گفت‎وگو|

دستاوردهای عملیات طوفان‌الاقصی علیه رژیم صهیونیستی؛ تغییر معادله میدانی به نفع محور مقاومت

7:45 - 16 مهر 1403
کد خبر: ۴۷۹۶۹۶۸
دستاوردهای عملیات طوفان‌الاقصی علیه رژیم صهیونیستی؛ تغییر معادله میدانی به نفع محور مقاومت
رژیم صهیونیستی پس از یک سال نسل‌کشی در نوار غزه در رسیدن به اهداف خود با شکست سنگینی مواجه شده است.

خبرگزاری میزانروز ۷ اکتبر سال ۲۰۲۳ (۱۵ مهر ۱۴۰۲)، جنبش مقاومت اسلامی حماس در عملیاتی غافلگیرانه، رژیم صهیونیستی را هدف قرار داد، به‎گونه‌ای که این حمله نهاد‌های امنیتی، اطلاعاتی و نظامی رژیم صهیونیستی را در شوک فرو برد.

مقام‌های رژیم صهیونیستی به شکست خود در عملیات طوفان‌الاقصی اذعان کرده‌اند و به راه انداختن جنگ غزه و آغاز نسل‌کشی غیرنظامیان نتوانسته به این رژیم در جبران شکست خود کمک کند.

بحران اقتصادی رژیم صهیونیستی

در سه ماهه آخر سال ۲۰۲۳، براساس ارقام اداره مرکزی آمار خود رژیم صهیونیستی، تولید ناخالص داخلی اراضی اشغالی سالانه ۱۹.۴ درصد کاهش یافت.

به‌عنوان مثال، بخش ساخت‌وساز در ۲ ماه اول جنگ حدود یک‌سوم کاهش یافت و کشاورزی نیز آسیب دید و تولید در برخی مناطق یک‌چهارم کاهش یافت.

هزاران کارگر خارجی به کشور خود بازگشتند، کارگران فلسطینی -نیروی کار کلیدی دیگر- شاهد لغو مجوز ورود خود (ساکنان غزه) یا توقف (آن‌ها در کرانه باختری) بودند.

علاوه بر این، بسیاری از صهیونیست‌ها که در بخش کشاورزی کار می‌کردند به سایر نقاط اراضی اشغالی تخلیه شدند یا به‌عنوان نیرو‌های ذخیره فراخوانده شدند.

برآورد می‌شود که تا ۶۰ هزار شرکت صهیونیستی ممکن است در سال ۲۰۲۴ به دلیل کمبود کارکنان، اختلال زنجیره تامین و کاهش اعتماد تجاری مجبور به تعطیلی شوند.

بندر ایلات در جنوب اراضی اشغالی به دلیل کاهش ۸۵ درصدی فعالیت در نتیجه محاصره کشتی‌ها در دریای سرخ از سوی ارتش یمن اعلام ورشکستگی کرد.

اگر جبهه شمالی به‌طور کامل با حزب‌الله لبنان باز شود، همه بنادر اراضی اشغالی به‌ویژه حیفا غیرفعال خواهند شد؛ تنها استثنا اشدود است، اگرچه با موشک‌هایی از لبنان، یمن و عراق به‌راحتی قابل دسترسی است.

عادی‎‌سازی موجودیت صهیونیستی با همسایگان برعکس شده است؛ به‎تازگی محمد بن‌سلمان، ولیعهد عربستان، اعلام کرد که این کشور تا زمانی که کشور فلسطین به رسمیت شناخته نشود، با رژیم صهیونیستی روابط برقرار نخواهد کرد.

شاید مهم‌تر از همه، تصویر رژیم صهیونیستی و ارتش آن به‌عنوان استراتژیست‌های نظامی پیچیده، با راه‌اندازی طوفان‌الاقصی و با این حقیقت مشهود که پس از یک سال، مقاومت فلسطینیان در غزه شکست نخورد، کاملا تضعیف شده است.

پیش از این مقام‌های ارتش رژیم صهیونیستی و از جمله دانیل هاگاری، سخنگوی ارتش این رژیم اذعان کردند که هدف متوهمانه از بین بردن حماس دست‌نیافتنی است.

فرسایش حمایت از رژیم صهیونیستی در افکار عمومی غرب

در واقع، صهیونیسم در هر زمینه‌ای با شکست مواجه است، این امر حتی در مطبوعات در اراضی اشغالی بیان شده است.

مشهودترین و ملموس‌ترین تغییر در غرب، فرسایش حمایت از موجودیت روبه‌زوال رژیم صهیونیستی بوده است.

این امر پیش از هر چیز در یک قطبش قابل‎توجه آشکار شده است؛ توده جهانی مردم بیشتر طرفدار فلسطین شده‌اند و در مورد آن پرسروصداتر شده‌اند.

در غزه و کرانه باختری، حمایت از حماس افزایش یافته در حالی که تشکیلات خودگردان فلسطین حتی از محبوبیت کمتری برخوردار شده است.

افکار عمومی در آمریکا و انگلیس و جهان به سمت فلسطینی‌ها تغییر کرده است؛ همچنین می‌توان شاهد تغییر در روشی بود که اعتبار استدلال‌های کلیدی صهیونیست‌ها از بین رفته است.

رنگ باختن ادعای حق دفاع  برای رژیم صهیونیستی

به‌اصطلاح حق دفاع از خود برای «اسرائیل» به‌ویژه از سوی چهره‌هایی مانند فرانچسکا آلبانیز، گزارشگر ویژه سازمان ملل، تضعیف شده و به چالش کشیده شده است.

این ادعا که «اسرائیل» حق وجود دارد یا باید وجود داشته باشد نیز مورد انتقاد گسترده قرار گرفته است؛ یک نظرسنجی در انگلیس به‎‌تازگی نشان داد که ۵۴ درصد از جوانان ۱۸ تا ۲۴ ساله با این جمله که «کشور اسرائیل نباید وجود داشته باشد» موافق بودند.

ناتوانی رژیم صهیونیستی در تغییر معادله میدانی در غزه

در همین رابطه حسن هانی‌زاده، کارشناس و تحلیل‌گر مسائل منطقه غرب آسیا، در گفت‌وگو با میزان ضمن اشاره به دستاورد‌های عملیات طوفان‌الاقصی، گفت: با گذشت یک سال از عملیات طوفان‌الاقصی و علیرغم آسیب‌های واردشده به مردم غزه، شهادت بیش از ۴۲ هزار نفر و مجروح شدن بیش از ۹۷ هزار نفر و تخریب زیرساخت‌های غزه، اما رژیم صهیونیستی نتوانسته معادله میدانی را در شهر کوچک غزه تغییر دهد.

 

سالروز عملیات طوفان‌الاقصی؛ رژیم صهیونیستی منزوی‌تر از همیشه

 

تحلیلگر مسائل بین‌‎الملل با اشاره به اینکه رژیم صهیونیستی از تجهیزات و جنگ‌افزار‌های فوق‌مدرن در این جنگ استفاده کرده است، اظهار کرد: با وجود این، روحیه مقاومت و جهاد در میان مردم فلسطین بالاست و همین مسئله باعث شکست رژیم صهیونیستی در طول یک سال گذشته بوده است.

تلفات گسترده رژیم صهیونیستی درپی عملیات طوفان‌الاقصی 

هانی‎زاده، تاکید کرد: با وجود سکوت جامعه جهانی و ناتوانی نهاد‌های بین‌المللی در دفاع از ملت فلسطین و به‌طور مشخص مردم غزه، این رژیم همچنان به جنایت‌های خود ادامه می‌دهد.

هانی‌زاده با اشاره به تلفات و خسارت‎های گسترده رژیم صهیونیستی در یک سال گذشته، تصریح کرد: رژیم صهیونیستی نیز در یک سال گذشته متحمل خسارات و تلفات گسترده‌ای شده است.

کارشناس مسائل منطقه در تشریح تلفات رژیم صهیونیستی درپی عملیات طوفان‌الاقصی، گفت: بیش از ۲ هزار کشته، ۹ هزار زخمی، انهدام بسیاری از تانک‌های مرکاوا، فرار ۱۵ هزار سرباز از بدنه ارتش رژیم صهیونیستی، هزینه یکصد میلیارد دلاری در جنگ غزه از جمله خسارات و تلفاتی هستند که رژیم صهیونیستی متحمل شده است.

وی با بیان اینکه این‌ها نشانه شکست قطعی رژیم صهیونیستی است، اضافه کرد: با توجه به اینکه ۲ میلیون نفر از صهیونیست‌ها در پناهگاه‌ها به سر می‌برند و یک میلیون صهیونیست آماده خروج از اراضی اشغالی و مهاجرت دائمی به آمریکا و کشور‌های اروپایی هستند. اوضاع در اراضی اشغالی در زمینه‌های گوناگون آشفته است.

دستاورد‌های طوفان‌الاقصی در سطح منطقه و جهان

کارشناس مسائل غرب آسیا با اشاره به دستاورد‌های عملیات طوفان‌الاقصی در سطح منطقه‌ای و بین‌المللی، تصریح کرد: آنجه مسلم است اینکه معادله میدانی و نظم نوین جهانی، آنچه که غربی‌ها تعریف کرده‌اند با شکست مواجه شده و محور مقاومت در حال حاضر تعیین‌کننده است.

به گفته وی، در حال حاضر وضعیت منطقه به‌گونه‌ای است که شرایط به‌نفع محور مقاومت تغییر کرده و محور مقاومت در تغییر معادلات جنگی، نظامی و سیاسی منطقه کاملا موثر بوده است.

هانی‌زاده با اشاره به اینکه رژیم صهونیستی در مرحله فروپاشی داخلی قرار دارد، گفت: آمریکایی‌ها هم قادر به کمک عملی یا سیاسی در این زمینه به رژیم صهیونیستی نیستند و این در حالی است که آمریکا کمک‌های مالی، لجستیکی و نظامی در اختیار رژیم صهیونیستی قرار می‌دهد؛ با وجود این کمک‌ها تحولات منطقه به‌سمتی پیش می‌رود که آمریکا و رژیم صهیونیستی در منطقه به حاشیه رانده خواهند شد و این محور مقاومت است که در آینده مدیریت منطقه را برعهده خواهد داشت.

انتهای پیام/



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *