بحران خشونت نظام‌مند افسران پلیس کانادا علیه بومیان

12:51 - 03 مهر 1403
کد خبر: ۴۷۹۴۷۲۷
دسته بندی: حقوق بشر ، عمومی
بحران خشونت نظام‌مند افسران پلیس کانادا علیه بومیان
آمار‌ها نشان می‌دهد که بومیان کانادا به‌طور نتمتناسبی از سوی افسران پلیس این کشور کشته می‌شوند.

خبرگزاری میزان - پلیس کانادا تنها در ۱۱ روز در سراسر کانادا ۷ نفر از بومیان این کشور را با قتل رساند؛ این موضوع باعث گسترش خشم از پلیس کانادا (RCMP) درپی خشونتی شد که به‌طور نامتناسبی بر جوامع بومی اعمال می‌کند.

در یکی از این حوادث، افسران پلیس ساسکاچوان در ۲۹ آگوست (۸ شهریور) با وسیله نقلیه خود یک مرد ۳۱ ساله بومی را به نام جک چارلزپیچ، در حالی که در امتداد جاده در حال پیاده‌روی بود، زیر گرفته و به قتل رساندند؛ جک چارلزپیچ تنها یکی از ۷ ساکن بومی کانادا بود که طی ۱۱ روز از سوی افسران پلیس در این کشور به قتل رسید. 

خشونت نظام‌مند علیه بومیان

گزارش‌ها نشان می‌دهد که مردم بومی کانادا به‌طور نامتناسبی قربانی خشونت افسران پلیس در این کشور می‌شوند. یک تجزیه‌وتحلیل انجام شده در سال ۲۰۲۰ نشان داد که بین سال‌های ۲۰۱۷ تا ۲۰۲۰، بومیان بیش از ۱۰ برابر بیشتر از سفیدپوستان از سوی پلیس مورد اصابت گلوله قرار گرفته و کشته می‌شود. آمار‌ها نشان می‌دهد که ۲۵ نفر از ۶۶ قربانی که در این دوره از سوی افسران پلیس کشته شدند، بومی بودند. 

این اختلاف همچنین در داده‌های کلی قتل‌های پلیس در کانادا نشان داده شده است. انجمن آزادی‌های مدنی کانادا به‌تازگی در گزارش خود عنوان کرده که بومیان تنها ۵.۱ درصد از جمعیت کانادا را تشکیل می‌دهند، اما آن‌ها نماینده ۱۶.۲ درصد از افرادی هستند که از سوی پلیس کشته می‌شوند.

در همین حال، سازمان‌های مسئول تحقیق درباره قتل‌های پلیس نظارت یا پاسخگویی کمی دارند. بررسی مطبوعات کانادا نشان می‌دهد که ۱۱۱ نفر از ۱۶۷ عضوی که در سازمان‌های نظارت بر پلیس کار می‌کردند، افسران سابق پلیس بودند؛ همچنین بیشتر آن‌ها مردان سفیدپوست بودند. کارکنان این سازمان‌ها عمدتا از استعمار و برتری‌طلبی سفیدپوستان حمایت می‌کنند. 

آمار‌ها نشان می‌دهد که بین سال‌های ۲۰۰۰ تا ۲۰۱۷، کمتر از ۴ درصد از ۷۰۴ قتل انجام‌شده از سوی افسران پلیس به طرح اتهام منجر شد؛ همچنین از ۱۸ اتهام طرح‌شده، تنها ۲ مورد به محکومیت افسران پلیس انجامید.

در همین حال، گزارشی در سال ۲۰۲۰ نشان داد که تنها در ۳ تا ۹ درصد از پرونده‌های بررسی‌شده از سوی سازمان‌های نظارتی استانی، اتهام‌هایی علیه افسران پلیس مطرح یا پرونده برای بررسی به دادستان‌ها ارجاع شده است.

بحران خشونت نظام‌مند افسران پلیس کانادا علیه بومیان

 

ماهیت استعماری پلیس کانادا

تازه‌ترین قتل‌های پلیس یادآور ماهیت استعماری پلیس در کانادا و نسل‌کشی مداوم بومیان است. 

پایگاه گرین‌لفت در مقاله‌ای نوشت: افسران پلیس کانادا در خدمت تولید، حفظ و گسترش ساختار‌ها و روابط سلب مالکیت و سلطه استعماری، بازار‌های سرمایه‌داری و استثمار طبقاتی هستند.

این موضوع به‌وضوح در پلیس استعمارگر کانادا دیده می‌شود؛ پلبس کانادا در ابتدا به‌عنوان یک نیروی نظامی تهاجمی و برای اشغال ایجاد شد که وظیفه پاکسازی غرب کانادا از بومیان را داشته است.

به همین دلیل است که وقتی بومیان به‌دنبال نظارت، پاسخگویی یا عدالت هستند، نمی‌توانند به دولت این کشور تکیه کنند. باوجود رشد سازمان‌های نظارتی، افسران پلیس کانادا از مصونیت مجازات برخوردارند و به همین دلیل است که هر روزه قتل‌هایی از سوی افسران انجام می‌شود. 

همان‌طور که جنبش‌های حمایت از بومیان برای مدت طولانی تاکید کرده‌اند، برآورده ساختن نیاز‌های بومیان باید شامل کاهش بودجه، خلع سلاح و برچیدن پلیس این کشور باشد. 

اما دولت کانادا خود را خلع سلاح نخواهد کرد؛ از بین بردن ساختار‌های پلیسی فعلی و پایان دادن به خشونت پلیس کانادا به معنای پایان دادن به سیستم‌های سرمایه‌داری است که در وهله اول باعث ایجاد پلیس کنونی در این کشور شد.

انتهای پیام/



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *