دادستان کل کشور: مراجعه مستقیم به قاضی و نظارت بر کیفیت سازش از مزایای دادگاه‌های صلح است

13:44 - 28 شهريور 1403
کد خبر: ۴۷۹۳۸۰۸
دسته بندی: قضایی ، حقوقی
دادستان کل کشور: مراجعه مستقیم به قاضی و نظارت بر کیفیت سازش از مزایای دادگاه‌های صلح است
دادستان کل کشور رسیدگی‌های تخصصی را جزو رسالت‌های دادگاه صلح دانست و گفت: مراجعه مستقیم به قاضی و نظارت بر کیفیت سازش و اجرای سریع گزارش‌های اصلاحی و استفاده از ظرفیت‌های شورای حل اختلاف از دیگر مزایای دادگاه‌های صلح است.

خبرگزاری میزان- حجت‌الاسلام والمسلمین محمد موحدی آزاد در آیین افتتاح دادگاه صلح زنجان با بیان اینکه هیچ رایی برای قاضی مانند گزارش اصلاحی لذت‌بخش نیست، افزود: مسئولیت دنیوی و اخروی هر دو سنگین است و باید ترسید و باید سازش کرد مشروط به اینکه، هر دو طرف پرونده راضی باشند.

دادستان کل کشور با بیان اینکه اراده تکوینی نظام ایجاد آرامش و صلح در جامعه است، ادامه داد: پیام هفته وحدت هم همین صلح و آرامش است و افتراق بین مسلمانان موجب وضعیت کنونی در بین مسلمانان شده به طوری که دشمنان هم از آن سوءاستفاده کرده و می‌کند لذا آرامش باید از درون خانواده آغاز شود که روایات هم همین را تاکید می‌کند.

وی رسیدگی‌های تخصصی را جزو رسالت‌های دادگاه صلح دانست و گفت: مراجعه مستقیم به قاضی و نظارت بر کیفیت سازش و اجرای سریع گزارش‌های اصلاحی و استفاده از ظرفیت‌های شورای حل اختلاف از دیگر مزایای دادگاه‌های صلح است.

وی کاهش اطاله رسیدگی به پرونده‌ها را از دیگر مزایای افتتاح دادگاه صلح عنوان کرد و گفت: یکی از شرایط مهم در رسیدگی به پرونده‌های قضایی فهم و اجرای درست قوانین است کما اینکه قوانین خوب مصوب در اجرا دچار مشکل می‌شوند.

در ادامه حجت‌الاسلام والمسلمین علی فرجی برحق، رئیس کل دادگستری استان زنجان نیز در این مراسم با بیان اینکه دادگاه‌های صلح در کنار شورا‌های حل اختلاف پیش‌بینی شده است، اظهار کرد: از خرداد امسال آیین‌نامه مد نظر تصویب و در دستور کار قوه قضائیه در ۱۳ حوزه قضایی قرار گرفته و منعکس شد.

وی با بیان اینکه روند پرونده‌های وارده به دادگاه صلح افزایشی است، گفت: در شهرستان‌های ماه نشان، ایجرود، طارم و سلطانیه که دادسرا ندارند احیای دادسرا مطالبه مردمی است.

رئیس کل دادگستری استان زنجان ادامه داد: دادگاه‌های صلح در چهار شهرستان فاقد دادسرا آغاز به کار کرده است و در چهار شهرستان خرم‌دره، خدابنده قبلا آغاز به کار کرده و در زنجان و ابهر هم امروز افتتاح می‌شود.

حجت‌الاسلام والمسلمین فرجی‌ برحق تامین کادر دفتری را نیازمند تسریع روند دانست و افزود: چند ماه آینده آمار قابل توجه نخواهد بود، ولی اوضاع در آینده عادی خواهد شد.

رئیس کل دادگستری استان زنجان با بیان اینکه در ۱۳ حوزه قضایی از مهرماه دادگاه‌های صلح جاری و ساری خواهد بود که با تقویت دادگاه‌های تخصص امور تسریع می‌شود. بخشی از پرونده‌های تصادفات رانندگی به دادگاه‌های صلح ارسال می‌شوند.

انتهای  پیام/ 



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *