گفت‌وگو|

لزوم ابلاغ مبلغ جدید تسهیلات ساخت مسکن از سوی بانک‌مرکزی

9:02 - 06 مهر 1403
کد خبر: ۴۷۹۴۸۶۷
دسته بندی: اقتصاد ، عمومی
لزوم ابلاغ مبلغ جدید تسهیلات ساخت مسکن از سوی بانک‌مرکزی
نماینده مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه بانک مرکزی هنوز نسبت به ابلاغ مبلغ جدید تسهیلات ساخت مسکن اقدام نکرده، گفت: با توجه به تورم در مصالح ساختمانی، ضرورت دارد تا وام تسهیلات مسکن به‌روزرسانی شده و این تسهیلات افزایش پیدا کند، این تصمیم در شورای عالی مسکن گرفته شده اما هنوز از سوی بانک مرکزی ابلاغ نشده است.

خبرگزاری میزان - پرداخت وام ۸۰۰ میلیونی تسهیلات نهضت ملی مسکن در ۶ تیر ۱۴۰۳ در هجدهمین جلسه شورای عالی مسکن تصویب شد، اما با گذشت حدود ۳ ماه از ابلاغ آیین‌نامه از سوی شورای‌عالی مسکن، هنوز از سوی بانک مرکزی ابلاغ نشده است.

عدم ابلاغ و اجرای آن از سوی بانک‌مرکزی مشکلات زیادی را در بخش مسکن برای متقاضیان ایجاد کرده که لازم است این مسئله مورد توجه قرار گیرد.

پیش از این سقف تسهیلات نهضت ملی مسکن ۵۵۰ میلیون تومان بوده است.

مسلم صالحی، نماینده مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با میزان با اشاره به اهمال بانک مرکزی در ابلاغ وام جدید ساخت مسکن و از دست‌رفتن فرصت ساخت‌وساز در کشور گفت: حوزه مسکن یکی از بخش‌های پیشران کشور بوده و می‌تواند بسیاری از بخش‌های اقتصادی را فعال و اشتغال‌زایی بالایی ایجاد کند.

وی با بیان اینکه ساخت مسکن یکی از وظایف اصلی دولت‌ها قلمداد می‌شود، اظهار کرد: درحال حاضر مسکن به یکی از نیازهای اصلی خانوارها در جامعه تبدیل شده و بخش عمده‌ای از سبد خانوار را به خود اختصاص داده است.

این نماینده مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه نباید اجازه دهیم مطالبات بخش مسکن روی هم انباشته شود، گفت: به‌واقع دولت‌ها باید برای ساخت‌وساز مسکن در کشور برنامه منسجمی داشته باشند و این برنامه نبای متوقف شود.

عضو کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه خانوارها با مشکلات معیشتی زیادی دست به گریبان هستند، تاکید کرد: این در حالی‌ است که تامین نیاز خانوار به مسکن هرروز بیشتر شده و حتی خانوارها در اجاره مسکن هم با مشکل مواجه‌اند؛ چرا که تورم در این بخش روزبه‌روز افزایش پیدا می‌کند.

صالحی با بیان اینکه یکی از اقدامات موثر در ساخت و تولید مسکن ارائه تسهیلات مناسب به مردم است تاکید کرد: متاسفانه بانک‌ها در سال‌های اخیر، ارائه تسهیلات بانکی به مردم را قفل کرده و حتی از تسهیلات خرد هم استنکاف می‌کنند. با این حال بانک‌ها باید در ارائه تسهیلات مسکن به مردم تلاش کرده و به وظایف خود در این بخش به‌درستی عمل کنند.

این نماینده مجلس شورای اسلامی با تاکید بر اینکه طبق قوانین، بانک‌ها باید ۲۰ درصد از منابع خود را در قالب تسهیلات، به بخش مسکن ارائه دهند، گفت: متاسفانه برخی بانک‌ها از ارائه تسهیلات مسکن استنکاف می‌کنند و این شرایط باعث شده تا مشکلات در بخش مسکن دوچندان شود.

عضو کمیسیون اجتماعی شورای اسلامی با بیان اینکه بانک مرکزی باید تسهیلات جدید وام مسکن را به‌درستی به بانک‌ها ابلاغ کند، اظهار کرد: تاخیر در این مسئله می‌تواند مشکلات زیادی را در بخش مسکن ایجاد کرده و موجب نارضایتی اقشار جامعه شود. همچنین با توجه به تورم در مصالح ساختمانی، ضرورت دارد تا وام تسهیلات مسکن به‌روزرسانی شده و این تسهیلات افزایش پیدا کند.

وی تاکید کرد: با توجه به وجود تورم در بخش مصالح ساختمانی، ضرورت دارد تا وام تسهیلات مسکن به‌روزرسانی شود و رقم این تسهیلات افزایش پیدا کند؛ این تصمیم در شورای عالی مسکن گرفته شده ولی هنوز بانک مرکزی نسبت به ابلاغ مبلغ جدید تسهیلات ساخت مسکن اقدام نکرده است.

صالحی تاخیر در ابلاغ تسهیلات جدید مسکن از سوی بانک مرکزی را عاملی برای از دست رفتن فرصت ساخت‌و‌ساز دانست و گفت: ابلاغ این تسهیلات با مبلغ جدید هیچ بار مالی جدیدی برای نظام بانکی ندارد چراکه طبق قانون، بانک‌ها باید ۲۰ درصد از کل تسهیلات پرداختی شبکه‌بانکی را به بخش مسکن اختصاص دهند.

انتهای پیام/



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *