جولیان آسانژ: سازمان سیا به‌دنبال ربودن و ترور من بود

15:19 - 10 مهر 1403
کد خبر: ۴۷۹۶۱۴۵
دسته بندی: حقوق بشر ، عمومی
جولیان آسانژ: سازمان سیا به‌دنبال ربودن و ترور من بود
موسس ویکی‌لیکس طی نخستین سخنرانی خود در جمعی عمومی در شورای اروپا، گفت که سازمان سیا ربودن و ترور او را در زمانی که در سفارت اکوادور حضور داشت، طراحی کرده بود.

خبرگزاری میزان - جولیان آسانژ، موسس ویکی‌لیکس گفت که پس از سال‌ها حبس آزاد شد، زیرا به جرم روزنامه‌نگاری خود اعتراف کرده است. 

آسانژ در ماه ژوئن (تیر ۱۴۰۳) پس از ۵ سال حبس در یکی از زندان‌های انگلیس، پس از اعتراف به جرمش آزاد شد.

جرم او به‌دست آوردن و انتشار اسرار نظامی آمریکا بود؛ آزادی آسانژ طی توافقی با دادستان‌های وزارت دادگستری آمریکا حاصل شد. 

جولیان آسانژ پیش از دوران زندان، ۷ سال را در سفارت اکوادور در لندن اقامت داشت و در آنجا به دلیل آزار و شکنجه سیاسی درخواست پناهندگی کرد.

آسانژ در سخنرانی خود در شورای اروپا، با اشاره به اینکه در زمان حبسش کارزاری برای جرم‌انگاری روزنامه‌نگاری در سطح بین‌المللی مشاهده کرده بود، گفت: من می‌خواهم به‌طور کامل واضح بگویم، من امروز آزاد نیستم، زیرا این سازوکار (جرم‌انگاری روزنامه‌نگاری) به نتیجه رسید. 

موسس ویکی‌لیکس اظهار کرد: من امروز پس از سال‌ها زندانی بودن آزاد هستم، زیرا به جرم روزنامه‌نگاری اعتراف کردم؛ من به‌دلیل جست‌وجوی اطلاعات از یک منبع، گناهکار شدم؛ من به‌دلیل کسب اطلاعات از یک منبع مقصر شناخته شدم و به‌خاطر اطلاع‌رسانی به مردم درباره این اطلاعات مجرم شناخته شدم. 

استلا، همسر آسانژ، گفت که موسس ویکی‌لیکس برای رسیدن به سطح سلامتی و ذهنی مناسب پس از حبس طولانی به زمان نیاز دارد. 

جولیان آسانژ همچنین اظهار کرد: همسرم و پسر نوازدم نیز هدف قرار گرفتند؛ سازمان سیا ردیابی همسرم به‌طور دائمی را در دستور کار قرار داده و دستورالعمل‌هایی برای دریافت دی‌ان‌ای از پوشک پسر ۶ ماهه‌ام داده شد؛ این اظهارات براساس شهادت بیش از ۳۰ مقام اطلاعاتی فعلی و سابق آمریکا است که با مطبوعات آمریکایی گفتگو کرده‌اند. 

او در پایان گفت که آزادی بیان در یک دوراهی تاریک قرار دارد؛ اینکه بدانیم در دنیایی که اغلب براساس ایدئولوژی و منافع دچار جدایی شده، تعهد مشترکی برای حفاظت از آزادی‌های اساسی انسان، آزادی بیان و هرآنچه که از آن سرچشمه می‌گیرد در یک دوراهی تاریک باقی مانده، مسرّت‌بخش است. 

جولیان آسانژ، موسس ویکی‌لیکس، گفت: نگران هستم که برخی نهاد‌ها از وخامت اوضاع بیدار نشوند. بیایید همگی متعهد شویم که سهم خود را انجام دهیم تا اطمینان حاصل شود که نور آزادی هرگز خاموش نخواهد شد، جست‌وجوی حقیقت ادامه خواهد داشت، و صدای بسیاری از مردم به‌خاطر منافع درصد کمی از افراد، خاموش نخواهد شد.

آسانژ همچنین مایک پمپئو، مدیر وقت سیا را به راه‌اندازی کارزار تلافی‌جویانه علیه موسس ویکی‌لیکس و درحال توطئه برای ربودن و ترور او درحالی که به‌دنبال حفاظت در سفارت اکوادور بود، متهم کرد. 

انتهای پیام/



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *