دستاوردهای طوفان‌الاقصی؛ چگونه ۷ اکتبر معادلات منطقه را تغییر داد؟

8:00 - 17 مهر 1403
کد خبر: ۴۷۹۷۲۱۴
دستاوردهای طوفان‌الاقصی؛ چگونه ۷ اکتبر معادلات منطقه را تغییر داد؟
عملیات طوفان‌الاقصی به‌عنوان شکستی فراگیر برای رژیم صهیونیستی، معادلات منطقه را دچار دگرگونی کرده و به نفع محور مقاومت تغییر داد.

خبرگزاری میزان – همزمان با سالروز آغاز عملیات طوفان‌الاقصی، رژیم صهیونیستی با انتشار بیانیه‌ای گزارش داد که از زمان آغاز این عملیات تاکنون ۷۲۶ نظامی صهیونیست به هلاکت رسیده‌اند.

براساس این بیانیه، از آغاز طوفان‌الاقصی تاکنون بیش از ۱۳ هزار و ۲۰۰ موشک از غزه و حدود ۱۴ هزار و ۴۰۰ موشک از لبنان به سمت اسرائیل شلیک شده است.

همچنین ارتش رژیم صهیونیستی گزارش داد از ۷ اکتبر گذشته ۴ هزار و ۵۷۶ نظامی صهیونیست زخمی شده‌اند که حال ۶۹۶ نفر از آن‌ها وخیم است.

شکست رژیم صهیونیستی در خنثی‌سازی عملیات مقاومت در سالروز طوفان‌الاقصی

همزمان با سالروز عملیات طوفان‌الاقصی، گردان‌های القسام، شاخه نظامی جنبش مقاومت اسلامی حماس، تل‌آویو و مناطق گسترده‌ای را در اراضی اشغالی هدف قرار داد.

این عملیات موجب وارد شدن خسارات گسترده‌ای شده و به زخمی شدن چند صهیونیست منجر شد.

رسانه‌های عبری‌زبان در واکنش به این عملیات مقاومت فلسطین نوشتند که ارتش رژیم صهیونیستی باز هم نتوانسته حمله موشکی را که از غزه انتظار داشت، خنثی کند.

این رسانه‌ها تاکید کردند که شکست ارتش در خنثی کردن حمله موشکی حماس به این معنی است که توانایی فرماندهی و کنترل این جنبش تضعیف نمی‌شود.

اما پیامد‌هایی که طوفان‌الاقصی برای رژیم صهیونیستی به همراه داشته محدود به این موارد جزئی نیست و ابعادی بسیار گسترده‌تر در سطح منطقه و جهان دارد.

بدترین شکست امنیتی و نظامی در تاریخ رژیم صهیونیستی

زندگی صهیونیست‌ها در سال گذشته تحت‌الشعاع آسیب‌های روحی بسیاری درپی عملیات طوفان‌الاقصی قرار گرفته است.

این عملیات بدترین فاجعه در تاریخ رژیم صهیونیستی بود که باعث شد این رژیم از شکست ارتش خود متزلزل شود.

علاوه بر این حمله غافلگیرانه حماس، بدترین شکست امنیتی در تاریخ رژیم صهیونیستی به شمار می‌رود.

از سوی دیگر، رژیم صهیونیستی در تلافی این عملیات دست به نسل‌کشی بی‌سابقه‌ای زده و غیرنظامیان را در یک سال اخیر هدف قرار داده است.

این کارزار نسل‌کشی تاکنون به شهادت حدود ۴۳ هزار نفر منجر شده که براساس جدیدترین گزارش وزارت بهداشت فلسطین حدود ۶۰ درصد از آن‌ها کودکان هستند.

با وجود جنایت‌های گسترده‌ای که رژیم صهیونیستی در یک سال اخیر مرتکب شده و با موفقیت‌های ادعایی عملیاتی و اطلاعاتی، یک سوال در سراسر اراضی اشغالی وجود دارد؟ چه کسی مسئول شکست در پیش‌بینی حمله ۷ اکتبر حماس است؟

به نظر می‌رسد بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی و مدیران اطلاعاتی او در یک بازی سرزنش قرار گرفته‌اند و هر یک از طرفین گزارش‌های متناقضی در این زمینه ارائه می‌دهند.

پاسخ کوتاه این است که هر دو مسئول هستند؛ برای تطبیق ادعاها، باید عمیق‌تر به این نکته توجه کرد که دقیقا هشدار اولیه صادر شده از سوی سازمان‌های اطلاعاتی رژیم صهیونیستی چیست.

شکست نهاد‌های اطلاعاتی در جمع‌آوری اطلاعات در مورد اهداف خاص دشمن می‌تواند عواقب بزرگی داشته باشد؛ زمانی که خصومت بین دو طرف به‌قدری شدید باشد که مانع جمع‌آوری و آسیب‌پذیری آن در جهت نادرست شود، این شکست‌ها قابل‌توجه است.

بسیاری از جنبه‌های عملیات طوفان‌الاقصی در ۷ اکتبر نامشخص، مبهم و مورد بحث باقی‌مانده است؛ برخی از تحلیل‌گران، جامعه اطلاعاتی آمریکا و حتی خود سران رژیم صهیونیستی به تعجب از سهولت در شکستن دیوار مرزی و همچنین کندی واکنش این رژیم اشاره کرده‌اند.

اذعان مقام‌های صهیونیست به شکست در ۷ اکتبر

مقام‌های رژیم صهیونیستی تاکنون بار‌ها و در سطوح مختلف به شکست در عملیات طوفان‌الاقصی اذعان کرده‌اند.

به‌تازگی یوآو گالانت، وزیر جنگ رژیم صهیونیستی، حمله حماس در ۷ اکتبر را «بزرگ‌ترین شکست» در تاریخ ارتش این رژیم توصیف کرد.

گالانت طی نشستی در مجمع ستاد کل ارتش رژیم صهیونیستی، اذعان کرد که این مجمع امسال بزرگ‌ترین شکست را در تاریخ ارتش اسرائیل تجربه کرده است.

همچنین هرزی هالیوی، رئیس ستاد ارتش رژیم صهیونیستی، گفت: یک سال تمام از ۷ اکتبر گذشته است که طی آن ما نتوانستیم ماموریت خود را برای دفاع از شهروندان خود انجام دهیم.

۷ اکتبر و دگرگونی معادلات منطقه

پایگاه سی‌ان‌ان، در گزارشی با اشاره به عملیات طوفان‌الاقصی نوشت: تقریبا غیرممکن است که زندگی در اسرائیل را قبل از شروع حملات ۷ اکتبر در یک سال پیش که به یاد بیاوریم؛ فایده کمی وجود دارد، زیرا آن زندگی برای همیشه از بین رفته است.

فراتر از مرز‌های اراضی اشغالی هم همین‌طور است و رژیم صهیونیستی و دشمنانش همگی شاهدان بازسازی معماری دیپلماتیک و سیاسی منطقه در مقیاسی هستند که می‌تواند با تحولات درگیری کشورهای عربی و این رژیم در نیم قرن پیش رقابت کند.

انتهای پیام/



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *