رئیس کل دادگستری آذربایجان غربی: برای اجرایی قانون الزام به ثبت رسمی معاملات اموال غیرمنقول ضمانت اجرا‌های قوی پیش بینی شده است

14:11 - 18 شهريور 1403
کد خبر: ۴۷۹۲۰۲۹
دسته بندی: قضایی ، حقوقی
رئیس کل دادگستری آذربایجان غربی: برای اجرایی قانون الزام به ثبت رسمی معاملات اموال غیرمنقول ضمانت اجرا‌های قوی پیش بینی شده است
رئیس کل دادگستری آذربایجان غربی با اشاره به قانون الزام به ثبت رسمی معاملات اموال غیر منقول گفت: برای اجرایی شدن این قانون ضمانت اجرا‌های قوی پیش بینی شده است و با اجرایی شدن آن، اگر معامله‌ای نسبت به اموال غیرمنقول به صورت عادی صورت پذیرد هیچ دعوی راجع به آن به غیر از استرداد عوضین در محاکم قابل استماع نیست و در هیچ مرجع رسمی قابل رسیدگی نیست.

خبرگزاری میزان- جلسه شورای پیشگیری از وقوع جرم دادگستری آذربایجان غربی با محوریت اجرایی کردن قانون الزام به ثبت رسمی معاملات اموال غیر منقول با حضور ناصر عتباتی، رئیس کل دادگستری استان، مجیدی دادستان عمومی و انقلاب مرکز استان، مدیران و روسای دستگاه‌های متولی و صنوف و حضور ویدیو کنفرانسی روسای دادگستری ها، دادستان‌ها و روسای ثبت اسناد حوزه‌های قضایی، در سالن امامت دادگستری برگزار شد.

 عتباتی در این جلسه با اشاره به دیدار مسئولان قضایی با مقام معظم رهبری در هفته قوه قضاییه سال ۱۴۰۲ گفت: مقام معظم رهبری در این دیدار نکته دقیق و کاربردی را در رابطه با تثبیت مالکیت اموال غیر منقول مطرح کردند که دغدغه مردم است و قرارداد‌های عادی نسبت به این اموال هم مردم و هم دستگاه قضایی را دچار مشکل می‌کنند و این دغدغه با اجرای قانون الزام به ثبت رسمی معاملات اموال غیرمنقول تا حد بسیاری مرتفع خواهد شد.

رئیس کل دادگستری آذربایجان غربی ادامه داد: بر اساس اعلام مقامات رسمی قضایی و ثبتی، یک سوم پرونده‌ها مستقیم و غیرمستقیم مربوط به معاملات اموال غیرمنقول است که دستگاه قضایی را دچار فرسودگی می‌کند و اگر ورودی این پرونده‌ها با اجرایی کردن قانون الزام به ثبت رسمی معاملات اموال غیر منقول مدیریت شود، قضات با فراغ بال بیشتری به سایر پرونده‌ها رسیدگی خواهند کرد.

وی با اشاره به ضمانت اجرا‌های قانون الزام به ثبت رسمی معاملات اموال غیر منقول اظهار کرد: برای اجرایی شدن این قانون ضمانت اجرا‌های قوی پیش بینی شده است و با اجرایی شدن این قانون اگر معامله‌ای نسبت به اموال غیرمنقول به صورت عادی صورت پذیرد هیچ دعوی راجع به آن به غیر از استرداد عوضین در محاکم قابل استماع نیست و در هیچ مرجع رسمی قابل رسیدگی نیست.

عتباتی ادامه داد: ارشاد و برنامه‌های تبیینی و آموزشی بخش مهمی از این قانون است و نهاد‌های متولی امر از جمله اتاق بازرگانی، اتاق اصناف، اتحادیه مشاورین املاک، اداره کل ثبت اسناد و مجموعه سران دفاتر نقش بسیار مهمی در اجرایی نمودن این قانون دارند و باید حتماً مشاوران املاک مجاز توجیح و آموزش‌های لازم تخصصی برای اعطای پروانه تخصصی صورت پذیرد.

رئیس کل دادگستری آذربایجان غربی از فعالان رسانه خصوصاً رسانه ملی نیز خواست تا الزامات اجرای قانون الزام به ثبت رسمی معاملات اموال غیرمنقول را به سمع و نظر مردم برسانند.

وی به تشکیل اکیپ تلفیقی با حضور نمایندگان دادستانی، بازرسی، اتحادیه مشاورین املاک، پلیس نظارت بر اماکن و هر مجموعه‌ای که لازم باشد تاکید کرد تا ضمن نظارت بر مشاورین املاک مجاز و دفاتر اسناد رسمی درخصوص حسن اجرای این قانون، مشاورین املاک غیر مجاز پلمپ شوند.

عتباتی در پایان تاکید کرد: قانون الزام به ثبت رسمی معاملات اموال غیرمنقول آثار و برکات زیادی هم برای مردم و هم برای دستگاه قضایی دارد که موجب آرامش خاطر روانی شهروندان و کاهش ورودی پرونده به دستگاه قضایی خواهد شد به همین خاطر دستگاه قضایی با افرادی که در مقابل اجرای قانون الزام به ثبت رسمی معاملات غیرمنقول کارشکنی و گردن‌کشی می‌کنند قطعاً برخورد جدی خواهد کرد.

قانون الزام به ثبت رسمی معاملات اموال غیرمنقول بستری مناسب برای کاهش ورودی پرونده‌ها به دستگاه قضایی است

مجیدی هم در این جلسه بیان کرد: قانون الزام به ثبت رسمی معاملات اموال غیرمنقول یک بستر بسیار مناسب برای کاهش ورودی پرونده به دستگاه قضایی است.

دادستان عمومی و انقلاب مرکز استان آذربایجان غربی ادامه داد: برای اجرایی کردن این قانون چند زیرساخت و الزام لازم است که یکی از آن‌ها آموزش‌های تخصصی برای مشاورین املاک ظرف حداکثر دو هفته است و همچنین برای مشاورین املاک غیرمجاز اخطار مهلت یک هفته‌ای برای درخواست مجوز صادر شود، همچنین الزامات این قانون در محل مشاوران املاک و در مقابل دیدگان مردم نصب شود و ثبت اسناد و املاک نیز تبدیل اسناد دفترچه‌ای به تک برگی را در دستور کار قرار دهد.

در ادامه جلسه بخشی معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری استان، شایان مهر مدیر کل ثبت اسناد و املاک استان، ابراهیمی رئیس کل دادگاه‌های عمومی و انقلاب ارومیه و سایر مدیران حاضر به بیان نقطه نظرات و دیدگاه‌های خود پرداختند و جلسه با تصویب مصوباتی به کار خود خاتمه داد و مقرر شد در اول مهرماه جلسه پیگیری مصوبات برگزار شود.

انتهای پیام/ 



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *