گفت‌وگو|

دلایل اشتغال دانش‌آموختگان دانشگاه‌ها در مشاغلی غیرمرتبط با رشته تحصیلی/ چه رشته‌هایی وضعیت اشتغال بهتری دارند؟

8:00 - 18 شهريور 1403
کد خبر: ۴۷۹۱۸۷۳
دلایل اشتغال دانش‌آموختگان دانشگاه‌ها در مشاغلی غیرمرتبط با رشته تحصیلی/ چه رشته‌هایی وضعیت اشتغال بهتری دارند؟
یک کارشناس مسائل آموزشی به بیان توضیحاتی درباره اشتغال دانش آموختگان دانشگاه‌ها در مشاغلی غیرمرتبط با رشته تحصیلیشان پرداخت و گفت: در حال حاضر وضعیت اشتغال برای رشته‌های علوم تجربی نظیر پزشکی، دندانپزشکی و داروسازی مناسب است. البته برخی دیگر رشته‌های علوم تجربی نظیر پرستاری، پیراپزشکی و بهداشت حرفه‌ای نیز تا حدی وضعیت اشتغال مناسبی دارد.

خبرگزاری میزان - چندی پیش روزنامه خراسان با انتشار مطلبی عنوان کرد که ۷۱.۴ درصد از رشته‌های وزارت علوم و ۵۹.۴ درصد رشته‌های وزارت بهداشت بدون تقاضای شغل دولتی است. همچنین ۹۰ درصد دانش آموختگان دانشگاه‌ها در مشاغلی غیرمرتبط با رشته تحصیلیشان اشتغال دارند.

در همین رابطه محمدرضا نیک‌نژاد، کارشناس مسائل آموزشی در گفت‌وگو با میزان بیان کرد: معضل بیکاری و پیدا کردن شغل مناسب فراتر از نقش و اهداف آموزش و پرورش است. هدف کلی آموزش و پرورش اشتغال‌زایی نیست و پرورش فردی و اجتماعی افراد است البته بخشی از وظایف این نهاد نظیر آماده کردن دانش‌آموزان برای ورود به بازار کار، شناساندن رشته‌های تحصیلی به آن‌ها، هدایت تحصیلی درست و انتخاب رشته به این مسئله مربوط می‌شود.

وی ضمن اشاره به اینکه در حال حاضر سطح اشتغال در جامعه پایین است، ادامه داد: اقتصاد کشور با مشکلاتی رو به رو است و در نتیجه کار‌های تولیدی، زیربنایی، تحقیقاتی و فعالیت‌های خلاقانه که می‌توانند اشتغال بسیاری ایجاد کنند در بن بست قرار گرفتند.

علاقه دانش‌آموزان به رشته تحصیلیشان مهم است 

این کارشناس مسائل آموزشی با توجه به اینکه در این روز‌ها دانش‌آموزان در حال انتخاب رشته هستند، گفت: به طور کلی علاقه دانش‌آموزان به رشته تحصیلیشان مهم است چرا که اگر علاقه وجود داشته باشد افراد در شرایط نامناسب شغلی نیز راهی پیدا می‌کنند و موفق می‌شوند، اما اگر به شغلی علاقه نداشته باشند و تنها به میزان اشتغال و درآمد رشته توجه کنند ممکن است به شغل و درآمد برسند، اما موفق نمی‌شوند.

وی با اشاره به اینکه تعدادی از دانش‌آموزان به دنبال تحصیل در رشته‌هایی هستند که بتوانند به واسطه آن‌ها مهاجرت کنند، افزود: با توجه به اینکه بسیاری از شغل‌ها در کشور وضعیت مناسبی ندارند و تعداد زیادی از دانش آموختگان در شغل‌های مرتبط مشغول به کار نیستند چندان تفاوتی نمی‌کند که افراد در چه رشته تحصیل کنند و از این رو توصیه می‌شود بر اساس علاقه‌مندیشان به دانشگاه بروند.

نیک نژاد با بیان اینکه در حال حاضر وضعیت اشتغال برای رشته‌های علوم تجربی آن هم چند رشته پرطرفدارش نظیر پزشکی، دندانپزشکی و داروسازی مناسب است که بیشتر دانش‌آموزان سمپاد که درصد کمی از دانش‌آموزان هستند در این رشته‌ها تحصیل می‌کنند، بیان کرد: البته برخی دیگر رشته‌های علوم تجربی نظیر پرستاری، پیراپزشکی و بهداشت حرفه‌ای نیز در داخل و خارج کشور تا حدی وضعیت اشتغال مناسبی دارد، اما رشته‌های علوم و انسانی و فنی مهندسی وضعیت اشتغال خوبی ندارند.

احتمال فراگیری مهارت در رشته‌های هنرستان بیشتر است

وی درباره هدایت دانش‌آموزان به تحصیل در هنرستان توضیح داد: اینکه دانش‌آموزان به تحصیل در هنرستان هدایت شوند بسیار خوب است و احتمال فراگیری مهارت در این رشته‌ها بیشتر است اما برای هدایت دانش‌آموزن به تحصیل در این رشته‌ها باید دقت کنیم که چه تعداد از دانش‌آموزان را به سمت این رشته‌ها هدایت می‎‌کنیم چرا که در برخی از رشته‌های فنی و مهندسی با بیکاری مواجه هستیم و ممکن است در برخی رشته‌های فنی و حرفه‌ای نیز شرایط همین گونه باشد البته در برخی از رشته‌های فنی و حرفه‌ای نظیر رشته مکانیک نیز به شرط علاقه فرد و مهارت آموزی درست امکان اشتغال مناسب است.

این کارشناس مسائل آموزشی عنوان کرد: به طور کلی تا زمانی که سیستم آموزشی در کشور با مشکلاتی همراه است آموزش رشته‌های مختلف نیز با مشکلاتی رو به رو است و به غیر از بحث آموزش، اقتصاد کشور نیز نقش بسزایی در اشتغال دارد. اقتصاد کشور ما اقتصاد نفتی، فروشندگی و دلالی است و این نوع اقتصاد نمی‌پذیرد که فردی تحصیل کرده وارد بازار شود و از این رو باید همپای بهسازی سیستم آموزش و پرورش و آموزش عالی گره اقتصاد نیز باز شود.

انتهای پیام/



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *