کارشناس انرژی: وزیر نفت برای راه‌اندازی پتروپالایشگاه‌ها از ظرفیت حمایتی برنامه هفتم توسعه استفاده کند

10:02 - 08 شهريور 1403
کد خبر: ۴۷۹۰۶۰۵
دسته بندی: اقتصاد ، عمومی
کارشناس انرژی: وزیر نفت برای راه‌اندازی پتروپالایشگاه‌ها از ظرفیت حمایتی برنامه هفتم توسعه استفاده کند
کارشناس انرژی با تاکید بر اینکه باید برنامه‌ریزی‌های لازم در دولت جدید برای راهیابی به بازار‌های بزرگتر مانند بازار کشور‌های همسایه صورت بگیرد، گفت: لازم است وزیر نفت برنامه‌ای مدونی برای استفاده از ظرفیت حمایتی برنامه هفتم توسعه و مجوز تنفس خوراک برای هدایت بیشتر سرمایه‌گذاری داخلی و خارجی به سمت توسعه پتروپالایشگاه‌ها داشته باشد.

خبرگزاری میزان - به‌زعم بسیاری از کارشناسان راه‌اندازی پتروپالایشگاه‌ها راهکار مناسبی برای تولید محصولات و فرآورده‌های نفتی است. آن‌ها معتقدند را‌ه‌اندازی پتروپالایشگاه‌های کوچک می‌تواند بسیار کارساز باشند. زیرا برای توسعه آن‌ها سرمایه‌گذاری کمتری نسبت به راه‌اندازی پتروپالایشگاه‌های بزرگ نیاز است. از طرف دیگر، این واحد‌های کوچکتر در مدت زمان کمتری به بهره‌برداری می‌رسند.

مینی‌پتروپالایشگاه‌ها در سال‌های اخیر به شدت در کشور‌های شرق آسیا و مخصوصاً در چین گسترش یافته‌اند. کشور‌های پیشرفته ترجیح می‌دهند صاحبان مواد خام مانند کشور ما در حد صادرکننده این مواد باقی بمانند و به حوزه تولید فرآورده‌ها ورود نکنند. آن‌ها مایلند ارزش افزوده حاصل از تولید محصولات نهایی تماماً در اختیار خودشان باشد. 

اما با توجه به مزیت‌هایی که راه‌اندازی پتروپالایشگاه‌ها دارد، مجلس مصوبات قانونی در زمینه جذب سرمایه‌گذار برای توسعه این واحد‌های صنعتی داشته است.

در همین زمینه سعید میرترابی، کارشناس انرژی در گفت‌وگو با میزان بیان کرد: بدیهی است که پتروپالایشگاه‌ها به لحاظ ارزآوری برای کشور نفع دارند. اگر بتوانیم این واحد‌های صنعتی را گسترش دهیم، به درآمد‌های ارزی بالایی دسترسی پیدا میک‌نیم. خام‌فروشی باعث می‌شود ارزش افزوده محصولات را در اختیار دیگران قرار دهیم و از این مزیت بی‌بهره بمانیم. توسعه پتروپالایشگاه‌ها می‌تواند به لحاظ دسترسی به ارزش افزوده بالاتر برایمان مزیت داشته باشد.

وی ادامه داد: از آنجاکه حوزه انرژی کشور تحت تحریم‌های ظالمانه قرار دارد، توسعه پتروپالایشگاه‌ها می‌توانند بسیار کمک‌کننده باشند. زیرا محصولات پتروپالایشگاهی نسبت به نفت خام قابلیت تحریم کمتری دارند و امکان صادرات آن‌ها با سهولت بیشتری فراهم است. به عبارت دیگر، کنترل این محصولات توسط تحریم‌کنندگان سخت‌تر است.

این کارشناس انرژی با تاکید بر اینکه محصولات پتروپالایشگاهی را می‌توانیم در بازار‌های متنوع‌تری عرضه کنیم، افزود: به همین دلیل، نظارت بر آن‌ها توسط تحریم‌کنندگان سخت است و تحریم این محصولات کار آسانی نیست. بنابراین، مزیت‌های توسعه پتروپالایشگاه‌ها برای کشوری مانند ما که تحت تحریم‌های همه جانبه قرار دارد، بسیار زیاد است.

میرترابی با بیان اینکه ما به عنوان کشوری که صادرکننده نفت هستیم، باید بتوانیم به بازار‌های صادراتی مهم برای محصولات پتروپالایشگاهی خود راه پیدا کنیم، اظهار کرد: در کنار توسعه پتروپالایشگاه‌ها در کشور باید اقدامات اساسی در زمینه بازاریابی برای این محصولات را در دستور کار داشته باشیم.

وی تصریح کرد: محصولات پتروپالایشگاهی در بازار‌های بین‌المللی با قیمت‌های بالا به فروش می‌سند. از آنجاکه ما به مواد خام مورد نیاز برای پتروپالایشگاه‌ها دسترسی داریم، اگر بتوانیم بستر مناسبی برای سرمایه‌گذاران ایجاد کنیم، می‌توانیم توسعه این واحد‌ها را در دستور کار داشته باشیم. اعمال مشوق‌هایی مانند تنفس خوراک نیز در جذب سرمایه‌گذاران تأثیرگذار است و انگیزه آن‌ها را برای سرمایه‌گذاری در این حوزه افزایش می‌دهد.

به گفته این کارشناس انرژی باید از هر فرصتی برای جذب سرمایه‌گذاری جهت توسعه پتروپالایشگاه‌های کشور بهره ببریم. به طور مثال، چین برنامه‌هایی را در زمینه توسعه پایین‌دست نفت و گاز در کشور‌های عربی حاشیه خلیج فارس برنامه‌ریزی کرده است و ما نیز باید با پکن رایزنی‌های لازم را برای سرمایه‌گذاری در کشورمان داشته باشیم. هر چقدر بتوانیم از خام‌فروشی فاصله بگیریم، به نفع کشور است و منافعمان بیشتر تأمین می‌شود.

انتهای پیام/


برچسب ها: پتروپالایشگاه

ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *