فرصت ساخت‌وساز در کشور با تاخیر در ابلاغ وام جدید ساخت مسکن از بین می‌رود

9:02 - 13 مهر 1403
کد خبر: ۴۷۹۶۳۸۶
دسته بندی: اقتصاد ، عمومی
فرصت ساخت‌وساز در کشور با تاخیر در ابلاغ وام جدید ساخت مسکن از بین می‌رود
نماینده مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه تسهیلات بانک‌ها پایه اصلی ساخت مسکن در کشور هستند، گفت: اگر بانک‌ مرکزی در ابلاغ وام جدید ساخت مسکن تاخیر داشته باشد باعث از دست‌رفتن فرصت ساخت‌وساز در کشور خواهد شد.

خبرگزاری میزان - پرداخت وام ۸۰۰ میلیونی تسهیلات نهضت ملی مسکن در هجدهمین جلسه شورای عالی مسکن درتیرماه ۱۴۰۳ تصویب شد، اما هنوز از سوی بانک مرکزی ابلاغ نشده است.

عدم ابلاغ و اجرای آن از سوی بانک‌مرکزی مشکلات زیادی را در بخش مسکن برای متقاضیان ایجاد کرده است.

در همین راستا عبدالوحید فیاضی، نماینده مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با میزان با اشاره به تاخیر بانک‌مرکزی در ابلاغ وام جدید ساخت مسکن و از دست رفتن فرصت ساخت‌وساز مسکن در کشور گفت: همیشه پشتوانه سیاست‌های دولت در حوزه‌های توصیه‌ای، اجرای تعهدات بانکی است.

وی تاکید کرد: طبق قوانین بانک‌ها باید ۲۰ درصد از منابع خود را در حوزه مسکن هزینه کرده و تسهیلات ارائه دهند که متاسفانه این موضوع خیلی اجرایی نشده است.

این نماینده مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه بانک‌ها در خیلی از موارد همکاری لازم را ندارند، ادامه داد: همواره تاکیدمان به وزیر اقتصاد این بوده که باید نظارت صحیحی بر بانک‌ها داشته باشد.

فیاضی با اشاره به ضرورت توجه به تسهیلات ساخت مسکن از سوی نظام بانکی گفت: درحال حاضر ساخت مسکن به یکی از مسائل مهم کشور تبدیل شده و متاسفانه در شهری همچون تهران، شرایط اجاره‌نشینی بسیار دشوار شده است.

این نماینده مجلس شورای اسلامی تاکید کرد: ما حتماً نیازمند بازنگری در سیاست‌های حوزه مسکن و تسهیلات به این بخش هستیم.

وی با بیان اینکه تسهیلات بانک‌ها پایه و اساس ساخت مسکن در کشور است، ادامه داد: اگر بانک‌ها در پرداخت و ابلاغ تسهیلات جدید مسکن با تاخیر پیش روند کاری از پیش نخواهیم برد.

این نماینده مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه عدم ساخت مسکن به عوامل متعددی وابسته است، ادامه داد: ممکن است در بخشی امور از جمله عرصه ملک و یا در برخی از امور با زیرساخت‌های ناکافی مواجه شویم و با این حال ممکن است مشکلات بانکی هم مزید برعلت شود؛ بنابراین همواره چند عامل در این بخش مشکل ساز بوده است.

 فیاضی تصریح کرد: بانک‌ها در ارائه تسهیلات ساخت مسکن تکالیف خود را به‌صورت ۱۰۰ درصد انجام نداده‌اند و اگر این مدیریت به همین شکل پیش رود، قطعاً بانک‌ها از ارائه تسهیلات ساخت مسکن به مردم گریز خواهند کرد.

فیاضی با اشاره به رشد قیمت مصالح ساختمانی و ضرورت ارائه تسهیلات ساخت مسکن به مردم تاکید کرد: رشد مصالح ساختمانی در ساخت مسکن تاثیر گذار است، اما تا زمانی که سیاست‌های حوزه مسکن اصلاح نشود، نمی‌توان روی صنایع وابسته به ساخت مسکن هم حسابی باز کرد.

این نماینده مجلس شورای اسلامی گفت: تاخیر بانک مرکزی در ارائه تسهیلات ساخت مسکن قابل قبول نیست و این بخش باید به تکالیفی که بر عهده دارد، عمل کند.

انتهای پیام/


برچسب ها: تسهیلات بانکی

ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *