برخی با فیلم طنز بازاری برخورد می‌کنند/خرج سکانس‌های ملاقات با جادوگر در استنداپ کمدی‌ها

11:56 - 01 مهر 1403
کد خبر: ۴۷۹۴۳۰۷
برخی با فیلم طنز بازاری برخورد می‌کنند/خرج سکانس‌های ملاقات با جادوگر در استنداپ کمدی‌ها
کارگردان فیلم سینمایی ملاقات با جادوگر با بیان اینکه برخی از صحنه‌های این اثر به دلیل تاخیر در اکران در استنداپ کمدی‌ها خرج شد گفت: متاسفانه عده‌ای از فیلمسازان به فیلم طنز بازاری نگاه می‌کنند.

خبرگزاری میزان -طبق اعلام روابط عمومی اکران، نقد و بررسی فیلم سینمایی ملاقات با جادوگر به کارگردانی حمید بهرامیان به میزبانی روزبه رحیمی نژاد و احسان طهماسبی در قسمت سوم از فصل سوم برنامه اکران برگزار شد.

بهرامیان در این برنامه که از پلتفرم اکران مدیا پخش می‌شود اظهار کرد: اوایل سال ۹۸ بود که قرار بود آقایان مصطفوی و اعتباریان فیلمی را بسازند که در نهایت من به پروژه معرفی شدم و پس از بازنویسی فیلمنامه‌ای که پیمان عباسی نوشته بود به ملاقات با جادوگر رسیدیم.

وی ادامه داد: ۸۰ درصد شوخی‌های فیلم کار امیرمهدی ژوله است و اواخر مهر ۹۸ فیلمبرداری تمام شد. پس از اتمام فیلم تصمیم گرفتیم عید ۹۸ فیلم را اکران کنیم که دوران کرونا شروع و سینما ۲ سال تعلیق شد. در دامه اتفاقات مختلف اجازه نداد و در نهایت فیلم اکنون اکران شد. همان نسخه سال ۹۸ را اکران کردیم و جایی برای تغییر نداشتیم.

این کارگردان سینما یادآور شد: از خروجی کار از نگاه آرمانگرایانه راضی نیستم؛ ۲۰ سال دستیار بودم و دوست داشتم فیلمی کار کنم که دغدغه ذهنی خودم باشد و نگرانم روند کمدی ساختن را ادامه دهم. سینما حرفه‌ای فریبنده است و مجبور بودم بین اینکه فیلم خودم را بسازم و کارگردان شوم دومی را انتخاب کنم.

بهرامیان افزود: حضور امیر مهدی ژوله در فیلم بسیار تاثیر داشت و معتقدم کسی مثل ژوله نمی‌تواند کمدی بنویسد. فیلم حدود ۹۴ دقیقه است و ۱۰۳ دقیقه بود که از کمدی گذشتیم تا درام آسیب نرسد و نقش علیرضا خمسه از فیلم کم نشده است.

احسان طهماسبی منتقد و نویسنده سینمایی نیز اظهار کرد: ملاقات با جادوگر را باید براساس زمان ساخت، بررسی کرد. این فیلم مسئله آقازادگی را مطرح می‌کند که درجریان سیاسی معاصر برخی واژه‌ها کارکردش را از دست داده است. سعی شده این واژه به قدری استفاده شود که قبح آن درجامعه بریزد.

وی ادامه داد: از باب مضمون ملاقات با جادوگر نسبت به فیلم‌های دیگر از منظر فیلمنامه ساختار قابل قبول تری دارد. در دوره‌های مختلف شیوه رویارویی با مضمون آقازادگی متفاوت بوده و در زمان تولید آقازادگی برخورد آزادنه تری با این مضمون دارد و خودسانسوری نمی‌کند.

این منتقد سینما یاداور شد: فیلم یک موفقیت بزرگ دارد و از اساس کمدی از جنس کمدی‌های ارزشمند است و خود فیلم سعی نمی‌کند با حذف و سانسور مواجه دست به عصا با مخاطب داشته باشد و ناپرهیزی نمی‌کند.

بهرامیان نیز اظهار کرد: من این فیلم را از رزومه خودم بیرون می‌گذارم و این اثر را دستگرمی می‌بینم. فیلمنامه را به لحاظ شوخی دوست دارم و با زور از بیننده خنده نمی‌گیرد، اما در کارگردانی ۱۰۰ من نیست و امیدوارم در فیلم جدیدم بهتر باشد.

طهماسبی نیز در ادامه یادآور شد: طنازی امیر مهدی ژوله در همه فیلم‌ها و مسابقات جذاب، اما بیش از حد غلو شده است. ملاقات با جادوگر چند استندآپ کمدی مهدی ژوله بوده و برخی برگه‌های آس فیلم بیات شده است.

بهرامیان با اشاره به اکران نشدن فیلم در ۵ سال اخیر توضیح داد: برخی صحنه‌های فیلم را جا‌های مختلف می‌دیدم از جمله آن آوازخواندن ژوله است که در جوکر خرج شد. یا سیگار روشن کردن برای یک مرد که در یک سریال دیگر دیدم.

وی ادامه داد: با گذر زمان از جذابیت شوخی‌ها کاسته شده و با تغییرات اجتماعی فیلمنامه بخشی از نو بودن خود را از دست داده، اما می‌دانم شوخی‌های فیلم، سینما است.

بهرامیان در ادامه با اشاره به تعدد فیلم‌های کمدی و استفاده از واژه ابتذال برای برخی از این فیلم‌ها گفت: بخشی را قبول دارم و بخش زیادی را قبول ندارم. ببیننده می‌خواهد ۲ ساعت با آرامش فیلم طنز ببیند، اما این موجب شده برخی با فیلم طنز بازاری برخورد کنند؛ عده‌ای تصور می‌کنند هرچیزی را در تیزر بگذاریم که بیننده فکر کند می‌خندد می‌فروشد.

وی تصریح کرد: برخی تهیه کنندگان و فیلمسازان شامل این بازاریان می‌شوند و من این ابتذال را که مربوط به این دسته می‌شود قبول دارم. فیلم در این‌نگاه صرفا منبع درآمد به هر قیمتی می‌شود برخی فیلم‌ها فقط برای سود ساخته می‌شود و هیچ تمرکزی روی ساخت آن وجود ندارد و از محصول می‌توان نگاه را فهمید.

طهماسبی نیز گفت: مسئله ابتذال موردی است و برخی مفاهیم در همه جای دنیا قابل بحث است، اما اقتصاد سینما ایجاب می‌کند برخی فیلم‌ها در چنین مدیومی ساخته شود.

بهرامیان نیز یادآور شد: کمدی ژانر جدی است و آنرا دوست دارم، اما به ژانر کمدی تعلق ندارم؛ تمایل آدم‌ها به دیدن فیلمنامه طنز است و بدون نصیحت اثر را ببیند.

 انتهای پیام/



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *