ابعاد حقوقی تجاوز رژیم صهیونیستی در لبنان؛ هشدار درباره نقض قوانین بین‌المللی

8:00 - 04 مهر 1403
کد خبر: ۴۷۹۴۶۹۶
دسته بندی: حقوق بشر ، عمومی
ابعاد حقوقی تجاوز رژیم صهیونیستی در لبنان؛ هشدار درباره نقض قوانین بین‌المللی
گزارش یک سازمان حقوق بشری نشان می‌دهد که رژیم صهیونیستی در حمله به مناطق مختلف لبنان قوانین بین‎المللی بشردوستانه را نقض کرده، که از نمونه‌های آن می‌توان به استفاده از فسفر سفید اشاره کرد.

خبرگزاری میزان - تشدید حمله‌های نظامی ارتش رژیم صهیونیستی به غیرنظامیان و مناطق مسکونی در لبنان به‌ویژه در مناطق جنوبی زنگ خطر را در منطقه به‌صدا درآورده است.

سازمان حقوق بشری یورو-مد مانیتور (euromedmonitor) درپی این حمله‌ها، گفت: برای جلوگیری از وقوع قتل‌عام و دیگر جنایت‌ها در لبنان، که بیش از ۱۱ ماه از سوی اسرائیل در نوار غزه انجام شده، مداخله فوری بین‌المللی لازم است.

به‌گفته تیم میدانی یورو-مد مانیتور، ارتش رژیم صهیونیستی روز دوشنبه، ۲۳ سپتامبر ۲۰۲۴ (۲ مهر ۱۴۰۳) بیش از ۳۳۰ حمله به بیش از ۱۱۷ شهرک و شهر لبنان انجام داد؛ این حمله‌ها علیه مناطق مسکونی و غیرنظامی در جنوب لبنان و بخش‌های مختلف منطقه بقاع انجام شد.

ابعاد حقوقی حمله‌های رژیم صهیونیستی در لبنان؛ نقض قوانین بین‌المللی بشردوستانه

براساس گزارش‌ها، در نتیجه این حمله‌ها حدود ۵۰۰ نفر، ازجکله زنان و کودکان به شهادت رسیده و بیش از هزار و ۶۰۰ نفر مجروح شدند. 

هدف قرار دادن عمدی غیرنظامیان

یورو-مد مانیتور، نوشت: ارتش اسرائیل هم در نوار غزه و هم در لبنان، به‌طور عمدی به غیرنظامیان فرصت کافی برای فرار از مناطق در حال بمباران را نداده و از آن‌ها در برابر خطر‌های ناشی از عملیات نظامی محافظت نمی‌کند؛ در عوض، اسرائیل به‌طور تصادفی و مستقیم ساختمان‌های غیرنظامی، از جمله ساختمان‌های بیمارستان‌ها و مدارس اطراف را هدف قرار می‌دهد.

به‌عنوان نمونه، زمانی که ارتش رژیم صهیونیستی دستور تخلیه منطقه بقاع را در لبنان صادر کرد، به ساکنان این منطقه که مساحتی حدود ۴ هزار و ۴۲۹ کیلومتر مربع را دربرمی‌گیرد، تنها ۲ ساعت فرصت داد تا تخلیه شوند؛ با این حال، برای بسیاری از شهروندان دست‌کم ۳ ساعت برای ترک مناطق داخل دره بقاع زمان لازم است. 

ابعاد حقوقی حمله‌های رژیم صهیونیستی در لبنان؛ نقض قوانین بین‌المللی بشردوستانه

علاوه بر این، ارتش رژیم صهیونیستی هیچ منطقه‌ای را به‌عنوان منطقه امن تعیین نکرد، درست مانند کاری که تاکنون در نوار غزه انجام داده است. این موضوع نشان می‌دهد که رژیم صهیونیستی یا تعهد قانونی برای هدایت مردم به مناطق امن را نادیده می‌گیرد و یا مناطقی را که به‌عنوان امن تعیین کرده، هدف قرار می‌دهد. 

یورو-مد مانیتور گزارش کرد که از زمانی که رژیم صهیونیستی بمباران لبنان را آغاز کرد، شرایط خطرناک و همچنین چالش‌های قابل‌توجهی برای فرآیند تخلیه وجود داشته است.

غیرنظامیان باید محافظت شوند

ارتش رژیم صهیونیستی براساس قوانین بین‌المللی بشردوستانه موظف است پیش از هر حمله نظامی، تمام اقدام‌های منطقی را برای جلوگیری یا دست‌کم کاهش آسیب به غیرنظامیان و اموال آن‌ها اتخاذ کند. این موضوع مستلزم ارائه اخطار کافی به مردم غیرنظامی پیش از آغاز حمله است؛ باید به شهروندان زمان کافی برای ترک منطقه داده شود. 

حقوق بین‌الملل بشردوستانه بیان می‌کند که غیرنظامیانی که نمی‌توانند یا نمی‌خواهند منطقه‌ای را ترک کنند، همچنان باید به‌عنوان افراد غیرنظامی محافظت شوند و رژیم صهیونیستی همچنان موظف است از آن‌ها محافظت کند. 

ارتش رژیم صهیونیستی علاوه بر شهر‌های دره بقاع، ۱۱۷ شهر را در جنوب لبنان نیز هدف قرار داد. 

استفاده از فسفر سفید؛ نقض قوانین بین‌المللی

به گزارش یورو-مد مانیتور، رژیم صهیونیستی از پهپاد‌ها برای ایجاد آتش‌سوزی در جنگل‌های جنوب لبنان همزمان با حمله‌های هواپیما‌های جنگی استفاده کرده است؛ شواهد همچنین نشان می‌دهند که رژیم اشغالگر زمین‌های کشاورزی را با تسلیحات حاوی فسفر سفید هدف قرار داده و می‌سوزاند.

ابعاد حقوقی حمله‌های رژیم صهیونیستی در لبنان؛ نقض قوانین بین‌المللی بشردوستانه

استفاده از تسلیحات حاوی فسفر سفید درحالی انجام شده که قوانین بین‎المللی این نوع تسلیحات را به‌دلیل شدت سوختگی که می‌تواند ایجاد کند، ممنوع کرده است؛ این سوختگی‌ها اغلب به استخوان‌های قربانیان می‌رسد و آتش‌سوزی‌های شدید ناشی از فسفر سفید می‌تواند اموال، ساختمان‌ها، محصولات کشاورزی و خاک را از بین ببرد.

این سازمان حقوق بشری همچنین نوشت، این احتمال وجود دارد که ارتش رژیم صهیونیستی از زمان نخستین حمله خود به لبنان پس از آغاز جنگ نسل‌کشی در نوار غزه در اکتبر ۲۰۲۳ (مهر ۱۴۰۲)، از فسفر سفید در حمله‌های خود به لبنان استفاده کرده باشد. 

درگیری نظامی جاری در لبنان به‌دنبال حمله ارتش رژیم صهیونیستی در روز جمعه، ۲۰ سپتامبر (۳۰ شهریور) به حومه جنوبی بیروت تشدید شده است؛ این حمله به فروریختن ۲ ساختمان مسکونی و شهادت بیش از ۳۷ نفر، از جمله کودکان، شد. 

رژیم صهیونیستی پیش‌تر در ۱۷ سپتامبر ۲۰۲۴ (۲۷ شهریور) با استفاده از انفجار‌های رادیویی و پیجر حمله‌ای کور و غیرقانونی را به لبنان آغاز کردند؛ این حمله‌ها به شهادت دست‌کم ۳۲ نفر، ازجمله ۲ کودک و همچنین کارکنان بخش اورژانس منجر شد؛ همچنین ۳ هزار و ۲۵۰ نفر، ازجمله یک دیپلمات (سفیر ایران در لبنان) مجروح شدند. 

ابعاد حقوقی حمله‌های رژیم صهیونیستی در لبنان؛ نقض قوانین بین‌المللی بشردوستانه

 

نقض فاحش قوانین بین‌المللی

سازمان حقوق بشری یورو-مد مانیتور تاکید کرد: تمامی حمله‌های مورد اشاره نقض فاحش کنوانسیون چهارگانه ژنو، پروتکل الحاقی و به‎طور کلی قوانین بین‎المللی بشردوستانه است؛ این معاهده‌ها از طرف‌های درگیری می‌خواهد که همیشه بین غیرنظامیان و نظامیان تمایز قائل شوند و علاوه بر محافظت ویژه از زنان و کودکان، از جمعیت‌های آسیب‌پذیر مانند خبرنگاران و سالمندان حمایت ویژه کنند. 

کنوانسیون چهارم ژنو درمورد حمایت از غیرنظامیان، مقررات آن، کنوانسیون چهارم لاهه، و ماده ۴۸ نخستین پروتکل الحاقی، همگی بر این امر صحه می‌گذارند؛ قواعد عرفی حقوق بین‌الملل بشردوستانه نیز از این موضوع حمایت می‌کند. 

حقوق بشردوستانه بین‌المللی همچنین حمله‌های بدون تبعیض را که بین اهداف نظامی و غیرنظامی تمایز قائل نمی‌شوند، ممنوع می‌کند. 

یورو-مد مانیتور تاکید کرد: جامعه بین‌المللی باید سریعا برای جلوگیری از تکرار نسل‌کشی اسرائیل در نوار غزه در لبنان، ازطریق محافظت از غیرنظامیان لبنانی و جلوگیری از وخامت بیشتر اوضاع، اقدام کند؛ علاوه بر این، تحریم‌های موثری مانند ممنوعیت کامل صادرات تسلیحات باید علیه اسرائیل اعمال و باید از هرگونه حمایت سیاسی، اطلاعاتی و مالی محروم شود. 

سازمان حقوق بشری یورو-مد مانیتور (euromedmonitor) گفت: در نهایت، اسرائیل باید مسئول جنایت‌های مستمر خود علیه مردمی باشد که آن‌ها را در خاک خودشان هدف قرار می‌دهد. 

انتهای پیام/



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *