لزوم ارائه مشوق‌ها برای توسعه ظرفیت پتروپالایشگاهی در دولت چهاردهم

9:02 - 14 شهريور 1403
کد خبر: ۴۷۹۱۲۱۸
دسته بندی: اقتصاد ، عمومی
لزوم ارائه مشوق‌ها برای توسعه ظرفیت پتروپالایشگاهی در دولت چهاردهم
عضو سابق کمیسیون انرژی مجلس مهم‌ترین موضوع در ارتباط با توسعه پتروپالایشگاه‌ها را مسئله تأمین مالی دانست و گفت: تهاتر روزانه ۳۰۰ هزار بشکه نفت با تجهیزات پتروپالایشگاهی و همچنین اعطای مجوز تنفس خوراک نفت خام یا میعانات گازی باید به پروژه‌های در حال ساخت پتروپالایشگاهی کشور تخصیص یابد.

خبرگزاری میزان - پتروپالایشگاه‌ها مجتمع‌های عظیم صنعتی هستند که سود سرشاری را نصیب صاحبان خود می‌کنند. با توجه به مزیت‌هایی که این واحد‌های صنعتی دارند، توسعه آن‌ها در کشور‌های مختلف با جدیت در دستور کار قرار دارد.

شواهد نشان می‌دهد که در کشور‌های پیشرفته، پالایشگاه‌ها و پتروشیمی‌ها به صورت جداگانه وجود ندارند، بلکه در کنار یکدیگر توسعه یافته‌اند. به نحوی که زمینه برای فعالیت به عنوان پتروپالایشگاه فراهم شده است.

در این زمینه فریدون عباسی، عضو سابق کمیسیون انرژی مجلس در گفت‌و‌گو با میزان با اشاره به لزوم توسعه پتروپالایشگاه‌ها و مزیت آن گفت: توسعه پتروپالایشگاه‌ها مزیت‌های زیادی برای کشور دارد. به همین دلیل، در قوانین بودجه سالانه مورد تأکید قرار گرفته و در برنامه هفتم توسعه به آن پرداخته شده است اما توسعه پتروپالایشگاه‌ها به سادگی قابل انجام نیست و پیچیدگی‌های خاص خودش را دارد. 

عضو سابق کمیسیون انرژی مجلس با اشاره به اینکه مهم‌ترین موضوع در ارتباط با توسعه پتروپالایشگاه‌ها، مسئله تأمین مالی آن‌هاست، عنوان کرد: نیاز است به موضوع جذب سرمایه برای پروژه‌های پتروپایشگاهی با جدیت ورود کرد و دقت لازم را در این زمینه داشت؛ واقعیت این است که وزارت نفت آمادگی جذب سرمایه‌گذاران را ندارد که دولت باید به فکر چاره‌اندیشی برای این امر باشد. 

عضو سابق کمیسیون انرژی مجلس تاکید کرد: لازم است فرمت‌های قراردادی آماده باشد و وزیر نفت اختیار داشته باشد که از طریق کارشناسان خود با سرمایه‌گذار مذاکره کند و در یک روند کوتاه به جذب سرمایه بپردازد. 

عباسی با بیان اینکه نمی‌توانیم جذب سرمایه‌گذاری را پیش ببریم، عنوان کرد: برای اجرای قانون تنفس خوراک نیاز به نفت است اما درحال حاضر نفتی نداریم که آن را به پتروپالایشگاه‌ها در قالب تنفس خوراک اختصاص دهیم؛ نیاز است وزارت نفت در این زمینه چاره‌اندیشی داشته باشد. 

وی با اشاره به وجود قوانین خوب در کشور در حوزه توسعه پتروپالایشگاه‌ها گفت: متاسفانه این قوانین جنبه عملیاتی پیدا نمی‌کنند و وزیر نفت دولت چهاردهم برای تقویت بخش غیردولتی و خصوصی اقتصاد باید این قوانین را به اجرا در بیاورد.

 عضو سابق کمیسیون انرژی مجلس با اشاره به ۲ مسئله مهم حمایتی در توسعه ظرفیت پتروپالایشگاهی، اظهار کرد:یکی مسئله مربوط به تهاتر روزانه ۳۰۰ هزار بشکه نفت با تجهیزات پتروپالایشگاهی و دیگری اعطای مجوز تنفس خوراک نفت خام یا میعانات گازی است که باید به پروژه‌های در حال ساخت پتروپالایشگاهی کشور تخصیص یابد.

عباسی گفت: رسیدگی به موضوع توسعه پتروپالایشگاه‌ها و برداشتن موانع فقط به وزیر نفت مربوط نیست و باید زمینه برای جذب سرمایه مهیا شود که در این زمینه مجلس ریل‌گذاری‌های لازم را در زمینه توسعه پتروپالایشگاه‌ها انجام داده است اما در عمل با مشکل مواجه هستیم.

انتهای پیام/


برچسب ها: پالایشگاه

ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *