رئیس کل محاکم عمومی و انقلاب کرمان: مزایده‌ای اموال توقیفی در دادگستری استان به صورت الکترونیکی انجام می‌شود

16:23 - 04 مهر 1403
کد خبر: ۴۷۹۵۰۲۳
دسته بندی: قضایی ، حقوقی
رئیس کل محاکم عمومی و انقلاب کرمان: مزایده‌ای اموال توقیفی در دادگستری استان به صورت الکترونیکی انجام می‌شود
رئیس کل محاکم عمومی و انقلاب کرمان گفت: سامانه ستاد در استان راه اندازی شده است و تمامی مزایده‌های دادگستری در این بستر انجام می‌شود و عموم شهروندان می‌توانند نسبت به مشاهده لیست اموالی که در مزایده قرار داده شده اقدام کنند.

خبرگزاری میزان - آیین راه اندازی سامانه تدارک الکترونیک دولت (ستاد) با حضور رئیس کل محاکم عمومی و انقلاب کرمان، جمعی از قضات، مدیران دفاتر اجرای احکام و اصحاب رسانه برگزار شد.

رئیس کل محاکم عمومی و انقلاب کرمان در این جلسه با بیان اینکه مردم اطلاع کافی از نحوه برگزار شدن مزایده‌ها در بستر سامانه ستاد ندارند، گفت: نیاز است خبرنگاران و اصحاب رسانه اطلاع رسانی کنند که سامانه ستاد در استان راه اندازی شده است و تمامی مزایده‌های دادگستری در این بستر انجام می‌شود.

اکبر مختاری اظهار کرد: قبلاً که مزایده‌ها به صورت سنتی و حضوری برگزار می‌شد، بسیاری از اموال مانند خودرو‌ها فروش می‌رفت، اما در سامانه تدارک الکترونیک دولت (ستاد) مردم خبردار نمی‌شوند و لازم است آگاه سازی عمومی صورت گیرد.

وی با بیان اینکه از این پس مزایده‌های اجرای احکام و دادگستری استان از این طریق انجام می‌شود، اظهار کرد: عموم شهروندان می‌توانند نسبت به مشاهده لیست اموالی که در مزایده قرار داده شده اقدام کنند.

رئیس حوزه قضایی شهرستان کرمان بیان کرد: این روش یک نوع تجارت الکترونیک و بیع مجازی است و با استفاده از این روش نیاز به حضور فیزیکی مردم به شعبات اجرای احکام دادگستری نیست.

مختاری عنوان کرد: عموم مردم می‌توانند با ثبت نام در سامانه ستاد از طریق برخط با استفاده از کامپیوتر‌های شخصی یا کافی نت‌های سطح شهر اموال مزایده گذاشته شده را ببینند و همچنین فیلم آموزشی و دستورالعمل استفاده از سامانه نیز در سایت setadiran.ir وجود دارد.

وی صرفه جویی در زمان و هزینه را از مزیت‌های سامانه ستاد نسبت به روش حضوری دانست و گفت: در سامانه تدارک الکترونیک دولت، به صورت برخط امکان واریز و وصول وجه امکان پذیر می‌باشد که در صورت برنده نشدن فرد پول بصورت الکترونیکی به حساب او برگشت داده می‌شود.

رئیس کل محاکم عمومی و انقلاب کرمان شفاف شدن مزایده، حذف کاهش خطای انسانی، حذف رانت اطلاعاتی، امکان دسترسی آزاد و برخط و رقابتی شدن بیشتر قیمت گذاری را از دیگر مزایای انجام مزایده از طریق سامانه ستاد نسبت به روش سنتی نام برد.

وی عدم اطلاع عموم مردم از بستر سامانه ستاد را از جمله مشکلات فعلی دانست و گفت: ما در این جهان الکترونیک چاره‌ای نداریم جز حرکت به سمت فرآیند‌های الکترونیکی و نوین و ما طبق قانون ملزم هستیم مزایده‌های دادگستری را بصورت الکترونیکی برگزار کنیم.

اکبر مختاری تصریح کرد: انجام هر مزایده یک سری مقدمات مانند کارشناسی قیمت اموال دارد که این مقدمات به صورت سنتی انجام می‌شود، اما فرایند مزایده به صورت الکترونیک انجام می‌شود.

وی در بخش دیگری از سخنان خود بیان کرد: سابقا بجای برگزاری مزایده در هر شعبه به صورت مجزا، انجام مزایداه‌های دادگستری را در یک واحد متمرکز کرده بودیم و بواسطه متمرکز شدن در یک واحد، نقص در اجرای مزایده‌ها کاهش پیدا کرده بود.

انتهای پیام/


ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *