عراقچی: روابط ایران و روسیه پایدار است/ شروع مجدد مذاکرات هسته‌ای پیچیده‌تر از قبل است

14:35 - 02 مهر 1403
کد خبر: ۴۷۹۴۵۵۳
عراقچی: روابط ایران و روسیه پایدار است/ شروع مجدد مذاکرات هسته‌ای پیچیده‌تر از قبل است
وزیر امور خارجه با اشاره به اینکه برای ازسرگیری مذاکرات پیغام‌هایی ردوبدل شده است و یک اعلام آمادگی عمومی وجود دارد، گفت: با وجود این، شرایط بین‌المللی کنونی به گونه‌ای است که شروع مجدد مذاکرات هسته‌ای قدری سخت‌تر و پیچیده‌تر از قبل است.

خبرگزاری میزان - سیدعباس عراقچی، وزیر امور خارجه در گفت‌وگویی به تشریح مهم‌ترین رویکردهای سیاست خارجی در دولت چهاردهم پرداخت.

شهید امیرعبداللهیان در یکی از سخت‌ترین دوران‌ها وزیر امور خارجه شد

وزیر امور خارجه با اشاره به اینکه در طول ۴۰ سال گذشته همیشه وزارت امور خارجه پرکاری داشتیم، تصریح کرد: سیاست خارجی کشور ما بسیار پرکار و پر موضوع است؛ شهید امیرعبداللهیان در یکی از سخت‌ترین و پرکارترین دوران‌ها وزیر امور خارجه شد که با موضوع اوکراین شروع و سپس غزه و طوفان الاقصی و این اواخر هم عملیات وعده صادق انجام شد.

در تله صهیونیست‌ها نخواهیم افتاد

عراقچی درباره جنگ نیز گفت: واقعیت این است رژیم اسرائیل در غزه در یک باتلاق گرفتار شده و با وجود یک ارتش تا دندان مسلح با پیشرفته‌ترین سلاح‌ها به دنبال نابودی حماس بود، ولی بعد از یک سال هنوز به هدفش نرسیده است.

وی با بیان اینکه صهیونیست‌ها تصور می‌کنند با گسترده کردن میدان جنگ می‌توانند از بن‌بست خارج شوند، اظهار کرد: ما کاملا هوشیار هستیم و در تله آن‌ها نخواهیم افتاد؛ حرکاتی که انجام می‌دهند، از سر استیصال است؛ در صحنه نبرد مقاومت و رژیم اسرائیل حرکاتی چون منفجر کردن پیجرها، اقدام به ترور کور و جنایت علیه بشریت است که اقدامی از سر درماندگی است.

عراقچی درباره تبادل پیام‌ها با آمریکا درباره موضوع یادشده هم گفت: آمریکایی‌ها همیشه پیغام می‌دهند؛ رابط ما سوئیس است و در این گونه موارد دیدگاه‌های خود را از این طریق مطرح می‌کنند؛ در رسانه‌ها هم گفتند و پیغامشان نکته ویژه‌ای نداشت؛ سخنگویشان هم مطرح کرد که در این عملیات دخالتی نداشته و از آن اطلاعی نداشتند که البته از نظر ما پذیرفته نیست؛ نمی‌توان این ادعاها را باور کرد که آن‌ها خبر نداشتند یا در این مسئله دخالتی نداشتند و از طریق رسانه‌ها مطلع شدند.

آمریکایی‌ها تا حد بسیار زیادی شریک جنایت‌ها رژیم صهیونیستی هستند

رئیس دستگاه دیپلماسی تاکید کرد: آمریکایی‌ها تا حد بسیار زیادی شریک این جنایت‌ها هستند، هم با پشتیبانی‌های تسلیحاتی و اطلاعاتی و هم با پشتیبانی‌های سیاسی که انجام می‌دهند.

وزیر امور خارجه در توضیح شراکت آمریکا در جنایت‌های رژیم صهیونیستی، گفت: آمریکاست که جلوی قطعنامه شورای امنیت در مورد غزه را گرفته و بسیاری از حمایت‌های سیاسی دیگری که از اسرائیل انجام می‌دهد؛ بنابراین آمریکایی‌ها نمی‌توانند خودشان را از این جنایت‌ها کنار بکشند.

مخالف سیاست‌های سلطه‌گرانه آمریکا هستیم

عراقچی در توضیح اظهاراتش درباره مدیریت تخاصم با آمریکا، گفت: حرف من کاملا روشن است که ما اختلافاتی با آمریکایی‌ها داریم که برخی از آن کاملا مبنایی است که در مورد آن‌ها امکان رفع تخاصم واقعا وجود ندارد؛ ما مخالف سیاست‌های سلطه‌گرانه آمریکا هستیم؛ ما مخالف حضور آمریکا در بسیاری از نقاط جهان از جمله در منطقه خودمان هستیم و با بسیاری از سیاست‌ها و زورگویی‌های آمریکا مخالف هستیم و آن‌ها هم با روحیه استقلال‌طلبانه و عزتمندانه جمهوری اسلامی و سیاست‌های ما در منطقه مخالف هستند.

وی در ادامه اظهار کرد: درست است که این تخاصم وجود دارد، اما مردم ما نباید هر هزینه‌ای را بپردازند و هر فشاری را نباید تحمل کنند؛ ما به‌عنوان مجریان سیاست خارجی باید راه‌هایی را اتخاذ کنیم و با ابزارهای مختلف مسیرهایی را برویم که بتوانیم هزینه‌های این تخاصم را کاهش دهیم؛ ما این مسیر را حتما ادامه خواهیم داد و هر کاری را که بتوانیم بکنیم برای اینکه باری را از روی دوش مردم و کشور برداریم و هر کاری را که بتوانیم موانع را از سر راه اقتصاد مردم و کشورمان برداریم، تردید نخواهیم کرد.

وزیر امور خارجه تصریح کرد: این مسیر ما مبتنی بر ابزارها و مسیرهای شرافتمندانه خواهد بود؛ یعنی به هر قیمتی و به قیمت زیر پا گذاشتن عزت، اعتبار و احترام این مردم هر کاری نخواهیم کرد؛ سعی می‌کنیم موانع را برداریم و راه‌ها را باز کرده و مسیرهای جدید ایجاد کنیم که اقتصاد کشور بتواند حرکت کند و در عین حال عزت کشور را نیز حفظ کنیم؛ هرچه آمریکا تلاش می‌کند تا مسیرهای پیش روی پیشرفت ما را ببندد ما وظیفه داریم این مسیرها را باز کنیم و موانع را برداریم و مسیرهای تازه ایجاد کنیم؛ مدیریت تخاصم یعنی اینکه هزینه‌ها را کاهش و منافع را افزایش دهیم.

ایران هیچ وقت سیاست صندلی خالی را دنبال نکرده است

رئیس دستگاه دیپلماسی درباره برنامه‌های رئیس‌جمهور در نیویورک گفت: رئیس‌جمهور سه روز در نیویورک حضور خواهند داشت و علاوه بر مجمع عمومی سازمان ملل در اجلاس دیگری با نام «سران برای آینده» که ازسوی دبیرکل سازمان ملل برگزار شده، شرکت کرده و سخنرانی خواهد کرد؛ تقریبا همه کشورها در این اجلاس شرکت می‌کنند، ولی سران بیش از ۱۰۰ کشور برای شرکت در این اجلاس اعلام آمادگی کردند به دلیل اهمیتی که برای آن قائلند.

وی تاکید کرد: جمهوری اسلامی ایران هیچ‌وقت سیاست صندلی خالی را دنبال نکرده است؛ در این سه روزی که رئیس‌جمهور در اجلاس حضور خواهند داشت، در حقیقت دنیا تصویر خودش را از رئیس‌جمهور جدید ایران پیدا خواهد کرد؛ این تصویری که در این سه روز ساخته می‌شود به نظر من بسیار مهم است.

عراقچی همچنین گفت: اطمینان دارم که ان‌شاءالله تصویر بسیار خوب و مطلوبی از جمهوری اسلامی ایران در این سفر از سوی آقای پزشکیان ارائه خواهد شد؛ تصویری که دیگران، غربی‌ها، آمریکایی‌ها و صهیونیست‌ها بسیار تلاش کردند آن را خراب و مخدوش کنند و همه تلاش خود را کردند که تصویر منفی از ایران معرفی کنند که در بعضی جاها موفق بودند و در بعضی جاها موفق نبودند؛ این وظیفه ما است که یک تصویرسازی و وجهه‌سازی مناسب از خودمان به دنیا ارائه دهیم که من بسیار امیدوارم در سفر نیویورک این اتفاق بیفتد.

در صورت آمادگی طرف مقابل می‌توانیم در همین سفر شروع جدیدی از مذاکرات را داشته باشیم

وزیر امور خارجه با اشاره به اینکه من چند روزی بیشتر از رئیس‌جمهور در نیویورک می‌مانم و ملاقات‌های بیشتری را با وزیران خارجه کشورهای بیشتری خواهم داشت، گفت: تلاش ما این است که دور جدیدی از مذاکرات درباره موضوع هسته‌ای آغاز شود؛ ما آمادگی آن را داریم و اگر طرف مقابل آمادگی آن را داشته باشد، می‌توانیم در همین سفر شروع جدیدی از مذاکرات را داشته باشیم.

وی گفت: پیغام‌هایی ردوبدل شده است و یک اعلام آمادگی عمومی وجود دارد، ولی شرایط بین‌المللی کنونی به گونه‌ای است که شروع مجدد مذاکرات هسته‌ای قدری سخت‌تر و پیچیده‌تر از قبل است؛ دیپلمات‌ها هیچ وقت بدون مجوز حرکت نمی‌کنند.

ایران و روسیه در حوزه‌های مختلف باهم همکاری می‌کنند

وزیر امور خارجه درباره رابطه ایران و روسیه، گفت: روابط ما و روسیه روابط بسیار محکم و پایداری است؛ ما در حوزه‌های مختلف با یکدیگر همکاری می‌کنیم و در حوزه‌های مختلف امنیت ملی و منافع ملی ما با روس‌ها هم‌راستا است و در بسیاری از حوزه‌ها با یکدیگر شراکت داریم، ولی اختلافاتی هم داریم که کاملا طبیعی است.

وی افزود: ما منافع خودمان را داریم و آن‌ها منافع خودشان را دارند؛ در جایی که اختلاف نظر وجود دارد باید صحبت کنیم و آن مشکل را حل‌وفصل کنیم؛ اینکه آن ها در برخی مسائل طبق منافع ملی خودشان حرکت کنند و ما هم در برخی مسائل طبق منافع ملی خودمان حرکت می‌کنیم، کاملا طبیعی است؛ گاهی اوقات که این موضوع‌ها مطرح می‌شود، یک جریان «ضدروسی» در داخل شکل می‌گیرد که اصل این روابط را از ریل خودش خارج می‌کند و به شکل کاملا نامتناسب با آن اختلاف، آن را بزرگ می‌کند و روی آن مسئله حرف می‌زنند و آن را بزرگ می‌کنند؛ باید مراقب بود و در این تله هم نیفتاد.

انتهای پیام/


ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *