گزارش|

بررسی گزینه‌های خارجی و داخلی نیمکت استقلال/ شانس کدام مربی بیشتر است؟

0:20 - 12 مهر 1403
کد خبر: ۴۷۹۶۴۳۰
دسته بندی: ورزشی ، فوتبال
بررسی گزینه‌های خارجی و داخلی نیمکت استقلال/ شانس کدام مربی بیشتر است؟
طولی نکشید که بعد از رفتن جواد نکونام از استقلال و آمدن سرمربی موقت، همچنان گمانه‌زنی‌ها برای انتخاب سرمربی اصلی باشگاه ادامه‌دار باشد.

خبرگزاری میزان - استقلال در روزهای اخیر و پس از شکست‌های تلخ در دربی و جدال برابر السد قطر با یک بحران عظیم مواجه شد، تا حدی که جواد نکونام رفتنی شد و استعفای خود را به هیئت مدیره این باشگاه ارائه کرد. وی بعد از هفته‌ها به این نتیجه رسید که در آشفته بازار آبی‌پوشان نمی‌تواند راه به جایی ببرد و در تفکرات تاکتیکی و ارتباط خود با مدیران این باشگاه مشکل دارد.

بعد از رفتن نکونام، سهراب بختیاری‌زاده به عنوان سرمربی موقت به استقلال آمد که رضایت هواداران و پیشکسوتان این باشگاه را نیز در پی نداشت و استقبال خوبی از او نشد. باشگاه استقلال با انتشار بیانیه‌ای اعلام کرد که بختیاری‌زاده به صورت موقت فعالیت می‌کند و هدف این باشگاه جذب یک سرمربی بزرگ و درجه یک خارجی است.

بررسی‌های خبرنگار میزان نشان می‌دهد، گزینه‌های مطلوبی برای هدایت سکان فنی استقلال در شرایط فعلی وجود ندارد و تمامی مربیان خوب در تیم‌های مختلف خاورمیانه به کار گرفته شده‌اند. با این حال استقلالی‌ها ادعا می‌کنند بعد از فیفادی و تعطیلات فیفا، با گزینه‌های مدنظر خود صحبت می‌کنند. براساس اطلاعات به دست‌آمده می‌توان از مربیان زیر به عنوان گزینه‌های نیمکت استقلال نام برد هر چند ممکن است طی روزهای پیش رو اتفاقات جدید رخ دهد و معادلات تغییر کند.

پائولا تورا

این سرمربی برزیلی ۵۰ ساله یکی از گزینه‌های باشگاه استقلال است که سابقه دستیابی به پنج عنوان قهرمانی در لیگ برزیل را دارد و هدایت تیم ویتوریا گیماریش نیز در کارنامه او دیده می‌شود. پائولو تورا سابقه دستیاری فیلیپ اسکولاری را نیز در کارنامه دارد. این سرمربی به نسبت گزینه‌های ضعیف مطرح‌شده شرایط بهتری دارد.

سرگئی جکوروویچ

گفته می‌شود معمر ممیشوویچ ایجنت بوسنیایی که در صبای قم مترجم لوکا بوناچیچ بود و رابطه نزدیکی هم با احمد شهریاری دارد، سرگی جکوروویچ کروات‌تبار را به عنوان یکی از اصلی‌ترین گزینه‌های مدیران هلدینگ به باشگاه معرفی کرده است. جکوروویچ که اخیراً از هدایت دینامو زاگرب برکنار شده، البته کارنامه قابل دفاعی دارد.

وی در فصل گذشته لیگ کرواسی، به‌عنوان بهترین مربی فصل انتخاب شد. این مربی سابقه همکاری با صادق محرمی را هم دارد و در نهایت با چندین جام قهرمانی دیناموزاگرب را ترک کرد. گفته می‌شود این ایجنت دو بازیکن پرحاشیه بوسنیایی را به استقلال آورده بود.

 

بررسی گزینه‌های خارجی و داخلی سرمربی‌گری استقلال/ بعد از بختیاری‌زاده چه کسی می‌آید؟

ریکاردو ساپینتو

این سرمربی پرتغالی جنجالی و محبوب آبی‌ها که سابقه هدایت این باشگاه را در کارنامه دارد، در اینستاگرام خود برای بازگشت به باشگاه، اعلام آمادگی کرده است که البته با استقبال بخش قابل توجهی از هواداران استقلال هم مواجه شده است. وی جزو مربیان سابقی است که شانس بالایی برای هدایت فنی اسقلال دارد و برخلاف شفر که هم‌اکنون سن بالایی دارد و استراماچونی که پالس مثبتی به باشگاه ارسال نکرده است، شرایط مطلوب تری دارد. 

البته یکی از ایراداتی که به این مربی می‌گیرند بستن پنجره نقل و انتقالاتی استقلال بابت دریافت مطالباتش و شکایت به فیفا است. ساپینتو فصل گذشته آپوئل نیکوزیا را به عنوان قهرمانی لیگ قبرس رساند و سهمیه حضور در مرحله مقدماتی لیگ قهرمانان اروپا را کسب کرد.

یکی دیگر از انتقاداتی که به این مربی پرهیجان می‌کنند رفتار تند و عصبانیت بیش از حد اوست که اتفاقاً در مدتی که روی نیمکت استقلال بود چندین بار کار دستش داد و در نهایت منجر به محرومیت ۴ ماهه‌اش از سوی کمیته انضباطی فدراسیون فوتبال شد که اگر به ایران برگردد، این محرومیت فعال می‌شود.

البته ساپینتو برای مذاکره درباره مطالبات گذشته‌اش هم چراغ سبز نشان داده و گفته خیلی در این خصوص سخت‌گیری ندارد.

 

بررسی گزینه‌های خارجی و داخلی سرمربی‌گری استقلال/ بعد از بختیاری‌زاده چه کسی می‌آید؟

آندره‌آ استراماچونی

این سرمربی ایتالیایی، همواره طی مدت اخیر که به عنوان کارشناس در برنامه‌های ورزشی تلویزیون ایتالیا شرکت داشته، به نیکی از فوتبال ایران یاد کرده است و بعید نیست اگر بودجه استقلال برای جذب سرمربی بالا باشد، این سرمربی به جمع آبی‌پوشان برگردد. باشگاه استقلال طبق شنیده‌ها بودجه ۸۵۰ هزار دلاری برای تعیین سرمربی خارجی در نظر گرفته است.

البته بسیاری از هواداران استقلال باوجود خاطرات نصفه و نیمه خوبی که از این مربی دارند بابت اتفاقاتی که به خاطر دریافت مطالباتش به خصوص سال دوم قراردادش که هیچ زحمتی بابت آن نکشید دلخور و ناراحت هستند.

استرا در آن زمان تنها چند هفته روی نیمکت آبی‌پوشان نشست و نتایج چندان قابل توجهی هم نگرفت، اما بابت همان چند بازی نه تنها دستمزد دو فصل خود را کامل دریافت کرد که چندین و چند بار هم غرامت دیرکرد آن دستمزد را از استقلال گرفت و به سختی نامه تائیدیه برای فیفا را به منظور باز شدن پنجره نقل و انتقالاتی استقلال امضا کرد.

 

بررسی گزینه‌های خارجی و داخلی سرمربی‌گری استقلال/ بعد از بختیاری‌زاده چه کسی می‌آید؟

فرهاد مجیدی

از امارات به گوش می‌رسد که فرهاد مجیدی هم نیم‌نگاهی به نیمکت استقلال دارد و برخلاف اظهارات نزدیکان او مبنی بر پیشنهاد تیم‌های اماراتی، این سرمربی با یکی از مدیران مهم و مطرح استقلال در روزهای اخیر، صحبت کرده است و پالس‌های مثبتی نیز برای حضور در استقلال برای فصل آینده داده است.

گفته می‌شود در صورتی که استقلال موفق به جذب گزینه مطلوب خارجی نشود، باید بار دیگر شاهد بازگشت مجیدی به این تیم باشیم تا شاید رضایتِ بخشی از هواداران جلب شود. از سوی دیگر عنوان می‌شود مجیدی ادعا کرده تنها در صورتی به تیم اضافه می‌شود که فصل تمام شده باشد و بتواند ترکیب مورد نظر خود را برای فصل جدید ببندد.

کیکه سانچز فلورس

یکی دیگر از گزینه‌های استقلال کیکه سانچز فلورس سرمربی باسابقه اسپانیایی است که تجربه کار در ختافه، والنسیا، اتلتیکو مادرید، اسپانیول، سویا، واتفورد انگلیس و العین و شباب الاهلی امارات را در کارنامه پربار خود دارد. او پیش از انتخاب گاریدو به عنوان سرمربی پرسپولیس، جزو گزینه‌های قرمز‌ها بود و ظاهراً در صورت فراهم شدن بودجه کافی، برای پیوستن به استقلال بی‌تمایل نیست.

اروه رنار

سرمربی سرشناس فرانسوی که از مدت‌های پیش به عنوان گزینه تیم ملی فوتبال ایران نامش مطرح بود، سابقه کار در تیم‌های ملی ساحل عاج، مراکش و عربستان سعودی را دارد. اروه رنار تا یک ماه پیش سرمربی تیم زنان فرانسه بود و در حال حاضر آزاد است. اما چون چند سال است که در رده ملی فعالیت می‌کند، توافق با او و آوردنش به فوتبال باشگاهی ایران دشوار است.

شنیده شده یکی از مدیران تاثیرگذار باشگاه استقلال از طریق واسطه‌ها با او صحبت کرده و پیشنهاد حضور در استقلال را داده، اما وی عدم تمایل خود برای ورود به فوتبال باشگاهی ایران را اعلام کرده است و ادعا کرده اگر روزی هم به ایران بیاید، تنها می‌تواند به هدایت تیم ملی ایران فکر کند.

انتهای پیام/



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *