مجتمع دادگاه صلح در کهنوج افتتاح شد

12:07 - 16 مهر 1403
کد خبر: ۴۷۹۷۱۵۴
دسته بندی: قضایی ، حقوقی
مجتمع دادگاه صلح در کهنوج افتتاح شد
رئیس کل دادگستری استان کرمان در حاشیه افتتاح دادگاه صلح شهرستان کهنوج گفت: در ارجاع پرونده‌ها به دادگاه صلح محدودیتی وجود ندارد و از قضات درخواست دارم حتما از این ظرفیت استفاده بیشتری کنند، تا از ورود پرونده‌های کم اهمیت‌تر به سیستم قضایی جلوگیری شود.

خبرگزاری میزان - حجت‌الاسلام والمسلمین حمیدی، رئیس کل دادگستری کرمان و مهدی بخشی، دادستان کرمان در جریان سفر به شهرستان کهنوج و به منظور پایش نحوه خدمت رسانی به مردم، از دادسرای عمومی و انقلاب این شهرستان بازدید کردند.

دادستان عمومی و انقلاب مرکز استان کرمان گفت: در راستای تکلیف نظارتی دادستان مرکز استان بر دادسرا‌های استان، بازدید از مجتمع‌های قضایی جنوب استان کرمان در دستور کار مسئولان قضایی قرار گرفته و برخورد قاطع با مجرمین از اولویت‌های دادستانی در استان کرمان است.

گفتنی است مقامات قضایی استان ضمن مشاهده روند رسیدگی‌ها در شعب مختلف این دادسرا، با هدف بهبود روند فعالیت‌های انجام شده در جریان آمار ورودی پرونده‌ها و عملکرد این مجتمع قضایی قرار گرفتند و بر لزوم دقت نظر در روند تحقیقات، تسریع در رسیدگی و اجرای احکام و پرهیز از اطاله دادرسی تأکید کردند.

همچنین مسئولان قضایی ضمن دیدار صمیمانه و رو در رو با قضات و کارکنان دادسرای عمومی و انقلاب شهرستان کهنوج، دستورات لازم را به‌منظور تسریع در روند رسیدگی‌ها و تکریم و رفاه حال مراجعان صادر کردند.

حجت الاسلام والمسلمین ابراهیم حمیدی در حاشیه افتتاح دادگاه صلح شهرستان کهنوج گفت: پس از جذب کارکنان شورای حل اختلاف در دادگاه صلح، سابقه کاری کارکنان به سنوات خدمت آن‌ها اضافه خواهد شد تا با همان توان و انگیزه سابق در دادگاه صلح کار کنند.

رئیس کل دادگستری استان کرمان گفت: در قانون جدید شورای حل اختلاف زمینه جذب ۱۰ هزار نفر در دادگاه صلح فراهم شده است و اولویت جذب با کارکنان شورای حل اختلاف است.

وی با اشاره به این مطلب که شورا‌های حل اختلاف به وظیفه ذاتی خود که برقراری صلح و سازش است بازگشتند، گفت: در قانون جدید دیگر شورا‌های حل اختلاف رایی وجود ندارند و شورا‌ها صرفا به برقراری صلح و سازش اقدام می‌کنند.

رئیس کل دادگستری استان کرمان بیان کرد: در ارجاع پرونده‌ها به دادگاه صلح محدودیتی وجود ندارد و از قضات درخواست دارم حتما از این ظرفیت استفاده بیشتری کنند، تا از ورود پرونده‌های کم اهمیت‌تر به سیستم قضایی جلوگیری شود.

وی گفت:با اجرای قانون جدید شورا‌های حل اختلاف در هر شهرستانی چند شعبه دادگاه صلح راه اندازی می‌شود، زیرا تجمیع شعب دادگاه‌های صلح در یک مکان نهایتا سرعت رسیدگی به کار مراجعین افزایش پیدا خواهد کرد.

وی تصریح کرد: در دادگستری شهرستان کهنوج فعلاً دو شعبه دادگاه صلح در کنار دو شعبه شورای حل اختلاف مستقر شده است و به تناسب نیاز شهرستان، احتمالا تعداد شعب افزایش پیدا کند.

رئیس کل دادگستری استان کرمان درباره وضعیت کارکنان شورای حل اختلاف با تصویب قانون دادگاه صلح گفت: سیاست قوه قضاییه برای حفظ اعضای شورا مخصوصا دبیران شورای حل اختلاف است بدین نحو که حتی المقدور از این افراد در دادگاه صلح استفاده خواهد شد.

وی افزود: در تبصره ۲ ماده ۱۲ قانون شورا‌های حل اختلاف این تجویز داده شده است که در معیت هر شعبه دادگاه صلح چند نفر از دبیران شورای حل اختلاف جهت برقراری صلح و سازش حضور داشته باشند.

شعب حل اختلاف در کهنوج صدرصد الکترونیک هستند

حجت‌الاسلام والمسلمین محمدامیر ابراهیمی در حاشیه آئین افتتاح دادگاه صلح شهرستان کهنوج بیان کرد: تجهیزات لازم به شعب شورا‌های حل اختلاف شهرستان کهنوج جهت انجام صدرصد کار‌ها به صورت الکترونیکی اعطا شده است.

معاون حل اختلاف دادگستری استان کرمان گفت: رسیدگی به پرونده‌ها در شورا‌های حل اختلاف کهنوج صد درصد الکترونیک انجام می‌شود.

وی افزود: بهتر است بعد از اجرا شدن قانون جدید شورا‌های حل اختلاف، پرونده‌ها را یکجا از شورای حل اختلاف کسر نکنند و به مرور پرونده‌ها را به دادگاه صلح ارجاع دهند.

حجت الاسلام والمسلمین ابراهیمی در پایان گفت: در پایان اردیبهشت ماه سال جاری موجودی پرونده‌ها در شعب شورا‌های حل اختلاف شهرستان کهنوج ۱۵۰ مورد بوده است، که این حاکی از موثر بودن شورا‌های حل اختلاف در این شهرستان بوده است.

انتهای پیام/



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *