صهیونیستی و کشتار مردم لبنان، ادعا‌های غرب و رژیم اشغالگر را آشکار کرده است.

تنها موضوعی که از سمت غربی‌ها تایید شده، لزوم برقراری آتش‌بس است. با این حال، حمله‌های رژیم صهیونیستی به این معنی بوده که نتانیاهو علیه یک کشور مستقل دیگر جنگ به‌راه انداخته و مردم آن را قتل‌عام کرده است. فشار آتش‌بس نیز، به این دلیل که نتانیاهو آن را به حاشیه برده و بیشتر به تخریب و آواره کردن جمعیت لبنان علاقه‌مند است، افزایش یافته است.

حملات رژیم صهیونیستی به لبنان و اختلال در عملیات‌ بشردوستانه

بدیهی است که اقدام‌های رژیم صهیونیستی به منزله تروریسم است، زیرا حمله‌های این رژیم به لبنان ناقض چندین معاهده و پروتکل بین‌المللی بوده که رژیم صهیونیستی آن را امضا کرده است.

با این حال، فراتر از درخواست‌ها برای آتش‌بس، هیچ فریاد یا درخواستی برای پاسخگو کردن رژیم تروریستی از سوی دولت‌های غربی وجود ندارد.

انتهای پیام/



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *