مواجهه زنان مهاجر در فرانسه با خشونت مضاعف؛ بازداشت و اخراج در انتظار قربانیان

10:03 - 03 مهر 1403
کد خبر: ۴۷۹۴۶۷۲
دسته بندی: حقوق بشر ، عمومی
مواجهه زنان مهاجر در فرانسه با خشونت مضاعف؛ بازداشت و اخراج در انتظار قربانیان
زنان مهاجر در فرانسه علاوه بر آسیب‌پذیری در برابر خشونت جنسی، هنگام درخواست حمایت از پلیس، در معرض انواع تبعیض قرار می‌گیرند.

خبرگزاری میزان - یافته‌های جدید منتشرشده در گزارش عفو بین‌الملل نشان می‌دهد که زنان مهاجر در سراسر فرانسه اغلب پس از تجربه خشونت یا تعرض جنسی، با خشونت مضاعف مواجه می‌شوند.

براساس آمارها، تنها ۶ درصد از زنان در فرانسه که قربانی تعرض جنسی شده یا در معرض آن قرار گرفته‌اند برای شکایت به پلیس مراجعه می‌کنند؛ زنان مهاجری که از مقام‌ها درخواست کمک می‌کنند، با موانع دیگری، ازجمله نادیده گرفته شدن، بازداشت شدن و حتی اخراج روبرو هستند. 

لولا شولمن، یکی از نویسندگان این گزارش، گفت: هر کس حق دارد اتهام‌ها را مطرح کند، خواه مستند باشد یا نباشد. 

با این حال، گزارش عفو بین‌الملل نشان می‌دهد که بسیاری از زنان مهاجر که قربانی خشونت شده‌اند برای محافظت به اداره‌های پلیس پناه بردند، اما در ادامه برای آن‌ها حکم OQTF (اجبار به ترک قلمرو فرانسه) صادر شده و تحت بازداشت قرار گرفتند.

قوانین ملی و بین‌المللی تصریح می‌کند که هیچ روند اداری (برای اخراج) نمی‌تواند علیه قربانی که برای طرح شکایت به اداره‌های پلیس مراجعه می‌کند، راه‌اندازی شود.

شولمن گفت: این (اخراج از فرانسه و بازداشت) کاملا غیرقانونی است.

این گزارش براساس اظهارات شاهدان از نزدیک به ۲۰ انجمن مختلف، موانع بسیاری را نشان می‌دهد که زنان مهاجر در فرانسه هنگام تلاش برای گزارش خشونت جنسی که تجربه کرده‌اند، با آن روبرو هستند. 

زنان و دختران مهاجر حتی پیش از رسیدن به اروپا در طول سفر‌های خود در معرض انواع مختلف استثمار و سوءاستفاده قرار می‌گیرند؛ تعداد زنان مهاجر معمولا به‌میزان قابل توجهی از مردان بیشتر بوده و در معرض سوءاستفاده از سوی قاچاقچیان و پس از آن افسران پلیس قرار دارند.

زنان مهاجر به‌محض ورود به فرانسه در برابر اشکال جدید خشونت آسیب‌پذیر هستند؛ نتایج یک مطالعه انجام‌شده در سال ۲۰۲۳ که در نشریه لنست The Lancet منتشر شد و سازمان عفو بین‌الملل در گزارش خود به آن اشاره کرد، نشان داد که زنان مهاجر در فرانسه در ماه‌های پس از ورودشان ۱۸ برابر بیشتر از سایر زنان در فرانسه در معرض خشونت جنسی قرار دارند.

این مطالعه ارتباط بین نیود مسکن پایدار و رابطه جنسی اجباری را نشان داد، و وقوع باج‌گیری پایدار (در رابطه با غذا، مسکن، پوشاک و غیره) را مستند کرد. 

شولمن می‌گوید: بی‌ثباتی به‌ویژه برای کسانی که در خیابان زندگی می‌کنند و مسکن ندارند، می‌تواند به قرار گرفتن بیش از حد در معرض خشونت جنسی منجر شود.

همه انجمن‌هایی که عفو بین‌الملل با آن‌ها مصاحبه کرد، گفتند که هرگز نمی‌توانند کاملا مطمئن باشند که چگونه با زنان مهاجر در اداره‌های پلیس رفتار خواهد شد. 

بازداشت به دلیل گزارش خشونت 

سازمان عفو بین‌الملل خاطرنشان کرد: انجمن La Cimade در آوریل ۲۰۲۴ (فروردین/اردیبهشت) پرونده زنی را که پس از تجربه خشونت کامل از سوی شریک زندگی خود به اداره پلیس مراجعه کرده و بازداشت شده بود، به‌دست گرفت.

عفو بین‌الملل اضافه کرد که در حین نگارش گزارش، این زن به‌دلیل وضعیت مهاجرتی خود همچنان در بازداشتگاه به‌سر می‌برد.

عفو بین‌الملل خاطرنشان کرد که این نوع موقعیت‌ها می‌تواند تاثیر بازدارنده بزرگی بر زنانی داشته باشد که می‌توانند شکایت کنند، اما به دلیل آگاهی از اخراج سایر زنان مهاجر از فرانسه، به پلیس مراجعه نمی‌کنند.

چندین انجمن اعلام کرده‌اند که پلیس از طرح شکایت برای زنان مهاجر خودداری کرده و به آن‌ها گفته است: شما حق ندارید شکایت کنید، زیرا مدرک اقامتی ندارید. 

انتهای پیام/



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *