گزارش|

شکست السد تنها راه فراموشی باخت در دربی/ نکونام یا سانچز،‌ کدامیک حکم اخراج دیگری را امضا می‌کند؟

0:30 - 09 مهر 1403
کد خبر: ۴۷۹۵۷۳۰
دسته بندی: ورزشی ، فوتبال
شکست السد تنها راه فراموشی باخت در دربی/ نکونام یا سانچز،‌ کدامیک حکم اخراج دیگری را امضا می‌کند؟
تیم فوتبال استقلال در دومین هفته از لیگ نخبگان آسیا باید به مصاف السد قطر برود، تیمی که مملو از ستاره است، اما‌ شرایط مطلوبی ندارد.

خبرگزاری میزان - هفته دوم لیگ نخبگان آسیا در حالی امشب آغاز می‌شود که نمایندگان ایران (استقلال و پرسپولیس) باید به مصاف حریفان خود بروند.

در هفته اول تیم فوتبال استقلال توانست با برتری قاطع ۳ بر صفر مقابل الغرافه صدرنشین گروه غرب آسیا لقب گرفت، اما پرسپولیس در خانه الاهلی عربستان علی رغم نمایش درخشانی که داشت، با نتیجه بک بر صفر مغلوب حریفش شد.

در ادامه به آمار و ارقام دیدار استقلال مقابل السد در هفته دوم لیگ نخبگان خواهیم پرداخت:

دوباره آسیا و دوباره السد؛ جنگ دارا و ندار

استقلال - السد؛ غول آسیا به دنبال شکستن طلسم ۲۲ ساله

تیم فوتبال استقلال در هفته دوم لیگ نخبگان آسیا باید در ورزشگاه جاسم بن حمد دوحه از ساعت ۱۹:۳۰ به مصاف السد قطر برود. در هفته اول این رقابت‌ها، استقلال در تهران با ۳ گل از سد الغرافه قطر گذشت و السد در قطر به تساوی یک بر یک مقابل العین امارات رسید.

تیم داوری این بازی به شرح زیر است:

داور: کیم جونگ هیوک از کره جنوبی 

کمک داور اول: پارک کیونیونگ از کره جنوبی

کمک داور دوم: ژانگ جونگپیل از کره جنوبی

داور چهارم: عمر مبارک الیعقوبی از عمان

کمک داور ویدیویی: چائه سانگیئوپ از کره جنوبی

دستیار کمک داور ویدیویی: لی سئول‌جی از کره‌جنوبی

دوباره آسیا و دوباره السد؛ جنگ دارا و ندار

تیم فوتبال السد قطر در حالی میزبان استقلال خواهد بود که تا به حال موفق نشده در قطر آبی‌پوشان را شکست دهد. شاگردان فلیکس سانچز ترکیبی از بازیکنان خارجی باکیفیت و قطری هستند و طبق معادلات قطعاً یک سر و گردن از شاگردان نکونام بالاتر قرار دارند. السد قطر همانند تمام این سال‌های اخیر تیمی‌ چند ملیتی و چندده میلیون دلاری در اختیار دارد و ۸ بازیکن بالای یک میلیون یورو در سایت ترانسفرمارکت برای این تیم ثبت شده است.

سرآمد این نفرات هم محمد کامارا بازیکن ۲۰ میلیون یورویی السد است که سابقه بازی برای موناکو را در کارنامه دارد. ارزش همین یک بازیکن السد تقریباً  از کل تیم استقلال بیشتر است.

هرچند دو تیم دیدارهای زیادی با یکدیگر نداشته‌اند، اما در هر رویارویی دو تیم اتفاقات جذاب و بازی‌های پرگلی را شاهد بودیم، از این رو انتظار می‌رود تقابل امشب السد و استقلال جزو بازی‌های خوب این دور از مسابقات باشد.

در ادامه به تاریخچه تقابل ۲ تیم خواهیم پرداخت.

 تاریخچه تقابل ۲ تیم 

گفتنی است این دو تیم پیش از این ۴ بار در رقابت‌های لیگ قهرمانان آسیا مقابل یکدیگر صف آرایی کرده‌اند که یک برد حاصل تلاش السد بوده و ۳ بازی نیز به تساوی رسیده است، یعنی آبی‌پوشان هنوز موفق به شکست حریف سرشناس قطری خود در جریان مسابقه نشده‌اند.

استقلال یک - السد یک (سه‌شنبه ۱۰ اسفند ۱۳۸۹)

السد ۲ - استقلال ۲ (سه‌شنبه ۱۳ اردیبهشت ۱۳۹۰)

استقلال یک - السد ۳ (دوشنبه ۵ شهریور ۱۳۹۷)

السد ۲ - استقلال ۲ (برنده در ضربات پنالتی) (دوشنبه ۲۶ شهریور ۱۳۹۷)

دوباره آسیا و دوباره السد؛ جنگ دارا و ندار

 نکات آماری 

گلزن ترین بازیکنان تاریخ مسابقات دو تیم فرهاد مجیدی و بغداد بونجاح هستند که هر کدام ۳ گل به ثمر رسانده‌اند و فقط اکرم عفیف قطری، بازیکن کنونی السد است که با ۲ گل زده می‌تواند به این جمع اضافه شود.

آخرین تقابل استقلال و السد در مرحله یک‌چهارم نهایی لیگ قهرمانان آسیا ۲۰۱۸ در قطر با تساوی ۲-۲ به پایان رسید. با این حال، استقلال در این سال‌ها تنها یک بار در تهران و در ضربات پنالتی با مربیگری علیرضا منصوریان موفق به شکست السد شده است. آخرین تقابل استقلال مقابل السد در چارچوب مرحله یک چهارم نهایی لیگ قهرمانان آسیا در سال ۹۷ برگزار شد که در قطر به تساوی ۲-۲ انجامید. دور رفت آن بازی هم السد در تهران ۳ بر یک پیروز شد.

آبی‌پوشان تهرانی آخرین بار در اسفند ۸۱ در جریان مرحله گروهی لیگ قهرمانان آسیا توانستند در جریان بازی السد را شکست دهند. در آن بازی با گلزنی سامره و خطیبی استقلال توانست حریف را مقهور قدرت خود کند. هرچند که در آن دوره استقلال در دور گروهی (در آن دوران تنها یک تیم از هر گروه صعود می‌کرد) حذف شد. پس از آن دیدار استقلال تا امروز ۳ بار مقابل السد قرار گرفته که هیچ کدام از آن به برد در جریان بازی منجر نشده و حالا باید دید این رکورد ۲۲ ساله امشب (دوشنبه) شکسته می‌شود یا خیر. اما شکست دادن السد به این آسانی‌ها هم نیست. با اینکه تیم قطری فقط یک بار موفق به برد آبی‌پوشان شده و ۵ بار شکست خورده اما از آخرین پیروزی استقلال بر السد بیش از ۲۰ سال می‌گذرد تا تیم ایرانی در سال‌های اخیر مقابل این تیم قطری ناموفق باشد.

استقلال در تاریخ تقابل با تیم‌های قطری با ۴ تیم السد، الریان، الغرافه و ام صلال دیدار داشته است که در این میان السد با ۱۰ بازی مقابل استقلال بیشترین بازی با آبی‌پوشان را دارد.

تیم فوتبال السد که در مجموع ۸ بار به صورت رسمی با آبی‌ها بازی داشته، اولین تیم قطری است که استقلال سابقه بازی برابر آن را دارد. استقلال و السد در مرداد ماه سال ۱۳۶۹ در قطر به دیدار هم رفتند که آن دیدار با نتیجه مساوی یک-یک خاتمه یافت تا اولین دیدار آبی‌پوشان و قطری‌ها برنده‌ای نداشته باشد.

در حالی اولین گلزن استقلال به یک تیم قطری عبدالصمد مرفاوی است که اولین گلزن تیم‌های قطری به استقلال هم یک بازیکن ایرانی و از قضا یک استقلالی است. مجید نامجومطلق که در سال ۶۹ لژیونر ایرانی تیم السد بود، در دیدار فوق زننده تک گل تیم السد مقابل استقلال بود تا نام وی بعنوان اولین گلزن یک تیم قطری به استقلال در تاریخ ثبت شود.

آبی‌پوشان ۳ بار توانسته‌اند تیم‌های قطری را با نتایج ۳ بر صفر شکست دهند که این‌ها بهترین نتایج استقلال مقابل تیم‌های قطری است.

تیم فوتبال استقلال و السد در تاریخ تقابل‌های رو در رو نیز مجموعا ۲۴ گل به ثمر رسانده‌اند که ۱۱ گل سهم السد و ۱۳ گل سهم استقلال بوده است.

دوباره آسیا و دوباره السد؛ جنگ دارا و ندار

 مصدومان 

خوخی بوعلام و یوسف عطال دو بازیکن مصدوم السد در آستانه رویارویی با استقلال به تمرینات این تیم اضافه شده‌اند و نماینده قطر بدون مصدوم و محرومی رو در روی نماینده ایران قرار خواهد گرفت. در سوی مقابل استقلال نیز با رسیدن کاکوتا، کوشکی و بلانکو بدون مصدوم و محروم به مصاف گرگ‌ها خواهد رفت.

شرایط جدولی 

السد با کسب ۹ امتیاز از ۶ بازی (۳ برد و ۳ باخت) در رده پنجم جدول لیگ قطر قرار دارد. این تیم در همین ۶ بازی نتایج عجیب و دور از انتظاری را تجربه کرده، از جمله ۲ برد با ۵ گل مقابل قطر اس سی و الشمال و یک شکست سنگین ۵ بر یک مقابل الدحیل. آنها در آخرین بازی‌شان در لیگ قطر موفق شدند ۴ بر ۲ تیم الغرافه مدعی را شکست دهند و به مصاف استقلال بیایند. تیم فوتبال استقلال هم پس از ۲ شکست در لیگ برتر مقابل استقلال خوزستان و پرسپولیس و ۲ تساوی و یک برد تنها با ۵ امتیاز در رده یازدهم لیگ برتر قرار دارد و شرایط مطلوبی از نظر کادرفنی ندارد.

دوباره آسیا و دوباره السد؛ جنگ دارا و ندار

السد دفاع ضعیفی دارد و هواداران این تیم میلی به ماندن سانچز ندارند

تیم فوتبال استقلال تهران طی چند هفته گذشته با حجم بسیار زیادی از حواشی دست و پنجه نرم می‌کند و سرمربی آبی‌پوشان مدتی است که مورد غضب هواداران قرار گرفته تا جایی که آنها حتی با پیروزی برابر السد هیچ میلی به ماندن نکونام نخواهند داشت.

استقلال در شرایطی باید به میدان این مسابقه برود که این تیم محبوب پس از باخت در دربی درگیر حواشی زیادی بوده است؛ از استعفای جواد نکونام در رسانه‌ها تا حضور مجدد وی در تمرینات استقلال و سفر به قطر که می‌توان مدعی شد هر روز پیرامون باشگاه محبوب آبی یک حاشیه‌ای وجود داشته است. در نهایت باید اذعان داشت نتیجه این بازی آسیایی می‌تواند تأثیر به‌سزایی در آینده این باشگاه محبوب داشته باشد و باید دید استقلال می‌تواند به دومین پیروزی آسیایی فصل خود برسد یا نه.

طبیعتاً تیم فوتبال السد پرمهره و قدرتمند است و اینکه در زمین خودشان بازی می‌کنند قطعاً برای برد خواهند آمد و این فرصت را از دست نخواهند داد. اکرم عفیف بازیکن کنونی السد بهترین بازیکن سال های اخیر این تیم بوده، اما باید این نکته را در نظر داشته باشیم که السد خط دفاع به شدت متزلزلی دارند و اگر شاگردان نکونام صبور باشند و آرامش به خرج دهند، قطعاً می توانند دروازه آن‌ها را باز کنند؛ فقط کافیست تا از موقعیت‌ها به خوبی استفاده کنند و بازیکنان موقع در بهترین نقطه قرار بگیرند.

مهرداد محمدی، اندونگ و رامین رضاییان در بازی گذشته مقابل الغرافه جزو بهترین های تیم بودند. رضاوند و رضاییان ۲ گلزن آبی‌پوشان بودند و ابوالفضل جلالی به همراه مهرداد محمدی نیز پاس گل‌های این دیدار را برای آبی‌پوشان به ثبت رساندند. با این وجود به نظر می‌رسد این بازیکنان در بازی مقابل السد در زمین حضور داشته باشند، اما حضور رضاوند در این دیدار علی‌رغم گلی که در بازی گذشته به ثمر رساند با توجه به اعتراض هواداران در هاله‌ای از ابهام است. 

دوباره آسیا و دوباره السد؛ جنگ دارا و ندار

ترکیب احتمالی استقلال می تواند به شکل زیر باشد:

تیم فوتبال استقلال با توجه به بازگشت برخی بازیکنان مصدوم و محروم نسبت به دیدار با پرسپولیس؛ اکنون دست نکونام باز شده و می‌تواند یک ترکیب خوب را انتخاب کند.

طبق ترکیب قبلی و انتظاری که از جواد نکونام می رود این است که «سیدحسین حسینی، سامان فلاح، رافائل سیلوا، میلاد زکی‌پور، ابوالفضل جلالی، رامین رضاییان، اندونگ، چشمی، کاکوتا، مهرداد محمدی، جلال الدین ماشاریپوف و بلانکو» یازده مرد آبی‌پوشان برای مصاف با السد باشند.

ترکیب احتمالی السد می تواند به شکل زیر باشد:

این تیم در ترکیب خود از ۸۰ درصد بازیکنان خارجی و تنها ۲۰ درصد بازیکنان قطری استفاده می‌کند. در لیست السد ۹ بازیکن خارجی برای بازی مقابل استقلال، نام‌هایی، چون رومن سایس، اوتاویو، عطال، کامارا، اوریبی، تورس، گونزالس، انریکه و موخیکا دیده می‌شود. همچنین حضور دو بازیکن دیگر به نام‌های وناس و بوناصر هنوز مشخص نیست. «مشعل برشام، الیزیدی، میگل پدرو کوریرا، طارق سلمان، پائولو اتاویو، متئوس اوریبه، کامارا، اکرم عفیف، کریستو گونزالز، جیووانی، رافا موخیکا» احتمالا ترکیب السد در بازی فردا خواهد بود.

 

شکست السد تنها راه فراموشی باخت در دربی/ نکونام یا سانچز،‌ کدامیک حکم اخراج دیگری را امضا می‌کند؟

هواداران السد دست کمی از هواداران استقلال ندارند و آنها نیز به دنبال اخراج سرمربی خودشان یعنی سانچز هستند و به این صورت هواداران السد دل خوشی از نتایج سینوسی تیمشان ندارند.

در نهایت باید منتظر ماند و دید نتیجه تفکرات جواد نکونام و فلیکس سانچز اسپانیایی چه خواهد شد؛ آیا نکونام خواهد توانست با کسب اولین برتری خود مقابل السد به شرایط خوب خود در رقابت‌های آسیایی ادامه دهد و حواشی پس از باخت در دربی را پشت سر بگذارد و حاشیه امنی برای خود ایجاد کند یا وضعیت همچنان در تیم محبوب آبی، قرمز پیش خواهد رفت. آمار نشان دهنده این است که قطعاً یک بازی جذاب را تماشا خواهیم کرد.

انتهای پیام/



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *