بخش دوم

مناظره ترامپ و هریس؛ از غزه و اوکراین تا خروج از افغانستان

7:30 - 25 شهريور 1403
کد خبر: ۴۷۹۲۷۱۱
مناظره ترامپ و هریس؛ از غزه و اوکراین تا  خروج از افغانستان
برگزاری مناظره دونالد ترامپ و کامالا هریس برای انتخابات ۲۰۲۴ آمریکا درپی کناره‌گیری جو بایدن از رقابت‌های انتخاباتی همچنان با واکنش‌هایی همراه است.

خبرگزاری میزان - در بخش اول گزارش بررسی مناظره دونالد ترامپ و کامالا هریس به سه موضوع بحران اقتصادی، بحران مهاجرتی و موضوع سقط جنین، پرداخته شد.

در بخش دوم گزارش بررسی مناظره نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری به بخش دیگری از پرسش‌ها و پاسخ‌ها پرداخته شده است.

مواضع شناور کاملا هریس

مجری مناظره به کامالا هریس، گفت: شما حین کمپین انتخاباتی ۲۰۲۰، گفتید که قصد ممنوعیت حفاری برای نفت و گاز روی خشکی را دارید؛ شما گفتید که می‌خواهید مردم را ملزم به فروش سلاح جنگی (مسلسل) شخصی به دولت کنید؛ شما می‌خواستید از ورود اتباع بیگانه به کشور، جرم‌زدایی کنید؛ اما اکنون چرا تمامی این مواضع را تغییر داده‌اید؟

هریس: ارزش‌ها و باورهای من تغییر نکرده است. بگذارید الآن که در پنسیلوانیا هستیم، درباره حفاری روی خشکی صحبت کنیم. من گفته‌ام که حفاری را ممنوع نمی‌کنم... من به دنبال آن هستم که وابستگی کشور را به سوخت‌های فسیلی وارداتی کم کنم... من در یک خانواده قشر متوسط بزرگ شده‌ام و مادرم با پول کنار گذاشتن و مشقت فراوان توانست بالاخره یک خانه بخرد... به همه آدم‌ها، ۴۰۰ میلیون دلار ارث نمی‌رسد و بعداً بیایند و اعلام ورشکستگی کنند... من دنبال یاری رساندن به زنانی که مورد خشونت‌های جنسی قرار می‌گیرند، هستم... من به دنبال گسترش پوشش بیمه همگانی و بازنشستگی هستم... به‌جای اینکه مردم را تخریب کنیم، باید دست آن‌ها را بگیریم.

نماینده دموکرات‌ها مجدداً در این بخش با اشاره به «۴۰۰ میلیون دلار ارث»، برای ترامپ تله گذاشت‌. او علاوه بر حمله به ترامپ، درباره چند موضوع مهم دیگر صحبت کرد؛ اما نه تنها پاسخ سوال پرسیده شده را نداد، بلکه دوباره ترامپ را در منگنه اهمیت دادن به دغدغه مردم آمریکا یا پاسخ به اتهامات شخصی، قرار داد.

ترامپ در پاسخ گفت: اولاً به من ۴۰۰ میلیون دلار ارث نرسیده بود. پدرم یک سازنده در منظقه بروکلین و من درس‌های زیادی از او آموختم. پدرم بخش اندکی از سرمایه خود را برای من به ارث گذاشت و من آن‌ را تبدیل به میلیاردها دلار کردم... او (هریس) ۱۲ سالی می‌شود که مخالف حفاری است. او به دنبال قطع کردن بودجه دلیس نیز بود.

در اینجا هریس، وسط حرف ترامپ پرید و اتفاق غیر منتظره‌ای افتاد.

ترامپ: یک دقیقه وایسا. من الآن دارم حرف می‌زنم. اگر اجازه بدهید... (این حرف) برایت آشنا نیست؟

در گزارش احتمال برگزاری مناظره گفتیم که تکه کلام مورد علاقه هریس برای مناظره، «من الآن دارم حرف می‌زنم» است. او به دفعات این جمله را برای تخریب آن طرف گفت.وگو به‌کار برده است. در اینجا، ترامپ، پاسخ هریس را با تکه کلام معروف نماینده دموکرات‌ها داد.

ترامپ در ادامه گفت: او (هریس) رفت به شهر مین‍سوتا و برای افرادی که شهر را به تخریب کرده بودند، وثیقه جمع کرد... او الآن به دنبال تغییر جنسیت اتباع بیگانه در زندان‌ها است... او می‌خواهد تمامی سلاح‌هاس شما را بگیرد. او یک لیبرال افراطی است... آن‌ها با صنعت نفت و گاز خیلی مشکل دارند و تمامی سیاست‌های خوب من را کنار گذاشتند. این اقدام آن‌ها، به افزایش چشمگیر قیمت سوخت منجر شد. وقتی دیدند که اوضاع خیلی خراب است، دوباره به سیاست‌های من در قبال باز گذاشتن دست فعالان این صنعت، بازگشتند... آن‌ها کشور ما را نابود خواهند کرد. آن‌ها صنعت نفت و گاز را نابود خواهند کرد و باید برویم به دنبال انرژی بادی و خورشیدی‌. خیلی صحرا برای جبران این انرژی نیاز خواهند داشت. من اتفاقا خیلی انرژی خورشیدی را دوست دارم، اما به صدها هکتار زمین صحرایی نیاز دارد.

پذیرش نتیجه انتخابات

موضوع مورد علاقه دموکرات‌ها و رسانه‌های آنها در چهار سال اخیر، حوادث ششم ژانویه ۲۰۲۱ بوده است.

مجری مناظره: رئیس‌جمهور ترامپ، شما به حامیانتان گفتید که در روز ششم ژانویه، در کنار آنان خواهید بود. ما دیدیم که این افراد، به کنگره حمله کردند و با پلیس درگیر شدند‌‌. شما شاهد این تصاویر بودید ولی تازه بعد از ۲ ساعت تصمیم گرفتید که به هواداران خود بگویید که به خانه‌هایشان بازگردند. آیا از اقدامات خود در این روز پشیمانید؟ 

ترامپ: شما مهمترین بخش حرف‌های من در آن روز را جا انداختید. من گفتم که خیلی صلح‌آمیز راهپیمایی کنید. اما سوال من این است که چرا سوال درباره کسانی که به مرزهای ما حمله می‌کنند، از او (هریس) نمی‌پرسید؟ او سلطان مرز بود؛ اما او دوست ندارد که با لقب «سلطان مرز» شناخته شود‌‌... چرا کسانی را که مسئول این وضعیت مرز هستند را محاکمه نمی‌کنید؟ چرا افرادی را که شهر مینیاپولیس را به آتش کشیدند را محاکمه نمی‌کنید؟ چرا کسانی را که شهر سیاتل را تخریب کردند را محاکمه نمی‌کنید؟

مجری مناظره دوباره ترامپ را در کنج سوال «بله یا خیر» قرار داد پرسید: آیا از بابت اتفاقاتی که در روز ششم ژانویه رخ داد، پشیمانید؟ بله یا خیر؟

ترامپ: هیچ تقصیری بابت اتفاقاتی که در آن روز افتاد، بر گردن من نیست. من به نانسی پلوسی و شهردار واشنگتن گفتم که تجمع پرجمعیتی قرار است شکل بگیرد. من به آن‌ها پیشنهاد ۱۰ هزار گارد ملی را برای برقراری نظم دادم. آن‌ها مخالفت کردند. مسئولیت اتفاقات آن روز بر گردن پلوسی است.

هریس: من در آن روز در کنگره بودم. رئیس‌جمهور آمریکا به تعدادی افراد دستور داد که به کنگره حمله کنند‌. ۱۴۰ نیروی پلیس در این روز زخمی شدند. تعدادی هم کشته شدند. اما این اتفاق تنها نمونه نیست؛ شارلوتسویل را به خاطر می‌آورید؟ گروهی به خیابان‌ها ریخته بودند. یادتان می‌آید که آقای رئیس‌جمهور درباره این افراد چه گفته بود؟ او گفت که در هر دو طرف انسان‌های باشرفی وجود دارند. او به گروه Proud boyss گفته بود که دست نگهدارید دارید منتظر باشید... دونالد ترامپ گفته است که اگر در انتخابات پیروز نشود، حمام خون به راه خواهد انداخت.

پاسخ ترامپ: ماجرای حمام خون درباره صنعت انرژی بود. من گفتم که این‌ها (هریس و بایدن) صنعت انرژی را نابود خواهند کرد. قضیه شارلوتسویل را نیز همه می‌دانند که دروغ است. شان هنیتی، لارا اینگرام، جسی واترز و بقیه این قضیه را پوشش داده‌اند. اما هنوز به مانند project 2025، فقط این دروغ‌ها را تکرار می‌کنند. به‌جای این حرف‌ها، چرا مشکل مرز را حل نمی‌کنی؟ بگذار بگویم که الآن دوست دارم چه کار کنیم؛ بیا برویم واشنگتن تا او دستور بستن مرز را امضا کند. آن‌ها می‌توانند این کار را بکنند و نیازی به اجازه مجلس نیست. بریم رئیس‌جمهور آمریکا را در ساعت ۴ بعدازظهر از خواب بیدار کنیم و بگوییم بیا دفتر ریاست‌جمهوری و یک دستور را امضا کن‌. او با یک امضا می‌تواند مشکل مرز را حل کند.

مجری مناظره دوباره به سراغ انتخابات ۲۰۲۰ رفت و ار ترامپ پرسید: ما درباره مرز صحبت کردیم‌. مسئله صداقت این روزها بسیار مهم است. شما در سه سال گذشته به کرات گفته‌اید که در انتخابات ۲۰۲۰ پیروز شده‌اید؛ اما در چند روز گذشته گفته‌اید که شما با اختلاف بسیار کمی، در آن انتخابات باختید.

ترامپ: من گفتم که باختم!؟

مجری: آیا اعتراف به باخت می‌کنید؟

ترامپ: خیر.

مجری: حرف خودتان است.

ترامپ: من با طعنه این حرف را زده بودم. ما اسناد زیادی داریم که نشان می‌دهد در آن انتخابات تقلب شده بود... من ۷۵ میلیون رای آوردم... انتخابات ما فاسد است. میلیون‌ها مهاجر غیرقانونی وارد کشور شده‌اند و این‌ها (دموکرات‌ها) می‌خواهند که این افراد رای هم بدهند. ما باید مرز داشته باشیم‌. ما باید انتخابات صادقانه داشته باشیم.

مجری: من ویدیو حرف‌های شما را دیدم و حس طعنه از آن نگرفتم.

ترامپ: مشکل از سیستم ما است. آن‌ها به رئیس‌جمهور آمریکا اجازه اعتراض به نتیجه انتخابات را ندادند.

مجری: خانم هریس شما الآن گوش کردید که رئیس‌جمهور ترامپ هنوز معتقد است که انتخابات را نباخته است. اما سوال من این است که او چند روز پیش گفت که تمام کسانی را که تقلب کردند، تمام کسانی که حامی مالی (شما) بودند، تمام مسئولان انتخابات را محاکمه خواهد کرد. وکیل کمپین شما در واکنش به این حرف‌ها گفت: «نمی‌گذاریم ترامپ به ما زور بگوید، نمی‌گذاریم که جلوی رای دادن را بگیرد.» آیا شما معتقدید که دونالد ترامپ چنین قصدی را دارد؟

هریس: دونالد ترامپ از سوی ۸۱ میلیون نفر، اخراج شده بود. مثل روز روشن است که هنوز با این حقیقت کنار نیامده است... من در دوران معاونت به کشورهای متعددی سفر کرده‌ام و رهبران این کشورها، به دونالد ترامپ می‌خندیدند. فرماندهان نظامی در کشور ما، می‌گویند که تو (ترامپ) مایه ننگ هستی.

ترامپ: بگذارید درباره سران دیگر کشورها صحبت کنیم. ویکتور اوربان، یکی از محترم‌ترین مردهای جهان، یکی از قدرتمندترین و باهوش‌ترین مردهای جهان، نخست‌وزیر مجارستان است. از او پرسیدند که چرا اوضاع جهان برهم‌ ریخته است؟ او گفت: ۳ سال پیش این‌گونه نبود. دنیا به ترامپ نیاز دارد. همه از ترامپ می‌ترسیدند. چین از ترامپ می‌ترسید... ترسناکترین انسان روی کره زمین، دونالد ترامپ است.» بگذارید درباره دموکراسی صحبت کنیم. بایدن ۱۴ میلیون رای آورده بود و این‌ها پرتش کردن بیرون. او (هریس) یک رای هم نیاورده است‌. بگذارید یک راز را به شما بگویم. بایدن از هریس متنفر است.

جنگ غزه

مجری: خانم هریس شما گفته‌اید که اسرائیل حق دفاع از خودش را دارد، اما باید به قوانین حقوق بشر نیز احترام بگذارد. این حرف را ۹ ماه پیش گفتید و الآن در حدود ۴۰ هزار فلسطینی کشته شده است. حدود ۱۰۰ اسیر هم در غزه است. برنامه شما برای آتش‌بس چیست؟

هریس: اسرائیل حق دفاع از خود را دارد، اما تعداد بیشماری مادر و کودک نیز کشته شده است. ما باید به یک توافق برسیم و اسرا را آزاد کنیم. برای این امر باید امنیت مردم اسرائیل به اندازه مردم فلسطین تأمین بشود. من همیشه حق دفاع را به اسرائیل برای مقابله با ایران می‌دهم.

ترامپ: اگر من رئیس‌جمهور بودم، هیچ یک از این جنگ‌ها رخ نمی‌داد... او (هریس) از اسرائیل متنفر است. او حتی با نتانیاهو دیدار هم نکرد. اگر او رئیس‌جمهور بشود، اسرائیل طی ۲ سال نابود خواهد شد.

جنگ اوکراین

مجری: آقای رئیس‌جمهور شما گفته‌اید که ظرف ۲۴ ساعت به جنگ اوکراین پایان خواهید داد، چگونه این کار را خواهید کرد؟

ترامپ: من می‌خواهم که این جنگ تمام شود‌. میلیون‌ها نفر کشته شده‌اند. ما تا امروز ۲۵۰ میلیارد دلار برای این جنگ هزینه کرده‌ایم اما این‌ها (هریس و بایدن) یقه اروپا را نمی‌گیرند تا بیشتر هزینه کنند. این جنگ گریبان اروپا را بیشتر گرفته است. ولی من به آن‌ها فشار آوردم تا سهم خود را بپردازند. به اتحادیه اروپا گفتم اگر پول ندهید، از شما حفاظت نخواهیم کرد... من اگر در انتخابات برنده شوم، یک زنگ به زلتسکی می‌زنم و بعد با پوتین صحبت می‌کنم و قضیه را پایان می‌دهم.

مجری مناظره مجدداً ترامپ را در میان سوال بله و خیر قرار داد و پرسید: آیا شما معتقدید که پیروزی اوکراین به نفع آمریکا است؟ بله یا خیر؟

ترامپ: به نفع ما است که این جنگ تمام شود. باید به یک توافق برسیم.

مجری سپس از هریس پرسید: برخورد شما با روسیه چه تفاوتی با برخورد رئیس‌جمهور بایدن خواهد داشت؟

هریس: می‌دانید چرا ترامپ می‌گوید که این جنگ را در ۲۴ ساعت به پایان خواهد رساند؟ چون او اوکراین را رها خواهد کرد.

ترامپ: اگر من رئیس‌جمهور بودم، پوتین در موسکو نشسته بود و ۳۰۰ هزار سرباز از دست نداده بود.

ادامه حرف‌های ترامپ: پوتین یک چیزی دارد که خیلی‌های دیگر ندارند، او موشک هسته‌ای دارد. ممکن است که او روزی از این موشک‌ها استفاده کند... او (هریس) را فرستاده بودند تا با پوتین و زلنسکی مذاکره کند‌. ۳ روز بعد، جنگ شروع شد‌‌. استعداد این نابغه را ببینید. او بدتر از بایدن است‌. بایدن بدترین رئیس‌جمهور در تاریخ آمریکا است و او (هریس) بدترین معاون رئیس‌جمهور در تاریخ آمریکا خواهد بود.

خروج از افغانستان

مجری مناظره: خروج نظامیان آمریکایی از افغانستان، به کشته شدن چند تن از سربازان ما ختم شد. خانم هریس آیا مسئولیتی بابت نحوه خروج از افغانستان بر گردن شما است؟

نماینده دموکرات‌ها دوباره از پاسخ مستقیم سر باز زد و با اینکه موافق ارسال چند صد میلیارد دلار به اوکراین است، اما درباره جنگ افغانستان، گفت: مالیات‌دهندگان آمریکایی نمی‌خواهند روزی ۳۰۰ میلیون دلار را برای جنگ‌های بی‌پایان بپردازند. دونالد ترامپ توافق بسیار ضعیفی را با طرف افغانستانی کرده بود. او به خودش می‌گوید، معامله‌گر. حتی مشاوران نظامی او، این توافق را ضعیف، توصیف کرده بودند. او دولت افغانستان را کنار گذاشته بود و با طالبان توافق کرده بود... جالب این بود که رئیس‌جمهور آمریکا، طالبان را به کمپ دیوید دعوت کرد.

ترامپ: اگر به آن دوران نگاه کنیم، من با طالبان وارد مذاکره شدم، چون آنان سربازان را می‌کشتند. به فرمانده طالبان گفتم دیگر نظامیان ما را نکش، اگر ادامه دهی، به مشکل می‌خوریم. بعد به من گفت که چرا عکس‌های خانه‌اش را برایش می‌فرستم. گفتم که خودت بعدا متوجه می‌شوی... مایک پومپئو یک توافق خیلی خوبی با آن‌ها کرده بود. اگر ما از افغانستان خارج می‌شدیم، ۸۵ میلیارد دلار تجهیزات را جا نمی‌گذاشتیم.

نژاد هریس سوژه مناظره

مجری: آقای رئیس‌جمهور شما گفته‌اید که تا چند سال پیش، نمی‌دانستید کاملا هریس سیاه‌پوست است و او یکدفعه سیاه‌پوست شد و الآن می‌خواهد همه او را به‌عنوان یک سیاه‌پوست بشناسند. سوال من این است که چرا شما فکر می‌‌کنید که کار درستی بود تا درباره نژاد رقیبتان اظهار نظر کنید؟

ترامپ: برای من اصلاً مهم نیست. اصلاً مهم نیست که نژاد او چیست. شما خیلی این قضیه را بزرگ کرده‌اید.

هریس: ترامپ همیشه سعی کرده است تا با استفاده از مسائل نژادی، بین مردم آمریکا نفاق بیندازد... وقتی که مالک ساختمان‌ها بود، به سیاه‌پوستان آپارتمان اجاره نمی‌داد.

پوشش بیمه همگانی

اظهارات چندان شاخصی را هیچ‌یک از دو نامزد در این بخش نداشتند‌. ترامپ گفت که طرح یک برنامه برای جایگزینی «اوباما کِر» را دارد. اما جزئیاتی از طرح را نگفت.

از طرفی هریس، از موضع چند سال پیش خود مبنی بر پایان فعالیت بیمه‌های خصوصی، فاصله گرفت. اما اشاره داشت که باید پوشش بیمه همگانی، گسترده‌تر شود‌.

ترامپ در این بخش دوباره اشاره کرد که کاملا هریس می‌خواهد اسلحه مردم را بگیرد. هریس در پاسخ گفت: نمی‌خواهم اسلحه مردم را بگیرم؛ من و تیم والز هر دو اسلحه داریم.

تغییرات آب و هوایی

بیشتر کسانی که این موضوع برای آنها خیلی مهم است، دموکرات هستند. بنابراین این بخش نیز به نفع ترامپ نبوده و صرفا به این هدف مطرح شد که نماینده جمهوری‌خواهان را فردی بی‌تفاوت به «بحران» تغییرات آب و هوایی جلوه دهد.

مجری: با توجه به اینکه جوانان اهمیت به‌سزایی برای مسئله تغییرات آب و هوایی قائل هستند، برنامه شما برای حل این بحران چیست؟

هریس: رئیس‌جمهور سابق، بحران تغییرات آب و هوایی را یک فریب بزرگ خوانده است. اما ما می‌دانیم که این مسئله عین واقعیت است. من افتخار می‌کنم عضو دولتی بودم که یک تریلیون دلار در زمینه انرژی‌های تجدیدپذیر سرمایه‌گذاری کردیم... ما ۸۰۰ هزار شغل جدید ایجاد کردیم. ما برای توسعه کالاهای ساخت آمریکا، سرمایه‌گذاری کردیم. ما برای خودروهای تولید آمریکا سرمایه‌گذاری کردیم. کارخانجات در دولت ترامپ تعطیل می‌شدند.

ترامپ: کارخانه‌ای در دولت من تعطیل نشد‌. اما همین ماه پیش، یک کارخانه خودروسازی تعطیل شد و خط تولید را به کشور مکزیک برد. مالک خیلی از این کارخانجات، چین است. این‌ها (هریس و بایدن) خیلی به چین باج می‌دهند. ما روی خودروهای وارداتی تعرفه می‌گذاریم تا نتوانند آن‌ها را در آمریکا بفروشند. این‌ها (هریس و بایدن) در حق دیترویت و کارولینای جنوبی ظلم کرده‌اند.

سخنان بخش پایانی مناظره ترامپ و هریس 

هریس: شما دو توصیف نسخه متفاوت از آمریکا را در اینجا شنیدید. یک طرف به آینده می‌نگرد و طرف دیگر می‌خواهد ما را به عقب ببرد... ما باید جایگاه آمریکا را در جهان مستحکم کنیم‌. ما می‌خواهیم که کشنده‌ترین نیروی نظامی را در جهان داشته باشیم... من می‌خواهم که رئیس‌جمهور همه مردم باشم.

ترامپ: شما امشب شنیدید که او (هریس) می‌خواهد این کار را بکند، آن کار را بکند، می‌خواهد همه این کارهای شگفت‌انگیز را بکند. اما او ۴ سال است که در دولت است و چرا هیچ‌کدام از این کارها را نکرده است؟ آن‌ها ۴ سال برای رسیدگی به وضعیت مرز فرصت داشتند. آن‌ها ۴ سال برای بهبود وضعیت معیشتی فرصت داشتند. چرا هیچ کاری نمی‌کند؟ همین الآن می‌تواند برود به کاخ سفید باشکوه و تمامی این کارهایی را که قولش را می‌دهد، انجام دهد... او به دنبال سوخت‌های تجدیدپذیر است، آلمان یکسال به دنبال این سیاست رفت، نتیجه نگرفت و دوباره به ساخت نیروگاه‌های عادی انرژی بازگشت... کشور ما رو به قهقرا می‌رود. مضحکه خاص و عام شده‌ایم. ما رهبر جهان نیستیم... این‌ها بدترین رئیس‌جمهور و بدترین معاون رئیس‌جمهور در تاریخ هستند.

انتهای پیام/



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *