شرایط دریافت بیمه بیکاری
خبرگزاری میزان- دریافت بیمه بیکاری شرایط و الزامات خاصی دارد که باید رعایت شود. در زیر به مهمترین شرایط قانونی برای دریافت بیمه بیکاری اشاره میشود:
۱. شرایط عمومی
سن: متقاضی باید حداقل ۱۸ سال و حداکثر ۵۵ سال سن داشته باشد.
سابقه بیمه: متقاضی باید حداقل ۶ ماه سابقه پرداخت حق بیمه به سازمان تأمین اجتماعی داشته باشد.
عدم کار: متقاضی باید به دلایل غیر ارادی (مانند اخراج یا کاهش شدید ساعات کار) بیکار شده باشد و به عبارتی از طرف کارفرما اخراج شده باشد یا به دلایل غیر ارادی شغل خود را از دست داده باشد.
۲. شرایط خاص
عدم دریافت مستمری: متقاضی نباید در حال دریافت مستمری از تأمین اجتماعی یا هر نوع بیمهای باشد.
عدم فعالیت تجاری: اگر متقاضی خوداشتغال باشد یا در فعالیتهای تجاری دیگری مشغول به کار باشد، نمیتواند از بیمه بیکاری استفاده کند.
نداشتن مانع قانونی: متقاضی نباید موانع قانونی برای دریافت بیمه بیکاری داشته باشد (مانند محکومیتهای قضایی).
۳. مدارک لازم
مدرک شناسایی: شناسنامه و کارت ملی.
سابقه بیمه: مستنداتی که نشاندهنده سابقه بیمه و میزان پرداخت حق بیمه باشد.
گواهی عدم اشتغال: نامهای از کارفرما یا سازمان مربوطه که بیکاری را تأیید کند.
تکمیل فرم درخواست: فرمهای مربوط به درخواست بیمه بیکاری که باید به تأمین اجتماعی ارائه شود.
۴. مراحل درخواست
مراجعه به سازمان تأمین اجتماعی: متقاضی باید به شعبه مربوطه سازمان تأمین اجتماعی مراجعه کرده و درخواست خود را ثبت کند. (درخواست به صورت الکترونیکی قابل ثبت می باشد.)
بررسی مدارک: مدارک متقاضی بررسی میشود و در صورت تأیید، بیمه بیکاری به او تعلق میگیرد.
انتهای پیام/