صنعت‌گران نوشت‌افزار ایرانی صاحب اتحادیه شدند/ نمادهای ایرانی اسلامی در نمایشگاه «ایران‌نوشت»

9:40 - 19 شهريور 1403
کد خبر: ۴۷۹۲۰۴۵
صنعت‌گران نوشت‌افزار ایرانی صاحب اتحادیه شدند/ نمادهای ایرانی اسلامی در نمایشگاه «ایران‌نوشت»
دهمین نمایشگاه «ایران نوشت» با ارائه آخرین تولیدات نوشت‌افزار ایرانی تلاش دارد تا علاوه بر معرفی نمادهای ایرانی اسلامی گام‌هایی در جهت توسعه این صنعت برداشته و در عین حال با حمایت وزارت صمت اتحادیه کشوری خود را به ثبت برساند.

خبرگزاری میزان - دهمین نمایشگاه «ایران نوشت» کار خود را از پانزدهم شهریور آغاز کرده و تلاش دارد تا آخرین دستاورد‌های و تکنولوژی خود را در عرصه نوشت‌افزار ایرانی به مصرف‌کنندگان ارائه کند. این صنعت طی سال‌های اخیر و با تلاش فراوان تولیدکنندگان در شرایط دشوار اقتصادی گام‌هایی اثرگذاری را برداشته است، اگرچه آهسته پله‌های ترقی را می‌پیماید، اما باید تاکید کرد که اقبال عمومی آن را حمایت می‌کند.

افتتاحیه دهمین نمایشگاه «ایران نوشت» نشان می‌دهد که مردم اقبالی خاص نسبت به این آوردگاه دارند و از همان روزهای ابتدایی، دو شبستان مملو از جمعیت بوده و خانواده‌ها به همراه کودکان و نوجوانان خود برای خرید حضور داشتند.اما بودند دست‌هایی که برای خرید یک قلم نوشت افزار، کالا را رها کرده و به بهانه‌ای، از خرید منصرف می‌شدند و در اتنها به یک یا دو قلم نوشت‌افزار خود را راضی می‌کردند.

 

صنعتگران نوشت‌افزار ایرانی صاحب اتحادیه شدند/ المان‌های ایرانی اسلامی در نمایشگاه «ایران نوشت»

ذائقه سنجی مخاطبان

محمد یقینی دبیر دهمین نمایشگاه «ایران نوشت» نوشت‌افزار ایرانی در گفت‌وگو با میزان به ویژگی‌های این گردهمایی اشاره کرد و گفت: نمایشگاه «ایران نوشت» تلاش دارد تا آخرین تولیدات نوشت‌افزار ایرانی اسلامی را به خانواده‌ها و مصرف‌کنندگان ارائه کند، بنابراین در یک آوردگاه و به صورت مستقیم تولیدکننده و مصرف‌کننده گرد هم آمده و آخرین دستاورد‌ها و طرح‌های خود را در اختیار بادیدکنندگان و خریداران قرار می‌دهند این نمایشگاه از پانزدهم تا سی و یکم شهریورماه هر روزه از ساعت ۱۵ تا ۲۲ با ۱۲۰ تولیدکننده در ۱۰۰ غرفه پذیرای خانواده‌های ایرانی است.

وی علت انتخاب مصلی امام خمینی (ره) به عنوان محل برگزاری نمایشگاه «ایران نوشت» را بیان و تصریح کرد: سال گذشته برگزاری نهمین نمایشگاه «ایران نوشت» به دلیل نبود زیرساخت‌های مناسب با مشکلاتی روبه‌رو بود به همین دلیل امسال تمهیداتی در نظر گرفته شد تا شرایط برای حضور خانواده‌ها و مصرف‌کنندگان فراهم شود. البته برخی از ارگان‌ها و سازمان‌ها همانند شهرداری و وزارت صمت ما را در برگزاری این نمایشگاه یاری کردند.

یقینی استقبال خانواده‌ها و مردم از نمایشگاه «ایران نوشت» را قابال توجه خواند و تاکید کرد: اقبال عمومی نسبت به این نمایشگاه سبب می‌شود تا برگزارکنندگان و تولیدکنندگان همه تلاش خود را برای ارائه خدمات بهتر به خانواده‌ها و یا خریداران بکار ببندند تا آخرین محصولات و دستاورد‌های خود را در بازار به صورت مستقیم و بدون واسطه ارائه کنند. هدف ما ارائه خدمات و کالا‌های مناسب در بهترین شرایط است.

دبیر مجمع تولیدکنندگان نوشت‌افزار ایرانی، ارتباط دوسویه و مستقیم تولیدکننده و مصرف‌کننده را مورد بررسی قرار داد و تاکید کرد: ارتباط مستقیم یعنی رفع مشکلات و معایب هر یک از کالاها و نمایشگاه بهترین مکان برای دریافت بازخورد‌ها و نظرات مصرف‌کنندگان آن هم به صورت مستقیم است. این امر مزایای فراوانی دارد که در نهایت افزایش کیفیت کالا را با خود به همراه داشته و منافع خریداران را در بر دارد. به عبارت دیگر کالا‌ها طبق ذائقه‌سنجی و نیاز جامعه مصرف‌کننده طراحی و تولید می‌شود.

یقینی به سبد نوشت‌افزار ایرانی اشاره و بیان کرد: امسال ۲۰ درصد بر تعداد نوشت‌افزار‌ها و غرفه‌هایی که در نمایشگاه حضور دارند، افزوده شده است؛ بنابراین تنوع در بسیاری از نوشت‌افزار‌ها افزایش قابل توجهی داشته است. در عین حال ابتکار عمل و ارائه کالا‌ها با قیمت‌های مناسب نکاتی است که می‌توان به عنوان ویژگی‌های برگزاری دهمین دور از نمایشگاه «ایران نوشت» در نظر گرفت شود.

وی تصریح کرد: امسال بخش‌هایی همانند تولید کوله‌پشتی با هشت غرفه توانستند تنوع بسیاری در تولید کالا‌ها داشته و تنوع بسیاری را برای خریداران و علاقه‌مندان و همراه داشته باشد.

دبیر دهمین نمایشگاه «ایران نوشت» به وسعت برگزاری این دوره از نمایشگاه اشاره و بیان کرد: همزمان با استان تهران در پنج استان دیگر همانند مشهد، یزد، شیراز، قم و تبریز نمایشگاه ایران نوشت برگزار می‌شود.

وی در مورد چالش‌ها و مشکلات تولیدکنندگان تصریح کرد: در حوزه تولید تسهیلات نقش بسیار مهمی را ایفا می‌کند و این مهم سبب می‌شود تا میزان تولید افزایش یافته و در عین حال تولیدکنندگان به دنبال تغییر و تحولات باشند که مد نظر بازار است، بنابراین با واردات بیشتر مواد اولیه و حتی دستگاه‌ها امکان ارائه محصولات متنوع‌تر و با کیفیت فراهم می‌شود. با این همه می‌توان تاکید کرد، مشکلاتی که در حوزه ارز وجود دارد از جمله مشکلاتی است که تولیدکننده داخلی به آن دست و پنجه نرم می‌کند.

یقینی اظهار کرد: تسهیلات زیرساختی مانند ارائه ارز به تولیدکننده و وام‌های کارآفرینی، توسعه زیرساخت‌ها را به دنبال دارد و می‌تواند شرایط را برای افزایش تولید و در عین حال کیفیت کالا‌ها فراهم کند.

وی در مورد آینده بازار نوشت‌افزار ایرانی گفت: از آنجا که بازار نوشت‌افزار یک زیست بوم محسوب می‌شود، بنابراین نمی‌توان پیش‌بینی‌های دقیق در مورد آن در نظر گرفت، اما آنچه مشخص است این نکته خواهد بود که نوشت‌افزار نیز همانند سایر کالا‌های تولیدی نیازمند دست‌یابی به بازار‌های بین المللی و فروش در عرصه منطقه دارد. در غیر این صورت دچار یک توقف خواهد شد بنابراین صادرات یکی از ضرورت‌ها و ملزومات حوزه نوشت‌افزار ایرانی محسوب می‌شود. برخی از تولیدکنندگان نوشت‌افزار ایرانی گام را فراتر از داخل کشور گذاشته و تلاش دارند تا بازار‌های خود را در خارج از کشور تعریف کنند.

صنعتگران نوشت‌افزار ایرانی صاحب اتحادیه شدند/ المان‌های ایرانی اسلامی در نمایشگاه «ایران نوشت»

نمادهای اسلامی ایرانی

نمادهای به کار رفته در تولید بخشی از دفترچه‌ها ویژه بود و با تصاویر شهید قاسم سلیمانی و برخی دیگر از شهدا حتی شهید اسماعیل هنیه، روی ویترین تعدادی از غرفه‌ها قرار گرفته بود، اما در این میان بیشترین نماد از آن دختر کاپشن صورتی بود.

قیمت برخی از کالا بسیار مناسب بود و تخفیف در همه غرفه‌ها برای خریداران در نظر گرفته شده بود. با این همه نوسانات در بازار مواد اولیه سبب شده بود تا والدین برای خرید، توجه خاصی به قیمت‌ها داشته باشند و کودکان بدون توجه به محدودیت‌ها و توان مالی خانواده دست به انتخاب بزنند و همین امر سبب شده بود در گوشه گوشه نمایشگاه کشمکش‌هایی بین والدین و خانواده‌ها شکل بگیرد.

محمد مهدی برادران معاون صنایع وزارت صمت، مشارکت گسترش مردم در توسعه نوشت‌افزار ایرانی را امری مهم و موثر دانست و اظهار کرد: استقبال مردم از تولید نوشت‌افزار داخلی از یک سو و استفاده از نمادهای بومی از سوی دیگر توانسته رویکردی نوین در توسعه نوشت‌افزار ایرانی فراهم کند. بررسی‌ها نشان می‌دهد دانش آموزان دوره متوسطه بیشترین اقبال را از نمادهای ایرانی داشتند و تمثال شهید قاسم سلیمانی به عنوان الگو، بیشترین اقبال و خرید را از آن خود کرده و مورد استفاده قرار گرفته است. اقبال از کاراکتر‌های ایرانی نشان می‌دهد زمینه برای توسعه معرفی فرهنگ ایرانی اسلامی فراهم است و باید از این ظرفیت استفاده کرد.

وی درباره ۱۴۰ واحد فعال و تولیدکننده نوشت‌افزار ایرانی گفت: حمایت و همکاری برای توزیع نوشت‌افزار ایرانی بخش دیگری از چرخه تولید است که هم اکنون هزار صنف با همکاری خود مسیر توسعه و خودکفایی در عرصه نوشت‌افزار را هموار کرده‌اند.

برادران تصریح کرد: نوشت‌افزار‌های ایرانی اسلامی حرکتی جریان‌ساز در راستای حمایت از تولیدات ایرانی محسوب می‌شود. رهنمود‌های مقام معظم رهبری در همان روز‌ها و سال‌های ابتدایی ارزشمند و اثرگذار بود به نحوی که ایشان در جلسه‌ای که با مسئولان داشتند، تاکید کردند: «ره‌آورد تلاش و همت شما در تهیه نوشت‌افزار ایرانی بار دیگر موجب خرسندی و سپاس از دست‌اندرکاران شده و این مسیر راهی مبارک است و باید با قوت ادامه یابد» همین رهنمود سبب شد تا مسیر برای کسب بازار‌های داخلی و خارجی با قدرت پیگیری شود.

معاون صنایع وزارت صمت نامگذاری روز ۲۵ آبان ماه را مورد تاکید قرار داد و تاکید کرد: با تلاش و همکاری شبانه‌روزی مجمع نوشت‌افزار ایران روز ۲۵ آبان ماه به عنوان روز «نوشت افزار» به تصویب شورای عالی فرهنگ عمومی رسید و در تقویم کشور جای گرفت.

برادران خودکفایی در حوزه صنعت نوشت‌افزار را یک حرکت ارزشمند خواند و اظهار کرد: برنامه‌های راهبردی در جهت توسعه توان تولیدات ایرانی سال‌های اخیر در پیش گرفته شده است، این مهم حتی در افق ۱۴۰۴ نیز در نظر گرفته شده است، بنابراین تولید هرگونه خودکار، مدادتراش و نوشت‌افزار ایرانی و لوازم پلیمری با تکیه بر توان داخلی و خودکفایی به جد دنبال می‌شود تا بتواند علاوه بر تامین نیاز داخل بازار‌های خارجی را نیز در دست گیرد.

وی به توان نوشت‌افزار داخلی اشاره و بیان کرد: تولید برخی از نوشت‌افزار‌های ایرانی مانند خودکار‌های آنتی باکتریال و پیشرفت و توسعه صنایع جانبی مانند بازی‌های کمک آموزشی که امروز در غرفه نمایشگاه «ایران نوشت» به نمایش گذاشته شده، نشان‌دهنده توان داخلی است.

صنعتگران نوشت‌افزار ایرانی صاحب اتحادیه شدند/ المان‌های ایرانی اسلامی در نمایشگاه «ایران نوشت»

قیمت مواد اولیه تعیین.کننده مسیر بازار فروش

برخی از غرفه‌ها برای اولین بار در نمایشگاه «ایران نوشت» شرکت کرده بودند؛ یکی از آن‌ها نوشت افزارهای سلیکونی بود. قیمت کالا‌هایی که توسط این واحدهای صنعتی تولیدی ارائه شده متفاوت بود. فروشنده این غرفه با ارائه توضیحاتی و بیان کرد: چون قیمت مواد اولیه این محصولات زیاد است، طبیعتا قیمت تمام شده نیز برای تولید کننده بالا می‌رود، پس تخفیف خاصی وجود نخواهد داشت.

مهدی امیری مدیر کل آموزش‌های شهروندی شهرداری تهران که در جهت برگزاری نمایشگاه «ایران نوشت» نقش داشته است، ضمن تاکید بر اهمیت توسعه فرهنگ، استفاده از تولیدات ایرانی گفت: گسترش و توسعه استفاده از تولیدات ساخت داخل حرکتی ارزشمند است و این فرصت را فراهم می‌کند تا به توان داخلی تکیه کنیم. برگزاری نمایشگاه «ایران نوشت» نقطه آغازین این حرکت است و هنگامی که در سطح کشور برگزار شود، تاثیراتی قابل توجه در فرهنگ کالای ایرانی با خود به همراه خواهد داشت.

صنعتگران نوشت‌افزار ایرانی صاحب اتحادیه شدند/ المان‌های ایرانی اسلامی در نمایشگاه «ایران نوشت»

اعتقاد و اطمینان به توان داخلی

وی تاکید کرد: اعتقاد و اطمینان مقوله‌های مهمی هستند که ظرفیت‌های قابل توجهی را با خود به همراه دارند، در عین حال برگزاری نمایشگاهی که تولیدکننده به صورت مستقیم با مصرف‌کننده در ارتباط باشد، علاوه بر یک ارتباط دو طرفه زمینه را برای توسعه و بهبود کیفیت کالا‌ها فراهم می‌کند. مدیریت شهری نیز تلاش دارد تا از این پتانسیل استفاده کرده و بتواند نمایشگاه‌های کوچکتر در طول سال در کنار نمایشگاه «ایران نوشت» برگزار کند تا بدین‌ترتیب فرهنگ استفاده از نوشت‌افزار ایرانی را گسترش دهد و همگانی کند.

امیری تولید نوشت‌افزار برای معلولین را یکی از نیاز‌های امروز جامعه دانست و تاکید کرد: امیدوارم به زودی شرکت‌های تولیدکننده نوشت‌افزار به دنبال تامین ابزار و وسایل نوشتاری برای معلولین خاص باشند و بدین ترتیب بتوانند نیاز همه اقشار جامعه را تامین کنند.

صنعتگران نوشت‌افزار ایرانی صاحب اتحادیه شدند/ المان‌های ایرانی اسلامی در نمایشگاه «ایران نوشت» 


محمدحسین قمری مدیر کل دفتر خدمات عمومی وزارت صمت، ضمن قدردانی از برگزاری نمایشگاه «ایران نوشت»گفت: به دنبال توسعه و رشد تولید نوشت‌افزار ایرانی و شکل‌گیری دهمین نمایشگاه «ایران نوشت»، مطالبات تولیدکنندگان محصولات ایرانی نیز در دستور کار قرار گرفته و فرایند قانونی شکل‌گیری اتحادیه برای این صنعت پیگیری و به زودی به صورت قانونی به اجرا گذاشته خواهد شد.

به نظر می‌رسد تلاش و همکاری تولیدکنندگان نوشت‌افزار در شرایط دشوار اقتصادی به مثابه مقابله با دشمنان و حضور در سنگر برای دفاع از کیان کشور است، پس نیاز به حمایت‌های همه جانبه مسئوالان در درجه نخست و در گام بعدی همراهی مردم دارد، اگرچه مردم نشان دادند کیفیت خوب و قیمت مناسب از سوی تولیدکننده داخلی نیازمند تایید است و این مهم را با انتخاب و خرید خود به اثبات رسانده‌اند.

 انتهای پیام/



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *