قتل‌عام غیرنظامیان؛ استراتژی رژیم صهیونیستی در غزه و لبنان

7:45 - 10 مهر 1403
کد خبر: ۴۷۹۵۴۲۸
دسته بندی: حقوق بشر ، عمومی
قتل‌عام غیرنظامیان؛ استراتژی رژیم صهیونیستی در غزه و لبنان
بنای رژیم مجعول صهیونیستی بر استراتژی کشتار و قتل‌عام غیرنظامیان در سرزمین‌های اشغالی فلسطین و دارای رویکرد مقاومت استوار شده است.

خبرگزاری میزان – جنگ رژیم صهیونیستی علیه لبنان با تاکتیک‌های مرگ‌بار ادامه دارد.

در حالی که ارتش رژیم صهیونیستی مدعی هدف قرار دادن مواضع حزب الله است، قربانیان جنایت‌های برنامه‌ریزی‌شده با مرگ‌بارترین تسلیحات مردم عادی به‌ویژه زنان و کودکان هستند.

رژیم صهیونیستی؛ تهدیدی جهانی برای غیرنظامیان

حمله‌های کنترل‌نشده رژیم صهیونیستی علیه لبنان، با برجا گذاشتن بیش از ۷۰۰ قربانی، ده‌ها هزار آواره، استفاده آشکار از بمب‌های مخفی، پیامد‌های عمیقی خواهد داشت که فراتر از غرب آسیا را تحت تاثیر قرار می‌دهد؛ اکنون تهدید رژیم صهیونیستی یک‌سال پس از آغاز نسل‌کشی مردم فلسطین در غزه و کرانه باختری و به‌تازگی علیه لبنان، همه بشریت را تهدید می‌کند؛ این موضوع علاوه بر تمایل تل‌آویو و واشنگتن به ایجاد جنگ منطقه‌ای، دلیل دیگری هم دارد: قتل‌عام غیرنظامیان، استراتژی عمدی و بنیادی رژیم صهیونیستی است.

اقدام‌های رژیم صهیونیستی در روز‌ها و ماه‌های گذشته به معنای حمله کامل به قوانین اساسی حقوق بین‌الملل بشردوستانه به‌عنوان قوانین حاکم بر رفتار متخاصمان در طول جنگ است؛ حقوق بشردوستانه بین‌المللی مدرن تا حد زیادی براساس کنوانسیون ژنو استوار است که نخستین مورد آن ازسوی ۱۶ کشور اروپایی در سال ۱۸۶۴ امضا شد.

در حال حاضر، نزدیک به ۲۰۰ کشور عضو کنوانسیون‌های ژنو ۱۹۴۹ هستند که براساس معاهدات قبلی برای حمایت از قربانیان جنگ است؛ تایید گسترده کنوانسیون‌ها، جهانی بودن این اصل را نشان می‌دهد که غیرنظامیان، از جمله کارکنان بهداشتی و امدادی و مکان‌های غیرنظامی مانند بیمارستان‌ها و مدارس، باید در طول جنگ محافظت شوند.

به گفته یکی از مقام‌های دفتر حقوق بشر سازمان ملل، قوانین جنگ بیانگر حداقل قوانین برای حفظ بشریت در برخی از بدترین شرایط شناخته‌شده برای بشریت هستند.

 

قتل‌عام غیرنظامیان؛ استراتژی رژیم صهیونیستی در غزه و لبنان

احترام به قوانین بین‌المللی بشردوستانه هرگز مطلق نبوده است و قربانیان جنگ در سراسر جهان هنوز برای نقض این قوانین عدالت را دریافت نکرده‌اند، اما در مورد رژیم صهیونیستی با سابقه هولناک و تازه جنایت در غزه، بی‌توجهی آشکار به قوانین بین‌المللی هسته اصلی دکترین نظامی است و عادی‌سازی جنایت‌های آن، امنیت کل بشریت را تضعیف می‌کند.

براساس اعلام آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل، نزدیک به ۳۰۰ کارمند کمک‌های بشردوستانه که بیشتر آن‌ها از کارکنان سازمان ملل هستند، در میان ۴ هزار فلسطینی هستند که طی سال گذشته در غزه در بحبوحه فقدان کامل حفاظت موثر از غیرنظامیان کشته شده‌اند؛ رژیم صهیونیستی به‌طور نظام‌مند به بیمارستان‌ها و دیگر مراکز درمانی غزه حمله کرده و آن‌ها را در زمره اهداف نظامی قرار داده که در تضاد با قوانین جنگ است؛ ضمن اینکه بیش از ۵۰۰ کارمند بهداشت از اکتبر گذشته (مهر ۱۴۰۲) کشته شده‌اند.

صد‌ها نفر از کارکنان بخش بهداشت غزه ازجمله روسای بیمارستان‌ها در جریان یورش ارتش رژیم صهیونیستی به مراکز یادشده در این منطقه بازداشت و ناپدید شده‌اند؛ پزشکان برجسته فلسطینی ازجمله عدنان البرش و ایاد الرنتیسی پس از شکنجه و بدرفتاری در بازداشت رژیم صهیونیستی جان باختند.

رژیم صهیونیستی به‌طور فزاینده‌ای تاسیسات سازمان ملل را که برای پناه دادن به غیرنظامیان آواره استفاده می‌شود، هدف قرار داده و بیش از هزار و ۱۰۰ فلسطینی را در چنین حمله‌هایی قتل‌عام کرده است.

رژیم صهیونیستی تمام مردان فلسطینی در سن نظامی در غزه را دارای وضعیت جنگی واقعی خوانده و نوجوانان و مردان غیر درگیر در جنگ را نیز از وضعیت غیرنظامیان محافظت‌شده خارج کرده است.

پزشکان بین‌المللی که در غزه به‌صورت داوطلب کار می‌کنند، گزارش دادند که نظامیان صهیونیست عامدانه کودکان فلسطینی را هدف قرار می‌دهند؛ ویدیو‌هایی نیز از شلیک نظامیان صهیونیست به سالمندان غزه که پرچم سفید در دست دارند، منتشر شده‌اند.

 

قتل‌عام غیرنظامیان؛ استراتژی رژیم صهیونیستی در غزه و لبنان

براساس اعلام دفتر رسانه‌های دولتی در غزه، بیش از ۱۷۰ روزنامه‌نگار فلسطینی در غزه به شهادت رسیدند. گزارشگر ویژه سازمان ملل در امور آزادی بیان، پس از قتل خبرنگار و تصویربردار الجزیره در اوایل ماه اگوست (نیمه مرداد سال جاری) گفت: به نظر می‌رسد ارتش اسرائیل بدون هیچ مدرک اساسی اتهام‌هایی را به‌عنوان مجوزی برای کشتن روزنامه‌نگاران مطرح می‌کند که کاملا مغایر با حقوق بین‌الملل بشردوستانه است.

دکترین ضاحیه؛ چکیده استراتژی عامدانه کشتار غیرنظامیان

موارد پیش‌گفته، فهرستی کاملا ناقص از راه‌هایی است که رژیم صهیونیستی در طول کارزار تقریبا یک‌ساله خود علیه غزه، حفاظت از غیرنظامیان را که طبق قوانین بشردوستانه بین‌المللی باید رعایت شوند، نقض کرده است.

ولکر تورک، کمیسر عالی حقوق بشر سازمان ملل به‌تازگی با اشاره به اینکه انفجار هزاران دستگاه ارتباطی در لبنان نشان‌دهنده تحول جدیدی در جنگ است، گفت: قانون برای دفاع از ارزش‌های اصلی جوامع ما و جهان ما وجود دارد؛ هدف قرار دادن همزمان هزاران فرد، اعم از غیرنظامی یا اعضای گروه‌های مسلح، بدون اطلاع از اینکه چه کسی دستگاه‌های مورد هدف، مکان و محیط اطراف آن‌ها را در زمان حمله در اختیار داشته است، ناقض قوانین بین‌المللی است.

تورک اقدام رژیم صهیونیستی در منفجر کردن پیجر‌ها را جنایت جنگی برای ارتکاب خشونت با هدف گسترش ترور در میان غیرنظامیان، به‌عبارت دیگر تروریسم خواند.

دکترین ضاحیه، در واقع روش رسمی و مدون رژیم صهیونیستی برای کشتار غیرنظامیان است؛ استفاده از نیروی نظامی گسترده علیه غیرنظامیان ازسوی رژیم صهیونیستی به‌عنوان دکترین ضاحیه شناخته می‌شود، نام خود را از بمباران غیرنظامیان حومه جنوبی بیروت، پایتخت لبنان در سال ۲۰۰۶ دارد.

 

قتل‌عام غیرنظامیان؛ استراتژی رژیم صهیونیستی در غزه و لبنان

استراتژی بدنام چمن‌زنی

با وجود هزینه‌های گزافی که فلسطینی‌ها در غزه پرداختند، از زمان ابداع اصطلاح چمن‌زنی در حدود ۲۰ سال پیش، تقریبا در همان زمانی که رژیم صهیونیستی محاصره ویرانگر مجازات دسته جمعی را بر این سرزمین اعمال کرد، هرگز موفق نشد مردم فلسطین را علیه مقاومت برانگیزد.

این شکست رژیم صهیونیستی را وادار کرده است که به‌طور دوره‌ای در غزه چمن‌ها را بزند: عبارت وحشتناکی که ازسوی ایتان شامیر که این استراتژی را در مقاله‌ای در سال ۲۰۱۳ تجویز کرد، برای تنزل دادن توانایی‌های مقاومت و دستیابی به بازدارندگی موقت در یک دوره طولانی‌تر مطرح شد.

این حمله‌های شدید به غزه از طریق هوا، زمین و دریا از زمانی که رژیم صهیونیستی در سال ۲۰۰۵ در مناطق پیرامونی غزه مستقر شد، همواره شامل هدف قرار دادن زیرساخت‌های غیرنظامی از جمله ساختمان‌های بلندمرتبه مسکونی بوده است؛ در روز‌های منتهی به آتش‌بس که به جنگ ۵۱ روزه در تابستان ۲۰۱۴ پایان داد، رژیم صهیونیستی دستور تخلیه و سپس بمباران چهار برج مسکونی در غزه را صادر کرد و سه برج از آن‌ها را با زمین تسطیح کرد و خسارت قابل توجهی به یک برج وارد کرد؛ برج چهارم در نهایت تخریب شد؛ هیچ‌کس در حمله به آن چهار ساختمان کشته نشد.

براساس اعلام المیزان، یک گروه حقوق بشری مستقر در غزه، حمله‌های رژیم صهیونیستی به ساختمان‌های بلند با هدف تحت فشار قرار دادن فلسطینی‌ها برای پذیرش یک توافق آتش‌بس براساس شرایط رژیم صهیونیستی انجام شد.

این تاکتیک امروز در غزه در مقیاسی هولناک در قتل‌عام غیرنظامیان آواره که در مدارس پناه گرفته‌اند، برای افزایش فشار بر مقاومت در جریان مذاکرات غیرمستقیم آتش‌بس استفاده می‌شود.

ایتان شامیر، از مبدعان استراتژی چمن‌زنی می‌گوید که این استراتژی درپی طوفان الاقصی در ۷ اکتبر ۲۰۲۳ (۱۵ مهر ۱۴۰۲) به‌طور کامل از بین رفت؛ او ادعا کرد: اگر تهدید غزه با پایان جنگ برطرف نشود، اسرائیلی‌هایی که در جوامع نزدیک مرز با غزه زندگی می‌کنند به خانه‌های خود باز نخواهند گشت؛ مردم ممکن است به شهرک‌های اسرائیلی تخلیه‌شده در امتداد مرز لبنان نیز باز نگردند و این یک دستاورد بی‌سابقه برای دشمنان اسرائیل است.

 

قتل‌عام غیرنظامیان؛ استراتژی رژیم صهیونیستی در غزه و لبنان

شکست استراتژیک رژیم صهیونیستی

با وجود همه این موارد، رژیم صهیونیستی در میان همه مرگ‌ها و ویرانی‌ها، هیچ پیروزی قاطع آشکاری در غزه به دست نیاورده است.

پس از گذشت تقریبا یک سال از حمله جنایت‌کارانه رژیم صهیونیستی به غزه، تداوم فعالیت مقاومت در این منطقه، نشان‌دهنده یک شکست استراتژیک برای رژیم صهیونیستی است که مرتبا هدف خود از این کارزار جنایت‌کارانه را نابودی مقاومت می‌خواند؛ رژیم صهیونیستی به‌خوبی می‌داند که با ارتکاب قتل عام‌های دسته‌جمعی نمی‌تواند واقعیت شکست خود را تغییر دهد، همان‌طور که آمریکا با کشتار میلیون‌ها نفر در جنوب شرق آسیا نتوانست شکست در ویتنام را پوشش دهد.

 

قتل‌عام غیرنظامیان؛ استراتژی رژیم صهیونیستی در غزه و لبنان

شکست در غزه و لبنان

رژیم صهیونیستی نه در لبنان و نه در غزه به پیروزی آشکار یا تسلیم مقاومت دست نخواهد یافت؛ مقاومت در این مناطق تا زمان حیات شهرک‌های استعماری صهیونیست‌نشین و خشونت‌های شهرک‌نشینان وجود خواهند داشت.

هزینه‌های فزاینده‌ای از جان شهروندان فلسطینی و لبنانی برای ادامه حیات رژیم مجعول صهیونیستی پرداخته می‌شود؛ این امر از حیث مشروعیت بین‌المللی نیز برای رژیم صهیونیستی بسیار گران تمام می‌شود.

مجمع عمومی سازمان ملل در ماه جاری میلادی پس از نظر مشورتی دیوان بین‌المللی دادگستری که غیرقانونی بودن حضور رژیم صهیونیستی در کرانه باختری و نوار غزه را تایید کرد، با اکثریت قاطع به نفع برچیده شده اشغالگری رای مثبت داد؛ در عین حال، سران رژیم صهیونیستی در هراس هر روزه صدور حکم بازداشت ازسوی دیوان بین‌المللی کیفری زندگی می‌کنند.

به نظر می‌رسد تصمیم‌های اتخاذشده در مجامع بین‌المللی هیچ تاثیری بر آنچه در میدان اتفاق می‌افتد، ندارد؛ با وجود این، رژیم صهیونیستی به‌عنوان یک رژیم متجاوز بین‌المللی در دیدگاه جهانی تثبیت و به همین دلیل منزوی شده است؛ حتی حمایت‌های آمریکا و دیگر شرکایش هم نمی‌تواند وضعیت ناپایدار این رژیم را به ثبات برساند.

رژیم صهیونیستی هرگونه امنیتی را که از طریق زور به دست آورد، موقت و توهمی خواهد بود و از این رو موجودیتش همیشه شکننده است؛ این یک واقعیت است که هیچ جدایی بین مردم و مقاومت وجود ندارد، زیرا اولی، دومی را چه در غزه و چه در لبنان به وجود آورد و به همین دلیل است که رژیم صهیونیستی وزن نظامی خود را بر گردن غیرنظامیان در هر ۲ مکان می‌اندازد.

واکنش ذاتی بشر به مقاومت در برابر انقیاد وحشیانه به هر وسیله لازم که اکنون سازمان‌دهی شده و با تجربه چندین دهه در فلسطین و لبنان و دیگر نقاط منطقه تشدید شده است، وجود دارد و به همین دلیل رژیم صهیونیستی هیچ‌گاه پیروزی واقعی را بر آن‌ها پیدا نکرده و نخواهد کرد.

رژیم صهیونیستی در حال از بین بردن هرگونه شکل ظاهری از قوانین بین‌المللی است، اما در عین حال، در حال نابود کردن خود است و تا زمانی که راه دیگر رژیم‌های استعماری مانند رودزیا و آپارتاید آفریقای جنوبی را طی کند، امکان ویران کردن پروژه صهیونیستی جعل شده در فلسطین، وجود خواهد داشت.

انتهای پیام/



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *