تسهیل مسیر ساخت پتروپالایشگاه‌ها با مشارکت بخش مردمی اقتصاد

16:08 - 08 مهر 1403
کد خبر: ۴۷۹۵۷۳۳
دسته بندی: اقتصاد ، عمومی
تسهیل مسیر ساخت پتروپالایشگاه‌ها با مشارکت بخش مردمی اقتصاد
نایب‌رئیس کمیسیون انرژی مجلس با تاکید بر اینکه پتروپالایشگاه‌ها به عنوان بخشی از استراتژی‌های توسعه صنعتی کشور در برنامه هفتم توسعه، نقشی حیاتی در افزایش ارزش افزوده نفت خام و کاهش خام‌فروشی دارند، گفت: مشارکت بخش خصوصی و مردمی در احداث این واحد‌ها می‌تواند به تحقق اهداف اقتصادی و صنعتی کشور کمک کند.

خبرگزاری میزان - پتروپالایشگاه‌ها به عنوان یکی از ارکان حیاتی در توسعه صنعت نفت، نقش کلیدی در افزایش ارزش افزوده نفت خام و تأمین زنجیره تولیدات پایین‌دستی ایفا می‌کنند. با توجه به اهمیت جلوگیری از خام‌فروشی و تأکید بر تولید محصولات متنوع نفتی در داخل کشور، احداث پتروپالایشگاه‌ها به عنوان راهکاری مؤثر برای کاهش وابستگی به واردات فرآورده‌ها و کاهش خروج ارز مطرح شده است. این واحد‌های صنعتی با تولید فرآورده‌های گوناگون که در صنایع مختلف داخلی مورد استفاده قرار می‌گیرند، کشور را در مسیر خودکفایی و صادرات محصولات با ارزش افزوده بیشتر قرار می‌دهند.

در برنامه هفتم توسعه نیز مشوق‌های مهمی برای جذب سرمایه‌گذاری در بخش پتروپالایشگاه‌ها در نظر گرفته شده است. از جمله این مشوق‌ها می‌توان به امکان تهاتر روزانه ۳۰۰ هزار بشکه نفت خام برای واردات تجهیزات مورد نیاز این صنعت و همچنین تنفس خوراک در سال اول برای سرمایه‌گذاران اشاره کرد. این سیاست‌ها به بخش خصوصی اجازه می‌دهند تا با حمایت‌های قانونی و مالی دولت، در توسعه این صنعت به عنوان پیمانکار و سرمایه‌پذیری از مردم با تضمین اصل و سود سرمایه‌شان مشارکت کنند و با برنامه‌ریزی بلندمدت، نقش مؤثری در تولید محصولات با ارزش افزوده ایفا کنند.

مشارکت بخش مردمی اقتصاد در این زمینه از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است، زیرا با ورود سرمایه‌های جدید و استفاده از توان فنی و مدیریتی بخش خصوصی و همچنین سرمایه‌گذاری مردمی، امکان تحقق اهداف توسعه‌ای کشور در حوزه نفت و پتروشیمی بیشتر خواهد شد.

در همین راستا، رمضانعلی سنگدوینی، نایب‌رئیس کمیسیون انرژی مجلس در گفتگو با میزان با اشاره به مزایای بیشمار توسعه پتروپالایشگاه‌ها در کشور اظهار کرد: پتروپالایشگاه‌ها از مهم‌ترین پروژه‌های صنعتی کشور به شمار می‌روند که نه تنها به افزایش ارزش افزوده نفت خام کمک می‌کنند، بلکه زنجیره تولیدات پتروشیمی و پالایشگاهی را نیز تأمین می‌کند.

سنگدوینی با بیان اینکه اهمیت احداث پتروپالایشگاه‌ها در داخل کشور به دلیل تولید محصولات متنوعی است که هم نیاز‌های داخلی را برطرف می‌کنند و هم امکان صادرات را فراهم می‌آورند، گفت: این مسئله به جلوگیری از وابستگی به سایر کشور‌ها برای واردات فرآورده‌های نفتی کمک کرده و در نهایت، خروج ارز از کشور را کاهش می‌دهد. به بیان دیگر، تولید محصولات داخلی در این حوزه نه تنها به کاهش تحریم‌پذیری کشور می‌انجامد، بلکه باعث اشتغال‌زایی و تقویت صنایع داخلی نیز می‌شود.

نایب‌رئیس کمیسیون انرژی مجلس با تاکید بر اینکه مجلس شورای اسلامی نیز نقش فعالی در حمایت از توسعه پتروپالایشگاه‌ها ایفا کرده است، عنوان کرد: بر اساس قانون بودجه و قانون برنامه توسعه هفتم، مجلس از سرمایه‌گذاری در این بخش توسط بخش مردمی حمایت می‌کند. یکی از مهم‌ترین مشوق‌های ارائه‌شده توسط مجلس، «تنفس خوراک» است که به سرمایه‌گذاران این امکان را می‌دهد تا در سال اول هزینه‌های خوراک را پرداخت نکرده و برنامه‌ریزی‌های درازمدت خود را عملی کنند.

وی در ادامه افزود: تولید فرآورده‌های نفتی و پتروپالایشگاهی در داخل کشور می‌تواند کشور را از خروج ارز بی‌نیاز کرده و در عین حال، از هزینه‌های گزاف بازگشت فرآورده‌های وارداتی جلوگیری کند.

به گفته این نماینده مجلس هنگامی که نفت خام صادر می‌شود، کشور مجبور به واردات فرآورده‌های نفتی با قیمت‌های بسیار بالاتر است. اما با احداث پتروپالایشگاه‌ها، این فرآورده‌ها در داخل تولید می‌شوند و نه تنها نیاز داخلی تأمین می‌شود، بلکه امکان صادرات آن نیز وجود دارد. این سیاست به جلوگیری از خام‌فروشی نفت، که مورد تأکید مقام معظم رهبری است، کمک شایانی می‌کند.

وی با اشاره به اینکه یکی از راهبرد‌های مهم در این حوزه، بهره‌گیری از شرکت‌های دانش‌بنیان داخلی است، گفت: این شرکت‌ها نقش مؤثری در برطرف کردن نیاز‌های فنی و تخصصی صنایع پترو پالایشگاهی دارند و می‌توانند کشور را در مسیر توسعه صنعتی یاری دهند.

سنگدوینی افزود: حمایت از بخش خصوصی، تسهیل مسیر سرمایه‌گذاری مردمی و استفاده از توانمندی‌های شرکت‌های دانش‌بنیان می‌تواند منجر به تحولی بنیادین در اقتصاد کشور شود. به علاوه، امکان تهاتر نفت خام برای واردات تجهیزات پترو پالایشگاهی در قانون برنامه هفتم توسعه نیز پیش‌بینی شده که این امر می‌تواند به توسعه زیرساخت‌های صنعتی کمک کند.

نایب‌رئیس کمیسیون انرژی مجلس تاکید کرد: به طور خلاصه، پتروپالایشگاه‌ها به عنوان بخشی از استراتژی‌های توسعه صنعتی کشور در برنامه هفتم توسعه، نقشی حیاتی در افزایش ارزش افزوده نفت خام و کاهش خام‌فروشی دارند.

سنگدوینی با تاکید بر اینکه مشارکت بخش خصوصی و مردمی اقتصاد در احداث این واحد‌ها می‌تواند به تحقق اهداف اقتصادی و صنعتی کشور کمک زیادی بکند، اظهار کرد: مشوق‌هایی همچون تنفس خوراک در سال اول و امکان تهاتر نفت خام برای واردات تجهیزات، از جمله حمایت‌های قانونی هستند که زمینه را برای سرمایه‌گذاری بخش مردمی فراهم می‌کنند. این مشارکت نه تنها به خودکفایی و اشتغال‌زایی منجر می‌شود، بلکه کشور را در مسیر کاهش وابستگی به واردات و تقویت صادرات قرار می‌دهد.

انتهای پیام/


برچسب ها: پالایشگاه

ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *