دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام: کشور باید تا مرحله بازدارندگی توان نظامی خود را حفظ کند

14:07 - 09 مهر 1403
کد خبر: ۴۷۹۵۸۹۸
دسته بندی: سیاست ، عمومی
دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام: کشور باید تا مرحله بازدارندگی توان نظامی خود را حفظ کند
ذوالقدر در همایش گرامیداشت دفاع مقدس در آران و بیدگل، با اشاره به دستاورد‌های ۸ سال دفاع مقدس، بر لزوم تقویت توان نظامی کشور تا مرحله بازدارندگی تاکید کرد.

خبرگزاری میزان - به گزارش مجمع تشخیص مصلحت نظام، همایش دفاع مقدس، جبهه مقاومت گام دوم انقلاب اسلامی به مناسبت هفته دفاع مقدس در شهرستان آران و بیدگل استان اصفهان، با حضور مردم و سخنرانی محمدباقر ذوالقدر دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام برگزار شد.

در این مراسم که جمعی از فرماندهان دوران دفاع مقدس، فرماندار، شهردار و نماینده آران و بیدگل در مجلس شورای اسلامی نیز حضور داشتند، ذوالقدر ضمن گرامیداشت این ایام و یاد و خاطره ۲۲۰ هزار شهید دفاع مقدس و ۸۰۰ شهید پاکباخته آران و بیدگل تاکید کرد: ۶ هزار رزمنده از این منطقه به جنگ اعزام شدند و از لحاظ سرانه شهید و رزمنده، سرآمد شهر‌ها و مناطق کشور است.

وی در ادامه به تشریح اهمیت و بزرگداشت هفته دفاع مقدس پرداخت و اظهار داشت: مردم ما به عنوان یک سنت انقلابی روز آغاز دفاع مقدس و حماسه بزرگ ملت ایران است، در ۳۱ شهریور را جشن می‌گیرند. جنگ در ادبیات سیاسی و نزد ملت­ها رویدادی تلخ و امری نامطلوب و نامقبول قلمداد می‌شود، اما جنگ برای ملت ما عرصه دفاع از وطن و میدان جهاد فی سبیل­الله وجلوه­گاه نمایش بی­نظیر اراده و اقتدار ملی در دفاع از موجودیت، هویت و استقلال بود و لذا یک رویداد بی‌بدیل در تاریخ کشور محسوب می‌شود که مشابه آن را در تاریخ ایران بلکه جهان نمی‌توان یافت. دشمنان در این سال‌ها تلاش کرده­اند در این حقیقت بزرگ خدشه کنند و آنرا کوچک جلوه دهند لذا نباید بگذاریم از اهمیت و منزلت این حماسه بزرگ و بی­نظیر تاریخی کاسته شود.

دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام با اشاره به فرمایشات مقام معظم رهبری (مدظله العالی) در دیدار با جمعی از فرماندهان و پیشکسوتان دفاع مقدس گفت: باید حماسه دفاع مقدس را درست گزارش کرد. هم گزارش توصیفی و هم گزارش تبیینی و تحلیلی و علل، عوامل و وجوه مختلف این حادثه بزرگ و دستاورد‌های آنرا به درستی تشریح نمود.

ذوالقدر در ادامه به تبیین شرایط کشور در زمان آغاز جنگ تحمیلی پرداخت و گفت: حدود ۱۹ ماه بعد از پیروزی انقلاب اسلامی، در زمانی که نیرو‌های انقلاب و ملت ایران درگیر ساماندهی به وضع کشور بودند، این جنگ آغاز شد. در حالی که وضعیت کشور به دلیل شرایط انقلاب به ویژه در یکسال آخر در حالت بی­نظمی و بی‌ثباتی قرار داشت. گروه­های ضد انقلاب و وابستگان رژیم سابق ناامنی­های گسترده­ای را در کشور ایجاد کرده بودند، جبران ضعف­ها و مشکلات ناشی از سال‌ها حکومت­های ستمشاهی دغدغه اصلی نیرو‌های انقلاب بود و از سوی دیگر انسجام و وحدت سیاسی در مدیریت اجرائی کشور موجود نبود بگونه­ای که رئیس جمهور این کشور در نقش رهبر اپوزیسیون در مقابل امام (ره) و نیرو‌های انقلاب ایستاده بود، ارتش به عنوان ساختار اصلی نظامی کشور گرفتار بحران و ضعف مفرط بود. سپاه هنوز به عنوان یک نیروی نظامی شکل نگرفته بود و در بهترین حالت در حد یک نیروی شبه نظامی قلمداد می­شد.

وی افزود: در چنین شرایطی همسایه غربی ما با همه توان نظامی خود که از سوی قدرت‌های خارجی اعم از غرب سرمایه­داری و شرق کمونیستی حمایت می­شد، با سه سپاه، دوازده لشگر و ده‌ها تیپ زرهی،۳۶۰ هواپیمای جنگی، ۴۰۰ بالگرد و تعدادی بیشمار از تانک و توپ و ادوات جنگی با طراحی قبلی، به ایران هجوم آورد و در کمتر از ۲۰ روز ارتش عراق بدون هیچ مانع جدی حدود ۲۰ هزار کیلومتر مربع از سرزمین ما را اشغال کرد و حدود ۲ میلیون نفر را آواره کرد و تمامی زیرساخت‌های زندگی را در این وسعت منهدم نمود.

وی در ادامه به اهداف دشمن برای این تهاجم پرداخت و با ذکر مستنداتی نتیجه گرفت: دشمنان یک هدف حداقلی و یک هدف حداکثری داشتند. در واقع علت جنگ، تلاقی دو اراده بود؛ اراده رژیم بعث عراق و شخص صدام که عبور از اروند رود و اشغال خوزستان و تصرف مناطقی از مرز در جنوب غرب و غرب کشور بود و یک هدف حداکثری هم وجود داشت که نظام سلطه آن را دنبال می‌کرد و آن متوقف کردن انقلاب، براندازی نظام جمهوری اسلامی و اعاده سلطه بر کشور ایران بود.

ذوالقدر افزود ملت ایران با وجود همه ضعف­ها و مشکلات و عدم آمادگی‌ها به اتکاء ایمان الهی و ظرفیت­های انقلابی خود و با رهبری و فرماندهی بی­بدیل امام (ره) توانست جلوی پیشروی دشمن را بگیرد و او را در رسیدن به اهدافش ناکام بگذارد.

وی دفاع مقدس را شامل ۳ مرحله دانست مرحله اول، مقاومت و تثبیت متجاوز بود که مردم و نیرو‌های مسلح به صورت خودجوش و با فداکاری‌های مثال زدنی و با چنگ و دندان جلوی پیشروی دشمن را گرفته و آنرا زمین­گیر کردند. مرحله دوم، آزادسازی سرزمین‌های اشغالی بود که با طراحی­های دقیق و بسیج همه ظرفیت­های نظامی کشور طی چند عملیات بزرگ همه مناطق اشغالی از لوث وجود نیرو‌های متجاوز پاک شد و مرحله سوم تعقیب و تنبیه متجاوز بود که عملیات‌های بعد از فتح خرمشهر که تماماً در خاک عراق انجام شدند با این هدف صورت گرفت و طی شش سال تا پایان جنگ، با ضربات کاری که رزمندگان ما بر ارتش متجاوز وارد کردند انتقام تجاوز و اشغال و تحمیل جنگ را از او گرفتند و به همه کسانی که در سر هوای تجاوز نظامی بر این کشور داشتند درس عبرتی فراموش نشدنی دادند.

وی افزود: این جنگ با ۱۶۳ عملیات منظم و صد‌ها عملیات نامنظم و با تقدیم ۲۲۰ هزار شهید و ۵۰۰ هزار جانباز با موفقیت و پیروزی ایران به پایان رسید. بعد از آنکه خداوند ایمان و فداکاری این ملت را آزمود، زمینه نصرت الهی فراهم آمد و دفاع مقدس، مصداق آیه شریفه «إِنَّ اللَّهَ یُدافِعُ عَنِ الَّذِینَ آمَنُوا» شد. در حقیقت خداوند از کشور و مردم ما دفاع کرد، نصرت و پیروزی را بر ملت ما نازل کرد و شکست و خذلان را نصیب دشمنان نمود.

ذوالقدر در ادامه به دستاورد‌های بزرگ دفاع مقدس اشاره کرد و اظهار داشت: دفاع مقدس دست‌کم پنج دستاورد بزرگ داشت. اول اینکه دشمن را در دستیابی به اهدافش ناکام گذاشت و دشمن حتی نتوانست به حداقل آنچه برای آن وارد جنگ شده بود دست­یابد و این بزرگترین دستاورد دفاع مقدس است.

دستاورد دوم این بود که ایران بعد از حدود ۱۷۰ سال شکست‌های متوالی در تمامی جنگ‌ها و مناقشات نظامی و مرزی، این بار از جنگ پیروز خارج شد. ایران در جریان جنگ‌های ایران و روس متحمل شکست شد و بخش‌های زیادی از سرزمین در قرارداد ننگین ترکمنچای و گلستان از دست رفت. از آن پس نیز ایران همواره در جنگ‌ها شکست خورده و بخش­هائی از سرزمین جدا شده­اند و گاه بدون جنگ و با یک تهدید یا تشر قدرت‌های خارجی حکومت­های بی­کفایت بخش­هائی از خاک کشور را واگذار کردند که آخرین آن بحرین بود که در زمان محمدرضا پهلوی در جریان یک تبانی و توطئه ننگین بخشیده شد. وسعت سرزمینی که در این مدت واگذار شده است تقریباً به اندازه ایران امروز بوده است دفاع مقدس به این تحقیر تاریخی پایان داد و ملت ایران هویت و روحیه خود را بازیافت.

دستاورد سوم تثبیت قدرت نظامی جمهوری اسلامی ایران به عنوان قدرت اول و بلامنازع در منطقه و یک قدرت بزرگ و مطرح در جهان است. ارتش در دفاع مقدس خود را بازیافت و سپاه در دفاع مقدس تکوین یافت و این هر دو بهمراه بسیج مردمی به یک قدرت نظامی جنگ آزموده و مقتدر تبدیل شدند که حتی قدرت‌های بزرگ نظامی دنیا اندیشه مواجهه با او را در سر نمی­پرورانند.

دستاورد دیگر دفاع مقدس گسترش و تعمیق فرهنگ دینی و انقلابی و جهادی در کشور بود. جبهه یک عبادتگاه و جنگ میدان بزرگ جهاد و عرصه سیر و سلوک الی­الله و آزمودگی نیرو‌ها در معنویت، عرفان و اخلاق دینی و انقلابی بود، روح معنویت، عرفان و اخلاق و آموزه­های جهاد فی سبیل­اله و ایثار و فداکاری در راه خدا از جبهه به کل کشور سرایت کرد و بر فرهنگ عمومی کشور آثار عمیق و ماندگار بر جای گذاشت.

از جمله دستاورد مهم دفاع مقدس توسعه نفوذ منطقه‌ای جمهوری اسلامی است؛ همان که از آن به عنوان عمق راهبردی یاد می‌شود. دفاع مقدس و پیروزی ملت ایران در این تجربه سخت و خونین به ملت­های دربند منطقه آموخت که می‌توان با اراده و ایمان با قدرت‌های بزرگ جهان پنجه در پنجه افکند و بر آن‌ها فائق آمد. دفاع مقدس با الهام بخشی به ملت­ها در لبنان، فلسطین، سوریه، عراق، یمن و سایر ملت­های منطقه زمینه ساز ایجاد یک جبهه قدرتمند مقاومت اسلامی در منطقه شد و همانطور که امام راحل در بیانیه پایان جنگ فرمود: جنگ ما فتح فلسطین را در بر دارد این جبهه قدرتمند به یاری خداوند طومار رژیم سفاک و کودک کش صهیونی را در هم خواهد پیچید

دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام در خلال سخنانش به اظهارنظر منسوب به پزشکیان که گفته شده است اگر اسرائیل سلاحش را کنار بگذارد ما هم سلاحمان را کنار میگذاریم اشاره کرد و گفت: بعید می‌دانیم این جمله از ایشان باشد و احتمالاً سخنان ایشان جعل و یا تقطیع شده است. بدون تردید آقای رئیس جمهور که خود رزمنده دفاع مقدس بوده و سابقه حضور موثر در جبهه داشته است، بهتر از هر کسی میداند که توان نظامی و دفاعی هیچ کشوری، اگر بخواهد مستقل و امن بماند، قابل مذاکره و معامله نیست. دفاع مقدس به ما آموخت اگر توان نظامی کشور تضعیف شود و نیرو‌های مسلح آمادگی خود را از دست بدهند، ضعیف­ترین قدرت‌ها و دشمنان حقیر هم به او طمع خواهند کرد. توان دفاعی کشور باید همواره در بالاترین سطح آمادگی و بازدارندگی باشد و نیرو‌های مسلح ما امروز بحمداله از چنین ویژگی برخوردارند.

انتهای پیام/



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *