هشدار کارشناسان درباره سیاست تقویت آژانس مرزی و گارد ساحلی اروپا

16:05 - 17 شهريور 1403
کد خبر: ۴۷۹۱۸۹۹
دسته بندی: حقوق بشر ، عمومی
هشدار کارشناسان درباره سیاست تقویت آژانس مرزی و گارد ساحلی اروپا
تامین نیروی انسانی و ابزار بیشتر برای سازمان مدیریت مرزی اروپا نگرانی کارشناسان را درباره آینده مهاجران برانگیخته است.

خبرگزاری میزان - اتحادیه اروپا به‌تازگی اعلام کرد که تصمیم دارد آژانس مرزی و گارد ساحلی اروپا (فرانتکس) را تقویت کند و با ورود مهاجران مقابله کند؛ حال، فعالان نگرانند که این اقدام به عقب راندن مهاجران به مناطق ناامن منجر شود. 

زمانی که اورسولا فون‌درلاین، کمیسر اتحادیه اروپا اولویت‌های دوره بعدی ریاست خود را مشخص کرد، گفت که تعداد مقام‌های فرانتکس را به ۳۰ هزار نفر رسانده و آن‌ها را به فناوری پیشرفته مجهز خواهد کرد.

تصمیم اتحادیه اروپا برای تقویت فرانتکس در حالی اتخاذ می‌شود که میزان مهاجرت همچنان بالاست و تمایل کشور‌های عضو برای رسیدگی به درخواست‌های پناهندگی در کشور‌های ثالث افزایش یافته است. 

هشدار کارشناسان درباره سیاست تقویت آژانس مرزی و گارد ساحلی اروپا

بلافاصله پس از اعلام این سیاست در ماه ژوئن (خرداد)، آژانس مرزی و گارد ساحلی اروپا مناقصه‌هایی به ارزش ۴۰۰ میلیون یورو برای خرید هواپیما‌های بدون سرنشین، عینک‌های دید در شب و سایر قابلیت‌های نظارتی را پیگیری کرد.

کریستوف بوروسکی، سخنگوی فرانتکس گفت: ما از این ابزار‌ها برای نظارت بر مسیر‌های مهاجرت غیرقانونی و کشف جرایم فرامرزی مانند قاچاق استفاده می‌کنیم. 

بورووسکی همچنین گفت که عملیات بر مناطق کلیدی مانند مدیترانه مرکزی و شرقی متمرکز است، جایی که مهاجرت‌های غیرقانونی بیشتر فعال است. 

اما تامین نیروی انسانی و ابزار بیشتر برای سازمان مدیریت مرزی اروپا که درگیر جنجال‌ها شده، انتقاد شدید فعالان و سازمان‌های غیردولتی را به‌دنبال داشته است؛ فعالان نگرانند که منابع بیشتر برای فرانتکس در بازگرداندن مهاجران به مناطق ناامن موثر باشد.

نقش احزاب راست افراطی در تقویت فرانتکس

کارزار لغو فرانتکس که متشکل از چندین سازمان غیردولتی است، گفت که گسترش راست افراطی و تغییر احزاب میانه و لیبرال به سمت راست، حمایت از فرانتکس را افزایش داده است.

به‌گفته ژوزفین والسکه، یکی از اعضای این گروه، آژانس مرزی و گارد ساحلی اروپا از سوی سیاست‌های ضد مهاجرتی راست افراطی تقویت می‌شود؛ هدف آن‌ها این است که از رسیدن مهاجران به اتحادیه اروپا جلوگیری کنند تا پناهجویان حتی فرصتی برای ارائه درخواست پناهندگی که یک حق قانونی است، نداشته باشند؛ فرانتکس در حال دریافت پهپاد‌ها و نیرو‌های بیشتری برای عقب راندن مهاجران است.

هشدار کارشناسان درباره سیاست تقویت آژانس مرزی و گارد ساحلی اروپا

 

بیش از ۱۲ کشور عضو اتحادیه اروپا در ۲ نامه جداگانه در ماه می‌ و ژوئن (اردیبهشت/خرداد) سال ۲۰۲۴ از ایلوا یوهانسون، کمیسر اتحادیه اروپا در امور داخلی خواستند تا مدیریت پناهجویان را افزایش دهد.

هشدار فعالان نسبت به شکنجه، بردگی و مرگ

الیور کولیکوفسکی، سخنگوی Sea Watch، یک سازمان غیردولتی آلمانی که در دریای مدیترانه و برای نجات مهاجران فعالیت می‌کند، گفت که فرانتکس احتمالا از تجهیزات نظارت هوایی خود برای شناسایی مهاجران استفاده می‌کند و مختصات آن‌ها را با گارد ساحلی کشور‌هایی مانند لیبی درمیان می‌گذارد. 

او گفت که زمانی که مهاجران به کشور‌های آفریقایی بازگردند، ممکن است در معرض شکنجه، بردگی و مرگ قرار گیرند، ادعایی که از سوی تحقیقات مورد حمایت سازمان ملل ثابت شده است.

هشدار کارشناسان درباره سیاست تقویت آژانس مرزی و گارد ساحلی اروپا

عفو بین‌الملل سال گذشته اعلام کرد که مهاجرانی که بازگردانده شدند در معرض خطر بازداشت و شکنجه خودسرانه هستند. 

فعالان معتقدند که تصاویر ثبت شده از سوی هواپیما‌های بدون سرنشین باید از سوی آژانس‌های مدنی برای نجات افرادی که در دریا گرفتار شده‌اند، استفاده شود؛ آن‌ها گفتند که تضمین‌های فرانتکس مبنی بر اینکه تلاش می‌کند مردم را نجات دهد توخالی است. 

انتهای پیام/



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *