سیاست‌های اروپا؛ عاملی برای رونق قاچاق انسان در مدیترانه مرکزی

9:59 - 10 مهر 1403
کد خبر: ۴۷۹۶۰۲۴
دسته بندی: حقوق بشر ، عمومی
سیاست‌های اروپا؛ عاملی برای رونق قاچاق انسان در مدیترانه مرکزی
کارشناسان معتقدند که سیاست‌های مرزی و ضدمهاجرتی اروپا باعث گسترش قاچاق انسان و همچنین اخاذی از مهاجران شده است.

خبرگزاری میزان - کشور‌های اروپایی طی ماه‌ها و سال‌های گذشته همواره به‌دلیل آنچه بحران ورود مهاجران می‌خوانند، سیاست‌های ضدمهاجرتی خود را تشدید کرده‌اند. 

در همین حال، یکی از موضوع‌هایی که از سوی کارشناسان مطرح شده، موضوع قاچاق مهاجران به اروپا است. 

تاثیر اقدام‌های مرزی اتحادیه اروپا بر افزایش قاچاق انسان

پایگاه اینفومایگرنت گزارش کرد که اقدام‌های مرزی اتحادیه اروپا بازار پررونقی را برای قاچاقچیان در دریای مدیترانه ایجاد کرده است.

یک واقعیت تلخ وجود دارد؛ مهاجران برای رسیدن به اروپا استثمار مالی را تحمل می‌کنند و قربانی شبکه پیچیده‌ای از قاچاقچیان انسان، باند‌های جنایت‌کار مسلح، شبه‌نظامیان و مجریان قانون می‌شوند. 

سیاست‌های اروپا؛ عاملی برای رونق قاچاق انسان در مدیترانه مرکزی

خروج از آفریقا به‌عنوان یک مهاجر با امید عبور از دریای مدیترانه برای رسیدن به اروپا یک تراژدی حبس و پرداخت جریمه است. 

براساس مطالعه انجام شده، قاچاقچیان مهاجر برای سفر خطرناک در دریای مدیترانه مرکزی به ازای هر نفر از ۲ هزار تا ۵ هزار دلار آمریکا (هزار و ۸۵۰ تا ۴ هزار و ۶۰۰ یورو) درخواست می‌کنند. این مسیر (مدیترانه مرکزی) مملو از خطر‌هایی از جمله سوءاستفاده، اخاذی و خطر غرق شدن است. 

استثمار مالی

تحقیقات اینفومایگرنت، که براساس ده‌ها مصاحبه با مهاجرانی که از مدیترانه مرکزی عبور کرده‌اند انجام شده، نشان داد که مهاجرانی که از آفریقا سفر می‌کنند، با استثمار مالی گسترده مواجه شده و طعمه قاچاقچیان انسان و واسطه‌های آن‌ها، باند‌های جنایت‌کار مسلح و مزدوران می‌شوند؛ همچنین برخی مقام‌های محلی نیز اقدام به اخاذی از مهاجران می‌کنند. 

کلر هیلی، یک افسر تحقیقاتی در دفتر مواد مخدر و جرم سازمان ملل (UNODC) و هماهنگ‌کننده دیده‌بان این دفتر بر قاچاق مهاجران، واقعیت نگران‌کننده‌ای را برجسته کرد؛ بودجه تخصیص‌یافته برای مکانیسم‌های کنترل مرزی اتحادیه اروپا و آفریقا ممکن است به جیب افرادی که از این وضعیت برای منافع مالی شخصی سوءاستفاده می‌کنند، ختم شود. 

وی اظهار کرد که پیوند‌های مستندی میان گروه‌های مختلف مسلح، شبه‌نظامیان، قاچاقچیان و مقام‌های آفریقایی و ... وجود دارد.

منابع مالی اختصاص ارائه‌شده از سوی اتحادیه اروپا به مشور‌های آفریقایی برای مدیریت کنترل مرزی به‌دلیل اتهام‌های سوءاستفاده و فساد با نظارت مواجه شده است.

سیاست‌های اروپا؛ عاملی برای رونق قاچاق انسان در مدیترانه مرکزی

گزارش شده که این بودجه، که برای تقویت امنیت مرز‌ها و بهبود شرایط برای مهاجران درنظر گرفته شده، به‌دست گروه‌های جنایتکار می‌رسد. این انحراف منابع نه‌تنها اهداف بشردوستانه و امنیتی مورد نظر را تضعیف می‌کند، بلکه می‌تواند نقض حقوق بشر در بازداشتگاه‌های کشور‌های آفریقایی را نیز تداوم بخشد.

سازمان‌های بین‌المللی مختلف مانند دیده‌بان حقوق بشر و همچنین اعضای پارلمان اروپا برای اطمینان از استفاده موثر و اخلاقی از این بودجه، درخواست‌هایی برای شفافیت و پاسخگویی بیشتر ارائه کرده‌اند.

مهاجران در مصاحبه‌ها از اصطلاح‌های مختلفی مانند مافیا، باندها، شبه‌نظامیان، قاچاقچیان و گارد ساحلی برای توصیف مجموعه متنوعی از بازیگران دخیل در صنعت قاچاق مهاجران و کنترل مرز استفاده کردند. 

افراد، خانواده‌های دارای فرزند و زنان باردار می‌توانند بارها در حال عبور از مدیترانه باشند زیرا به‌طور مکرر تز سوی گارد ساحلی مورد حمایت اتحادیه اروپا رهگیری و زندانی می‌شوند تا زمانی که بتوانند دوباره هزینه خروج را پرداخت کنند.

سیاست‌های اروپا؛ عاملی برای رونق قاچاق انسان در مدیترانه مرکزی

 

دریافت رشوه

برخی از مهاجران طی مصاحبه‌ها گفتند که گارد ساحلی مورد حمایت اتحادیه اروپا که با بودجه این اتحادیه تامین می‌شود، در ازای  بازداشت نکردن آن‌ها در دریای مدیترانه، از مهاجران و قاچاقچیان رشوه می‌گیرد.

فرانتکس، آژانس نظارت بر مرزهای اتحادیه اروپا نیز درخواست اینفومایگرنت را برای مصاحبه در این مورد رد کرد. 

کارشناسان می‌گویند که این‌ها تنها گوشه‌ای از چالش‌هایی است که مهاجران به‌دلیل سیاست‌های مهاجرتی اتحادیه اروپا با آن روبرو هستند.

انتهای پیام/



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *